Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

Hade kraftig åska här med blixtar och blinkande lampor i veckan, sedan dess så beter sig båda våra TV apparater inge bra. Med jämna mellanrum om någon halvminut så slocknar bilden någon sekund för att att sedan komma tillbaka. Ljudet fortsätter dock oavbrutet. En Philips och en Sony, exakt samma fel på båda.

Är det någon som vet vilka komponenter som fått stryk? Jag gissar på kondensatorer? Blir de ömtåligare med åren? Båda dessa är sju år gamla, grannarna med nya apparater har klarat sig (radhus).

Tips på fix, eller slänga?
20230808_091157_1.mp4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av breflabb »

Hur stor är sannolikheten att två apparater får exakt samma beteende ?
Lite långsökt, tycker jag. Har du egen antenn och förstärkare ? Då kan man börja där
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

Sannolikheten är minimal men ett faktum, långsökt eller ej. Det kan ju vara en slump att båda apparater fått exakt samma problem inom ett intervall på några timmar, enda gemensamma faktorn är åskan. Bor i nybyggt hus, finns såvida ingen antenn, endast nätverk/internet, allt streamas.

Tittar jag på padda, dator eller telefonen är bilden felfri, så inget brott i streamingen, sedan händer samma sak om jag låter TV apparaterna bara stå på menysidan, så har uteslutit extern påverkan som orsak till avbrotten.

Tacksam för tips om vad som kan vara fel. Felen kan ju möjligen vara olika, symtomen är dock identiska otroligt nog.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av MiaM »

Kommer symptomet synkroniserat på båda ifall du har båda igång?

Det kan ju tänkas vara nåt bandbreddsproblem som bara visar sig på en TV som jag antar har högre upplösning än en padda/telefon?

Hur ser det ut ifall du tittar med dator?

Går det att ställa om dina TV att köra sämre upplösning, och i så fall fungerar det bättre?

Om TV-apparaterna fungerar med extern HDMI-källa (dator eller ev mobil med specialkabel) så släng för sjutton inte dem iaf. Sälj eller ge bort ifall du inte vill fixa dem.

Jag tycker det låter som nåt problem med nån nätverkspryl, antingen nån switch/router i din bostad eller nåt gemensamt i huset.

Extremt långsökt men möjligt: Din router kanske var möjlig att hacka ett litet kort ögonblick under uppstart och efter ev strömavbrott ihop med åskan så kanske nån slumpmässigt lyckades göra det?

Kör olika bandbreddstestgrejer för bredband, typ bredbandskollen osv, och se vad som händer.
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

Tack för svar!
Nja, om jag drar ut alla kontakter ur TVn utom strömsladden och ställer TVn på dess huvudmenu, så uppträder problemet ändå. Så orsaken sitter i själva TVn, eller rättare sagt i båda TV apparaterna. De svartnar inte synkroniserat, utan helt random oberoende av varandra.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av breflabb »

Det som kan tänkas kan ha hänt är att det har uppstått någon bugg i mjukvaran.
Då skulle jag börja med Philips TV först.
Philips lägger upp mjukvaran för nedladdning helt gratis till alla sina modeller
Ladda ner och se om det går att ersätta din gamla

https://www.philips.se/c-w/support/supp ... rivrutiner
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

Hmm, har varit helt inriktad på hårdvarufel, men det skadar ju faktiskt inte att köra en fabriksåterställning och flasha om mjukvaran på aparaterna för att utesluta det med.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av breflabb »

Även bara TV-ens inbyggda fabriksåterställningen kan många gånger
fixa en hel del små irriterande fel. Så börja med det först.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av cittra49 »

På vår gamla plasma tv så var ett antal kondningar svullna och felet på den va att det fanns ljud men inge bild, efter ett par minuter efter uppstart fick vi bild.
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

Jaha, nä det hjälpte inte med fabriksåterställning, mjukvaran vill den inte ta emot då den säger att den har den senaste. Hade ju varit lite för bra för att vara sant om det hade gått.
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

cittra49 skrev:På vår gamla plasma tv så var ett antal kondningar svullna och felet på den va att det fanns ljud men inge bild, efter ett par minuter efter uppstart fick vi bild.
Precis, detta var vad jag tänkte, så har skruvat isär och granskat. Kan inte se något avvikande på någon konding med blotta ögat dock. Har bara kollat Sony TVn än så länge, får ta en titt i Philipsen med.
Senast redigerad av Vispen74 11 augusti 2023, 11:58:16, redigerad totalt 1 gång.
Vispen74
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 september 2011, 21:29:25

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Vispen74 »

Vispen74 skrev:Jaha, nä det hjälpte inte med fabriksåterställning, mjukvaran vill den inte ta emot då den säger att den har den senaste. Hade ju varit lite för bra för att vara sant om det hade gått.
Håll i hatten nu, efter att fabriksåterställning gjorts på Sonyn så verkar den fungera igen, peppar peppar.... Den har gått en kvart nu utan att bli svart, det har inte hänt sedan åsknatten. Jag trodde inte på lösningen själv, men det är aldrig för sent att ändra sig Bild

Håller tummarna att det håller i sig , så är ena TVn i alla fall räddad. Philipsen hjälpte det som sagt inte på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av säter »

Vispen74 skrev: 11 augusti 2023, 11:56:20 mjukvaran vill den inte ta emot då den säger att den har den senaste
Hur blir det om mjukvaran är korrupt då?
Man tycker att det borde gå att blåsa om den?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av MiaM »

Överspänning från åska kan väl ha påverkat karaktäristiken hos några komponenter såpass att ev del av nätdel säger ifrån.

Har du provat att ställa ner/upp ljus/kontrast för att minska/öka strömförbrukningen?

(Absolut inte en TV och inte heller switchad nätdel men har råkat ut för klockradio som nollställer sig om man inte har displayljusstyrkan ställd jättesvagt, det har varit trött glättningskonding i samtliga dessa fall. Uselt att de bara höll 35 år :D :D )
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Felsöka TV eller slänga? Tappar bilden

Inlägg av Maalobs »

Ta en bild av typetiketten på baksidan av Philips-TVn och bifoga här, då kan vi se om det finns en service manual tillgänglig.

Det finns lite blandning av olika lösningar på olika systemkort från Philips vad jag har kunnat se efter studier i olika service manualer, t ex att man byter namn på UPG-filen med senaste firmwaret till autorun.upg och placerar i en upgrades mapp på en USB-sticka med FAT32, och om jag inte minns helt fel har jag även sett en annan variant där det var ett annat filnamn man skulle använda som skulle ligga i roten.
Sedan powercyclar man TVn och om den hittar de här fasta filnamnen på läsbara filsystem på en USB-enhet så triggas ett "upgrade mode" någonstans i bootstrap-processen, antingen i standby-processorns program eller i U-Boot på huvudprocessorn.
Det är möjligt att "upgrade mode" som sker i ett mer primitivt tillstånd, inte bryr sig om vad det redan finns för version i systemet.

Här är ett exempel faktiskt från en Philips service manual, men försök inte använda det blint på din TV utan vi ser först vad som står i din specifika service manual:
autorun.png
Jag har inte testat den metoden själv på Philips, men jag vet av erfarenhet från nätversprylar där man har varit tvungen att flasha om firmware från bootmeny, att man ska helst använda en så liten USB-sticka man kan, typ att firmwaret precis får plats, för det är inte säkert att det finns stöd för FAT-varianter med för många sektorer eller för stora kluster.
Av den anledningen har jag fortfarande kvar en 512 Mbyte USB-sticka för de riktigt gamla grejerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar