HP 3968A / 3964A - manualer, reservdelar?

MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

HP 3968A / 3964A - manualer, reservdelar?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag råkar ha en HP 3968A som är en rullbandspelare för att spela in analog data.

Tryckrullen har förvandlats till smörja.

Funderar dels på om det är vettigt att byta eller försöka regummera/"renovera" tryckrullen.

Funderar också på möjligheterna att byta ut elektroniken för kanalerna till något som passar bättre för ljud. Min har sex FM-kanaler och sex "direktkanaler", där de sistnämnda funkar för ljud. Dock är specen för ljud usel vid låga frekvenser, nedre specad gränsfrekvens ligger mellan 100 och 500Hz beroende på hastighet.

Maskinen är dock helt logikstyrd, verkar vara en tremotorsmaskin och eftersom spolarna och kapstanaxeln snurrar så antar jag att allt är direktdrivet. Logikstyrd och den har också verkligen ALLA hastigheter, 38, 19, 9½, 4,75, 2,35 och 1,18 (eller vad det nu blir mer exakt, sex olika hastigheter, enda som saknas ur proffssynpunkt är 76cm/sek). Separata huvuden för inspelning och uppspelning. Osäker på om det verkligen finns avraderingshuvud, speciellt som de tycker att man ska avmagnetisera banden separat mellan användningarna.

Om man skulle använda den seriöst för ljud så lär man antagligen vilja byta tonhuvudena mot några normala 2-spårs eller 4-spårs. Huvudena som sitter i har nog nio (!!!) spår, åtta för data och ett nionde för att spela in ljudanteckningar. Inbyggd pyttehögtalare, telejack för mikrofon och hörlurar för detta.

Om jag laddar i band och snurrar det manuellt eller kör snabbspolning så hör jag ljud i inbyggda högtalaren. Vill inte köra play med band i eftersom tryckrullen lär smeta av sig på bandet.

Knäppt nog så har den inte vanliga trevinge-mojäng för att hålla spolarna, utan en plutt som passar runda hål i spolarna, varpå det verkar som att enbart amerikanska spolar passar. Inget enormt problem men definitivt en minuspoäng.

Jag har haft den stående ett antal år efter en ETA-auktion, tror det var 2015. Jag trodde den hade fel på elektroniken för när jag precis släpat hem den så provkörde jag och fick bara powerlampan att blinka till lite. Nu provade jag den igen och den startar som den ska. Misstänker att jag säkert hade nåt glapp i nån nätsladd när jag provade förut.

Jag betalade väl ungefär skrotvärde för den antar jag.

Det enda jag hittar är reklamblad/broshyrer och liknande, och nån enstaka bulletin med uppdateringar till diverse HP-produkter där den nämns.

Lyckas inte ens hitta specar på huvudena. Om de har åtta spår så kan de kanske vara kompatibla med nån semiproffsmångkanalmaskin som folk använde innan datorer tog över för musikskapande. Typ i så fall kan den kanske spela upp dessa band, så den som kanske sitter på band men ingen fungerande bandare kan kanske spela dem. Dock är spolarnas maxstorlek 7" istället för 10½" som på studiobandare och de mer påkostade hemmabandarna. Och som sagt så misstänker jag att huvudet har nio spår.

När användes 9 spår på 1/4" rullband annars?

För övrigt så verkar mekaniken delvis vara gjord för att klara 1/2"-band också. Typ luckan och alla utrymmen där saker är monterade ger ungefär dubbelt så mycket utrymme mot vad som behövs. Fast det kan kanske vara så enkelt att de bara använda mekaniken från nån annan tillverkare, eller så har vissa delar en del döutrymme. Det verkar iaf inte finnas nåt enkelt sätt att byta tryckrulle, bandguider osv mot passande för 1/2"-band.

Den var svindyr, nån pdf jag hittade från andra halvan av åttiotalet tycker $ 10k för maskinen och $ 400-500 för varje kanalkort beroende på typ, och det sitter åtta kort i den, så den kostade väl nära $15k, varpå man kan anta att mekaniken är byggd som en stridsvagn.

Dock är de specar jag sett för wow/flutter inte så imponerande, typ avsevärt sämre än vad ReVox lovar för en B77. Det kanske är ovägt/vägt eller så kanske den bara helt enkelt är sämre. En verkligt knäpp grej är att avspelningshuvudet hamnar efter kapstanaxeln vid spelning "åt höger", så för att få lägst svaj vid uppspelning så lär man spela bandet baklänges. Har inte provat att aktivera inspelning men antar att man då inte kan spela bandet baklänges eftersom huvudena då skulle sitta på fel plats.

https://elektrotanya.com/files/forum/20 ... a_info.pdf