frysskåp kyler inte bra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

Hej,

Köpte mig en beg frysskåp som har problem med att komma ner i temp, om man låter den stå över natten lyckas den tillslut komma ner till -26 grader men om man öppnar dörren då tappar den snabbt graderna och tar nästan en dag för att komma ner i grader igen.

Tro det är denna modellen som jag har siemens gs36nvie, jag har kollat lite på om fläkten jobbar som den ska har vart svårt att veta om den funkar som den ska, gjorde lite tester och den snurrar.

Några som kanske ha lite ide på hur jag ska gå vidare med felsökningen?

// zxhosting
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av ASEA »

Normalt har man -18° i en frys.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

Förstår det, men om jag sätter den på tex -15 grader då vill den gärna vara på runt 2 grader, men om jag använder "Super" då kommer den lättare ner men annans inte.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av ASEA »

Går den ner till -26° så fungerar den bevisligen. Tar det väldigt lång tid så beror det nog på för lite köldmedel i kretsen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av TomasL »

Vid infrysningsläge så är i regel termostaten bortkopplad, om den inte kommer ned i temp vid normal drift, så är det troligen termostaten.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av Haralt »

zxhostning,
När är det tillverkat, hur gammalt är frysskåpet? Nu när du testkör frysskåpet har du inget i det, gissar jag.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

@Haralt

Jag vet inte när den är tillverkad, då lappen är borta som ska sitta inne i skåpet.

Om det är så att fläkten inte mår så bra, då blir det kallare där uppe när temp givare sitter, som skulle kunna göra att den slå av.

Den är helt tom när jag testat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av MadModder »

Nja... Det beror på exakt var givaren sitter. Kyla sjunker så det borde bli kallast längst ner i skåpet.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5828
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av pi314 »

zxhosting skrev: 2 augusti 2023, 19:23:20 @Haralt

Jag vet inte när den är tillverkad, då lappen är borta som ska sitta inne i skåpet.

Om det är så att fläkten inte mår så bra, då blir det kallare där uppe när temp givare sitter, som skulle kunna göra att den slå av.

Den är helt tom när jag testat.
Jag höll på med en frys för knappt ett år sedan. Då upptäckte jag att temperaturen svänger en hel del i en tom frys. Innehållet i frysen hjälper till att stabilisera temperaturen.

Så här såg det ut i min frys när den var nästan tom.

221006_frys_kompressor_gång.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

MadModder skrev: 2 augusti 2023, 19:52:19 Nja... Det beror på exakt var givaren sitter. Kyla sjunker så det borde bli kallast längst ner i skåpet.
Givare sitter längs upp, vid kyltonent.

Hur vet om man köldmediet är lågt?
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

Jag sätte dit en tempmeter, och efter ett tag visa dig på -20 fast jag hade ställt in den på -18, sen testade jag att öppna dörren i några sek och sen kolla temp igen efter några timmar då ligger den på -9 och är inställd på -18 och den varnar för lågtemp.

När jag har dörren öppen och lyssna så hör jag svagt fläktljud när den är på "super" då låter den mera, men känner inte att det kommer någon kallluft som det gjorde lite i början. Visst ska väl fläkten även gå när dörren är öppen?

Känner heller inte att det är varmt bakom heller.

Misstänker att fläkten inte funkar som den ska eller att köldmedium är lågt.

Får även felkoden (P1).
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av ASEA »

Går kompressorn när knappen inte är intryckt på super?
Den stora svarta klumpen, lägg handen på den och känn om den vibrerar.
zxhosting
Inlägg: 14
Blev medlem: 2 augusti 2023, 17:17:23

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av zxhosting »

Ja kompressorn verka gå även när inte "Super" är igång dock vibbar den lite men när "Super" är på vibbar den mera.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av xxargs »

Det första att kolla är om magnetlisterna sluter tätt - vid kall frysdel bör skåpsdörren sugas fast i helst flertal sekunder efter stängning och svår att öppna och att man ibland hör en sus när den varma luften kyls av den kalla inredningen och matvarorna och därmed krymper i volym och det blir undertryck.

Känner man inte minsta tendens till att dörren suger fast ens sekunden efter man stängt dörren så är listerna inte bra och läcker i någon kant (blir kallt ofta i underkanten på dörren) och då är det också svårt att få ordentlig kyla. Annan sak som indikerar otätheter är att det isar på fort och ofta i överkanten om det är klassisk inredning med rör i hyllorna och inte fläktad.

---

Borde inte vara någon skillnad - 'super' är att termostaten inte stänger av även när det är kallt utan går mer eller mindre kontinuerligt man brukar inte missa när en kompressor arbetar och den är också rätt varm, oftast varmare än du kan ha fingrarna på dessa mer än väldigt kort stund - dvs. i området 55 - 75 grader C när den har gått en tid.

-26 C är nog så kallt frysskåpsdelen kan bli och lite beroende på hur täta magnetlisterna på dörren är (otätt ger mer värmelast) och ger det lite olika min-värden.

vid -26 grader så är absoluttrycket i rören under 0.5 Bar med R600a - dvs. mer än halv bar undertryck och då är det inte så många gram som sugs per timme och därmed är kylkapaciteten minskad i motsvarande grad - det är skillnad på kapacitet vid -18 minus och vid -26 grader C och värmeinflödet också större vid -26 grader gentemot -18 grader C.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: frysskåp kyler inte bra

Inlägg av MadModder »

Har man ingenting i frysen och öppnar dörren så byts ju massor av luft ut mot rumstemperatur och så måste den kyla ner allt det igen.
Skriv svar