Förvaring av PETG

Allt som rör 3D-skrivare.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av Sloow »

Hittade det här klipppet där man testar att torka filament med Silica Gel, det verkar ge en luftfuktighet på runt 25%. Jag har kommit ner till 19% med Molecular Sieves hittills. Om man använder en "torrboll" med kalciumklorid tror jag man kommer ner till 20% också, men har då risken att man välter ut denna.

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av MadModder »

Snyggt! En hink passar ju bra till runda rullar. :D
Och 19% lär räcka mer än väl.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av Sloow »

Luftfuktigheten har minskat en del, nu är den på 15%. Jag hade trott att den skulle bli 0%, men något får den att stanna på 15.

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av MadModder »

Hur tätt är det runt ramen du skrev ut, locket, och mätaren? Är det tätat med något eller är det bara plast mot plast?
Sen vet jag inte om hinkplasten är diffusionstät. Om inte så vandrar fukt rakt genom.
Det borde finnas en triangel nånstans på hinken som säger vad den är gjord av. Troligtvis på undersidan.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av Sloow »

Det står PP vid triangeln på undersidan, Polypropylen? Jag har provat att pressa ihop hinken och kan inte känna något luftflöde genom fönstermonteringen, den är ganska ordentligt fastsatt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av Henry »

Du känner inte tex 0.01 ml luft. 0 kommer du aldrig ned till utan värme och vakuum och inte heller med en hink i pp med ej garanterat helt tät lock och dylikt, garanterat tätt får man med gummipackningar, borde finas lådor med det. Med garanterat helt tätt lock så kan du kanske komma ned till en 2 - 5 och då enbart med molecular sieve då silicagel har sämre pumphastighet än det vid allt under 20 Rh. Men helt torrt är onödigt, en 10 - 20% Rh verkar vara tillräckligt.

Jag har inte mitt svarta PETG i någon torklåda utan helt öppet 24/7 och det fungerar perfekt ändå utan några defekter, det kom iofs i en tät plastpåse med en liten påse silicagel i sig, men det var månader sedan den öppnades. Hade dock något vitt PETG för en grej som jag testade och det var helt horribelt. Det hade legat öppet i runt 1 år men det har jag även haft svart PETG som gjort men inte alls sådana problem, köper också alltid kända märken.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av MadModder »

Hittar olika uppgifter huruvuda PP är tätt eller inte. Svarta platonmattor är av PP och det står att de är diffusionstäta.
Gummit i ballonger t.ex är inte diffusiontätt. Det är därför de krymper efter några dagar. Och det märker man ju inte när man står och klämmer på ballongen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av Henry »

Ballonger är latex och det är horribelt, nitril gummi, Viton och dylikt är perfekt för tätning med det senare betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förvaring av PETG

Inlägg av MadModder »

Hmm... vad var det det där slangmaterialet hette nu? Det var poppis som alternativ till silikonslang när hembyggd vattenkylning var inne i början av 2000 , för silikon läcker lika bra som latex. Det var lika flexibelt som silikon, men näst intill glasklart. Noll diffusion. Svindyrt.

[edit]
Sammansättningen av de olika materialen i deras slangar är en företagshemlighet, men märket är Tygon. :)
Skriv svar