Har en Augment ES10 Samma scooter som X8 med batteriet på styret. Batteriet är på 36v 10Ah och ca ett år gammalt. Det går att ladda som det ska och visar full laddning på mätaren på scootern, men när jag ska köra så går den nu bara i ca 4-5kmh mot motsvarande ca 25 tidigare och den hastigheten sjönk ganska fort, kanske en vecka ca, jag har så klart googlat och sett att det kan vara så att en eller flera celler kan vara kass och då stänger batteristyrningen av hela gruppen men visar ändå att batteriet är fulladdat, så jag plockade isär batteriet men alla celler verkar ok och har samma spänning så tänkte kanske det kan vara motorn eller något annat som börjat ge upp, men efter jag mätte ut spänningen på batteriet så tror jag inte det längre, och här är det konstiga. Mäter jag batteriet som ju ska ligga på ca 36v så får jag ist 1v som snabbt går ner och lägger sig på 0,5v.. här borde man ju lätt kunna konstatera att det är batteristyrningen som är kass då eftersom cellerna i verkar ok. men då skulle den väl inte ens gå 4-5kmh utan typ 0 och inget skulle ju fungera typ.. eller?
Har haft liknande problem tidigare fast den sjönk bara till ca 10kmh, men det var under leasing perioden så då fick jag ett nytt batteri (detta batteri) men då leasingen är slut och jag nu äger den själv så kan jag inte göra det utan måste isf köpa ett nytt batteri. Visst det hade jag väl fått göra men då ett nytt batteri kostar ca 2000kr känns det ju mindre skoj.
Batteriproblem Elscooter
Re: Batteriproblem Elscooter
är ingen expert på batterier men det sitter väl ett kretskort/styrkort (batteristyrningen) som sköter laddning,uttag, skyddsavstängning osv
Mäter du utvolt via det kan du nog få vad som helst i värde, vill du veta spänningen (36V)får du mäta direkt på batteripolerna +- ut
De här styrkretsarna är ett aber, får de för sig att batteriet är tomt så kan de stänga ner hela kretsen fast batteriet går o ladda upp fullt igen, har råkat ut för det på en laptop. gick ej återställa.
Sen allteftersom det degraderas så sparas den infon i kretsen, man måste nollställa det då o kalibrera om det om man kan.
Så ditt pack kan va bra, men kretsen lever sitt eget liv och är inte lätta o programera om osv.
Kanske ingen hjälp men du får leta info på styrkortet o se vad du hittar tror jag, bms chip kallas det för på ytube.
Mäter du utvolt via det kan du nog få vad som helst i värde, vill du veta spänningen (36V)får du mäta direkt på batteripolerna +- ut
De här styrkretsarna är ett aber, får de för sig att batteriet är tomt så kan de stänga ner hela kretsen fast batteriet går o ladda upp fullt igen, har råkat ut för det på en laptop. gick ej återställa.
Sen allteftersom det degraderas så sparas den infon i kretsen, man måste nollställa det då o kalibrera om det om man kan.
Så ditt pack kan va bra, men kretsen lever sitt eget liv och är inte lätta o programera om osv.
Kanske ingen hjälp men du får leta info på styrkortet o se vad du hittar tror jag, bms chip kallas det för på ytube.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ditt batteri (36 Volt) borde ligga på 41-42 Volt fullt uppladdat, om inte så är det förmodligen "slut"
Som sagt, du måste mäta direkt på cellgrupperna. (vad är det för kemi/celler?
Sen är det bra att mäta under belastning. Förmodligen är det väl LiIon, typ 18650 eller 18700.
Viss risk så man bör väl egentligen ha lite mer koll innan man börjar felsöka.
Men antingen (mest troligt) är det en eller flera celler, eller felaktig BMS (det du kallar "styrkort").
Sen är det bra att mäta under belastning. Förmodligen är det väl LiIon, typ 18650 eller 18700.
Viss risk så man bör väl egentligen ha lite mer koll innan man börjar felsöka.
Men antingen (mest troligt) är det en eller flera celler, eller felaktig BMS (det du kallar "styrkort").