Brandfara hemelektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av MiaM »

Elbilar har väl redan haft ett par fall där papphammar modifierat saker så att det regnat in i batteripacket, och kanske nåt fall där brandkåren inte förstår sig på elbilar.

Faran i framtiden är väl när elbilar nått nån nivå att de i stort sett är värda skrotvärdet när batteriet är slut, och nån hemmafixare plockar ihop tveksamma celler från olika batteripackar för att få nån användbar räckvidd på en bil som annars åkt på skroten.

(Detta är väl ett sidospår, men:) Å andra sidan är ju batteriet en av de största grejerna värdemässigt på en elbil och det finns väl åtminstone en viss chans att elbilar blir något som kommer mer eller mindre evighetsrenoveras i framtiden. Jämför med t.ex. batteridrivna truckar eller för den delen eldrivna spårgående fordon. (Göteborg skrotade ganska nyligen ut M28-spårvagnarna som köptes från och med 1965 och några år framåt, och de skrotades för att det blev för dyrt att laga rost, inte för att det i övrigt hade varit olönsamt att laga dem). Jag ser att det finns en chans att det finns en marknad för att tillverka ersättningsbatterier och att det också blir så vanligt att serva sånt att "alla" kommer ha koll. Dessutom vet vi inte hur framtida batterier ser ut, det kan väl med lite tur tänkas dyka upp batterier som inte är lika brandfarliga (vid fel hantering) som de som idag sitter i elbilar.

En märklig grej är att det hände väl aldrig bränder/olyckor med kupévärmare förr på den tiden då elen var såpass billig att en del körde dem hela natten för att det också var dyrt och/eller krångligt att ha vettig timer. Jag minns att på 80-talet kunde man antingen välja på en timer som man fick dra upp varje gång och ha koll på vad klockan var när man parkerade osv, eller så fanns det timers liknande de billiga som säljs överallt men de sistnämnda orkade inte starta motor+kupévärmare.

Allmänt så är väl alla schuko-uttag av vettig kvalitet gjord av självslocknande / ej brännbar plast så även om det blir allvarliga tillbud så blir det nog sällan någon riktig brand.

Med tillräckligt många skrämselfall i media så lär väl folk lära sig att inte ladda elbil med schuko i nån större utsträckning. Skulle det ändå bli ett problem så är det väl bara att införa krav på rejäl varningstext på kabeln.

Grendosor används väl mest för saker som inte drar jättemycket ström? Jag har faktiskt haft en där strömbrytaren havererade, dessutom mitt i natten. Den hade dock badat i skurvatten flera veckor/månader tidigare...
smolanedi

Inlägg av smolanedi »

Tack så mycket för alla bra svar!
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Schuko elbilsladdare med kvalité har temp-övervakning av kontrakten. Använder man skarvsladdar eller annat emellan kan det dock bli problem. För något år sen hamnade någon i media pga. brand vid laddning, som uppstod eftersom de hade satt en timer (i <100kr-klassen) i uttaget.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Oftast går saker i kortslutning och klipper säkringen innan brand uppstår är min erfarenhet av konsument-elprylar undantaget laddning, likadant med fordonsel av "den gamla hederliga typen" i bränsledrivna fordon. Igår fick jag in ett relä till en bil som styr spridarpumpen och som slutat funka, det relät havererade pga. vätska av nån sort som gjort att dom väldigt dåligt isolerade ledningsbanorna fick krypström innan det bildats tillräckligt med kol mellan två banor och kortisen var ett faktum så motorn dog. Felplacering och fel användningsområde samt sniklackering och undermålig lödning är ett ofta förekommande fel på i första hand fordonskomponenter som kan orsaka brand men väldigt sällan gör det.

Relät är åtgärdat, omlött, omlackerat och ska flyttas till ett bättre ställe och kommer att leva många år till, hade man tänkt efter före vid bygget av bilen hade skadan aldrig uppstått och så är det ju med allt, tänk efter före. :)
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Har en vän som kan kolla brandstatistik. Kommer ni ihåg att alla skulle (skall) ha en timer på kaffebryggaren, annars kommer det att brinna. Det var ett krav på arbetsplatser, och jag använder fortfarande en timer hemma. Hur många kaffebryggare tog eld förra året: NOLL!

Jag är inte speciellt rädd för inkopplad apparatur hemma, men jag skulle definitivt aldrig köpa en riktigt billig laddare med troligtvis falskt EU-märke, och låta den vara inkopplad dygnet runt.

Det som händer ofta, och oroar mig, är faktiskt alla de halvsäkra laddningar för LiPo batterier som sker. Jag utgår ifrån att en telefonladdning eller padda med original laddare är säker, om telefonen eller paddan nu inte ligger i en varm god säng som isolerar. Tillverkaren utgår ifrån att den laddas på en luftig plats. Hur många laptops står inte på ständig laddning i sina dockningsstationer, de brinner inte.

Men idag har vi elsparkcyklar, billiga elcyklar, billiga elverktyg, leksaker, drönare, hooverboards där vi ser att flera bränder har uppstått. Apparater med dåliga, billiga batterier i kombination med billig laddare. Och ägarna till dessa förstår inte risken när LiPo - batteriet börjar bli gammalt, trött och sväller och skall lämnas till batteriåtervinning. Sådana saker som jag räknat upp skall definitivt laddas mitt på ett betonggolv!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår angående fordons-el och fukt: Gissar att olika tillverkare har olika bra koll på att undvika fuktproblem. Min erfarenhet är t.ex. att Ford från 80-talet möglar i kupén om de står parkerade länge, även om de står så att solen ligger på fönstren såpass att de borde torka ur. Volvo från 90-talet verkar inte lida av detta problem. Det kan väl för all del vara så att de använda olika material för stoppning och sånt, men gissar att Volvo kanske har bättre koll på att få viss självcirkulation när en bil står parkerad länge. Denna typ av kunskap borde ju också vara vad som används för att hålla borta fukt i elektroniken.

