Ny på forumet, Ny inom elektronik.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Newtn

Ny på forumet, Ny inom elektronik.

Inlägg av Newtn »

Hej, först och främst ska jag kanske presentera mig, mitt namn är Mikkel Öhrman, jag har länge funderat på att börja med olika elektronik satser m.m för har alltid tyckt det vore intressant att bygga sina egna saker, design är min starka sida medans själva ihopsättandet har jag hitintills inga erfarenheter "what so ever".

Nu till min fråga.

Nu när jag bestämt mig för att jag vill utveckla detta till en hobby, då jag surfat omkring på den här hemsidan ett tag, var ska jag börja? Bra nybörjar projekt? Det perfekta vore någonsorts nybörjar sats, jag har sett att det finns på t.ex. Clas Ohlson, Det här, frågan är då bara, är detta verkligen bra att börja med, då jag antar att de flesta komponenter är ganska dåliga? har dock lite löd saker hemma redan, fast också de i ganska låg kvalité..

Sådär, ge mig gärna förslag på vad jag borde köpa, byggsatser m.m..

Tacksam för svar! :) (Hoppas ni är lika trevliga som ni verkar.. :wink:)

Edit: glömde stänga BBcode
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Lite grundläggande ellära är inte fel att läsa till att börja med.
Newtn

Inlägg av Newtn »

Jag har verkligen _lite_ grundläggande el lära, men rekommenderar du någon bok?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En klassisk bokserie är "Elektronik För alla". Brukar finnas på bibliotek.
Bokserien är egentligen ganska gammal, men är mycket bra.
Newtn

Inlägg av Newtn »

Okej, tackar, nu är det väll bara grundfrågan kvar, hur börjar man i praktiken? :) (Har svårt att hålla mig inom teori när man kan kasta sig in i världen och lära sig av ens egna misstag.. :P)
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Ett tips är att (tro det eller ej) samla på dig så mycket gamla apparater det går. I dessa kan du öva dig på att till exempel (av)löda komponenter. Mycket på det viset som jag övat upp mina lödnings-"skills". 8)

Byggsatser är också väldigt bra om man vill komma in i praktiken direkt, dock blir det ganska svårt att förstå sig på teorin genom att slänga ihop en byggsats som redan "är färdig", så att säga. Tror det är bättre att läsa teori och prova sig fram på en labbplatta, och experimentera för att se olika resultat, samt en och annan grillad komponent. :D

Självklart är inlärningsmetoder vilt skilda från person till person, men detta är vad jag tror kan vara bra, åtminstone.
Newtn

Inlägg av Newtn »

Det låter ju som en bra ideé, frågan är var jag ska få tag på mycket gammla el-prylar? Funderar på att börja lite med byggsatser men som du säger så är det ju redan klart, allt jag själv behöver göra är väll antagligen att löda ihop komponenterna.. =/

har inte särskilt många "gammla" el-prylar hemma.. =/ så vet inte riktigt var jag skulle börja.. =/
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Loppmarknader och föräldrars förråd har jag fått mitt skrot ifrån.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Kan lägga till grannens vind till "ställen man får elektronikskrot från"

Först och främst bör man se till att man har någon plats att vara på, köksbordet, vardagsrummsbordet eller sängen brukar inte vara några poppulära ställen att greja på. Men det har du nog redan ordnat 8)

Den startkittet från classe va väl inte helt och hållet galet. den va ju inte speciellt dyr iaf.

Ett måste är iaf en lödfri exprimentplatta,

Sånna där "fyndlådor" dom brukar sälja lite här och var för typ en 50lapp brukar oftast innehålla max 5 grejer/komponenter som man faktiskt kan ha nytta av, men hadde man köpt dom löst hadde det kostan 10kr. så mitt råd är: Köp dom inte.

Försök komma på nåt du vill bygga som första projekt, leta info schema och komponeter. försök att inte göra som andra (läs Jim) hitta nåt roligt köpa komponenter labba lite leta schema och mer komponenter för att se ge upp då orken tog slut när komponenterna "pruttade".

Filosofin "man lär sig alltid nåt oavsett hur det går" brukar stämma..

//Jim
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

+1 för experimentplattan. fick just tag på min första (efter flera år av div. lödande) och jag akn säga att det sparar hemskt mycket tid att inte behöva testa på vero-board.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Denna är kanske något om du skall gå hands on direkt, i samband med teori såklart!

Experiment sats
Kanske finns billigare nånstans.

Forumet/wikin finns ju alltid här om du undrar något

Förresten så glöm inte kolla FAQ avdelningen finns några riktigt bra nybörjar länkar där.

Lycka till och välkommen till forumet!
Newtn

Inlägg av Newtn »

Vilken bra respons man får :)

Olle E, det är en bra idé att ta gammla saker, föräldrarna har dock inte så mycket, slänger allt som inte fungerar.. =/ fast det finns nog lite saker iaf, men grannar m.m är nog alldeles utmärkta part-suppliers..

Jim_the_one, jo jag vet var jag ska vara.. köksbordet är inte särskilt bra ideé det har du rätt i.. :P Jag har ett projekt som jag är lite intresserad av, funderat på att bygga en radio väckarklocka, men det kan dock ses ganska meningslöst när jag har en fulltfungerande. ^^

Stuggi, är dettaen experiment platta? Vad har man för användning av den? (som inget frågar lär sig inget, vad är vero-board? :oops: )

DeVille, Ja det ser ju helt klart intressant ut! Tror det hamnar på önskelistan.. dock behöver man väll köpa in det själv. :P

Jo, jag har märkt att det finns mycket hjälp att tillgå! :tumupp:

Tack, jag känner mig varmt välkommen! :)
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Newtn

Inlägg av Newtn »

Okej, tackar.. jag ska göra som ni föreslagit, nu gäller det bara att hitta verktygen.. =/ :P Letade hela gårdagen, hittade det inte..

Tack för alla snabba svar! :D
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Jag har det där kitet, lödpennan duger för en nybörjare, byggsaterna är vettiga de med. Jag rekomenderar det som startkit om man inte vill slänga ut massa pengar.
Skriv svar