Euro plug (stickkontakt) i butik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Söker europluggar i fysisk butik? Nån som vet?


/D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av Glenn »

Finsn väl afaik ingen som är godkänd och får säljas.

Däremot finns det ju gjutna inkl sladd.

Finns även lösa i diverse utländska webshopar, men som sagt, inte godkända.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av Maalobs »

De är dubbelisolerade, det är därför de får vara ojordade, men det kräver en särskild konstruktion av hela apparatsladden inklusive kontakterna i båda ändar.
Det är 33 år sedan första ring så jag minns inte mer än så från skolan, men det är rimligt som Glenn säger.

Det är inte så att du kan använda en färdig apparatsladd, t ex:
https://www.clasohlson.com/se/Apparatsl ... m/p/22-457
friskt_kopplat_hälften_brunnet.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av hcb »

Clas har i alla fall _haft_ sladdställ med ändhylsor i ”andra” änden, både med och utan strömbrytare.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av daspunner »

Är de inte Europluggarna godkända? Saken är att jag inte vill ha ett sladdställ. Jag renoverar ett par gamla lampor som från början har tygkablar och det skulle paja hela utseendet med plastöverdragna kablar. Stickproppen ser ut som på bilden. Den typen går ju inte in i vanliga jordade uttag idag. Därför tyckte jag att Europluggen var ett bra alternativ. Finns det nåt annat bra alternativ? För visst är det väl så att en jordad stickpropp inte får användas heller om man inte ansluter en jord?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av daspunner »

Svarar på min egen fråga. Jag köper en sån här o kapar bort lamphållaren. Då får jag ju en Europlugg med tygkabel.

https://www.clasohlson.com/se/Lamph&ari ... /p/36-6316
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av hcb »

Fast du har nog fortfarande inte någon dubbelisolerad lampa (gissar jag) och det är i så fall inte Rätt(TM).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av Glenn »

daspunner skrev: 25 juli 2023, 20:11:49 Därför tyckte jag att Europluggen var ett bra alternativ. Finns det nåt annat bra alternativ? För visst är det väl så att en jordad stickpropp inte får användas heller om man inte ansluter en jord?
Jag har läst en lång tråd där flera elektriker (och andra) tjafsade om huruvida man får byta ut en eurokontakt mot en jordad kontakt, så det råder delade meningar där.

MEN, i ditt fall så är nog inte lampan dubbelisolerad eller jordad så då är det ju ännu värre.

Bäst är väl att bygga om den till dubbelisolerad skulle jag tro, men det är inte helt lätt att få tag på lämplig kabel.

Jag har ett liknande problem själv, en lampa som en släkting byggde till min mamma som barn, som jag ärvt av henne nu, den är helt
hembyggd och av metall, och kablaget i den börjar se lite visset ut, skulle tro det är från 50-talet, och jag har redan bytt strömbrytaren (som sitter i själva lampan o inte på sladden)

Fasligt snygg lampa dock, som jag tycker väldigt mycket om, och nån gång tänkte försöka löda/svetsa ihop en kopia av.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av daspunner »

Har faktiskt tänkt att förstärka det nya kablaget med nån kraftigare skyddslang på utsatta ställen redan då det finns en led som kabeln skall löpa i. (Liten skrivbordslampa från ca 50-60-talet.) Det satt redan förstärkning där från början och att dubbelisolera resten innan resten av kablaget kommer ut ifrån foten är bara nån decimeter extra jobb. Skulle det vara ok att fixera detaljer/kablar med smältlim?

Jag gör detta för en vän så jag lägger gärna lite extra krut på detta. Vill ju inte gärna ha ihjäl henne.


En annan sak jag funderar på...

Det här med Europluggarna som inte är godkända? Fylla de med epoxi efter man har anslutit dem? Jag fattar att de inte blir godkända för det men jag funderar på elsäkerhetsaspekten. Vad tror ni om det? De har ju dragavslastning och expoxin gör ju dem nästan som en gjuten stickpropp. Detta för eget användande enbart.

Har nämligen aldrig tittat på tygomspunnen kabel tidigare och har hittat jäkligt balla färger/mönster nu och fick lite idéer om framtida lampbyggen till en själv.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske inte lika snyggt, men jag har ibland gjort som så att jag dragit tygkabel till en kapslad sockerbit och sedan från en en bit kabel med en Eurokontakt där det inte syns.
(However, jag monterar alltid treledar tygkabel om det går att göra en lämplig jordanslutning, även om man inte använder den tredje just där).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Euro plug (stickkontakt) i butik?

Inlägg av mrfrenzy »

Lösa europluggqr är förbjudna just för att inte folk ska göra det du vill göra - byta ojordad kontakt mot euro.
Detta eftersom det blir livsfarligt om apparaten har metalldelar som kan vidröras.

Det krävs att man bygger om apparaten med jordning(relativt enkelt) eller dubbelisolering (kräver en del kunskap om standarder pch kanske testning).
Skriv svar