Angående kaffebryggare: Vad var egentligen orsaken till bränderna? Bryggaren ska väl tåla att plattan står på varmhållning med torrkokad kanna evighetslänge? Var det kombination av trasigt överhettningsskydd och trasig termostat som startade bränder? Eller ställde folk bryggarna för nära saker som till slut kunde antändas?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

MiaM skrev: 10 augusti 2023, 07:02:26 Jag tittade en vända både på prisjakt.nu och pricerunner.se och det ser ut som att åtminstone de billigaste mikrovågsugnarna än idag har mekanisk timer. De är därmed helt avstängda när de inte används. Dock stämmer det som du säger att det är vanligt förekommande att ha mikro som alltid är igång.
Hmmm, undrar hur det är med min micro...den har typ en äggklocketimer, så den är nog mekanisk. Jag tror den är ca 25 år gammal, den har hållt bra.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Prins Valiant skrev: 13 augusti 2023, 12:28:28 Hur många laptops står inte på ständig laddning i sina dockningsstationer, de brinner inte.
Var det inte just en laptop som orsakade branden hemma hos den gode Lasp? Blev aldrig av att fråga Lennart om märke och modell på den misstänkte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De flesta produkter är ju konstruerade för att inte orsaka brand. Man har säkringar, flamskyddad plast, övertemperaturskydd etc.

När det blir brand är det nog oftast på grund av t.ex. att man blockerat ventilationsöppningar, fått in en massa damm etc. Jag vill minnas att med gamla tjock-TV så finns det statistik som visar att stearin från ljus som stått ovanpå TVn ofta orsakade bränder. D.v.s. produkten utsätts för förhållanden som den inte är avsedd för.

Andra orsaker kan väl vara slitage, t.ex. att en kabel böjts så många gånger att det bara är ett fåtal kardeler som har kontakt vilket gör att temperaturen blir för hög (men om kabeln är korrekt flamklassad och korrekt förlagd borde det inte börja brinna, men det är väl det där med korrekt förlagd som är problemet, folk gillar att "gömma" kablar).

Sen kan det såklart hända att saker åldras och skyddsfunktioner som övertemperaturskydd inte fungerar som de ska.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En vanlig orsak för brand/överhettning av laptop är användning i sängen. Lägger man den på täcket blir den varmare under för att sängkläderna stänger in värmen. Ofta stänger man samtidigt in ventilationshålen på sidorna. Som gjort för överhettning.

Kaffebryggarna fick man väl till när man började sätta in rätt tempsäkringar på rätt ställe. Ny teknik är sällan färdigutvecklad med tanke på att man inte utprovat alla tänkbara fel som kan uppkomma. Speciellt när man samtidigt ska tillverka något så billigt som möjligt och prioriterar pengar i stället för säkerhet.
ehlmatlab

Inlägg av ehlmatlab »

USB-sladden till laddningen av mobiltelefon började ryka häromdagen i bilen, med lite otur hade den nog kunna börjat brinna. Ingen telefon var ansluten utan kontakten låg löst. :?
Mobilladdare o laptop-laddare gör jag helst strömlös innan jag går o lägger mig. :)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Antar att USB-uttagen i bilar i allmännhet är strömlösa när bilen är "obemannad", så det minskar risken för större katastrofer, men visst kan det störa föraren om det börjar ryka i nån kinkig trafiksituation.

Har någon stött på permanent påslagna USB-uttag? ...eller ciggtändaruttag?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

helmut skrev: 10 augusti 2023, 17:03:49 När jag renoverade mitt hus Fixade elkillen så jag kan slå av strömmen i hela huset så att det bara finns ström till kyl, frys och larmet. Samtidig stängs kallvattnet till huset men fjärrvärmen är inkopplad. Lite jobbigt när man kommer hem och slår på strömmen för då visar alla klockor fel tid och så fungerar varken ugnen, spisen eller diskmaskinen som har inbyggda klockor som måste vara inställda för att starta. Inte så roligt när man kommer hem sent på natten och vill värma lite mat innan man ska hoppa ner i sängen.
Är väl iofs inget tvång att använda funktionen bara för att den finns ? :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ehlmatlab skrev: 15 augusti 2023, 08:18:39USB-sladden till laddningen av mobiltelefon började ryka häromdagen i bilen, med lite otur hade den nog kunna börjat brinna.
Gissar att åtminstone inredningen i bilen är av material som inte är direkt antändbara. Sladden kan väl vara svårare att veta, speciellt om den inte är från nåt "finmärke". Men värmeenergin av att elda en enda kabel är inte särskilt hög, det är nog mest rökutvecklingen inkl ev giftiga gaser som är största problemet.
rvl skrev: 15 augusti 2023, 08:28:38Har någon stött på permanent påslagna USB-uttag? ...eller ciggtändaruttag?
Ford Granada har konstant ström på uttaget. Men det är ju en bil som gjordes 1972-1985. Visst, det fanns saker som drevs ur det uttaget även på den tiden men det var väl ofta typ transistorradio eller kassettbandspelare, något väldigt få lär ha haft.

Gravt sidospår: Såg en Youtubevideo för ett bra tag sen från VWestlife om en "powerbank" från 80-talet, som fortfarande fungerade. Blyack som laddades t.ex. från bilens uttag och med bilmässigt 12V-uttag :)
smolanedi

Inlägg av smolanedi »

En fråga:

Varför är uppladdningsapparater farligare än ex. mikrovågsugn?
Skriv svar