Sökes hjälp med styrning av delningsapparat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Sökes hjälp med styrning av delningsapparat.

Inlägg av stefanden »

Det är så att jag har kommit över en styrd delningsapparat till min cncmaskin jag har för lite hobby rackel, nu till problemet maskinen använder Fanuc 0M styrning och delningsapparaten har suttit på en Siemens styrd maskin med DC-Servon samt använder en Heidenhain vinkel encoder för positionsåterkoppling.
Jag är lite osäker om det går att använda Heidenhain encodern ihop med Fanuc styrningen.
Det var själva problematiken. Nu till min egentliga fråga.

Skulle typ en arduino klara av att "läsa" signalerna ifrån encodern?
Jag tänker mig kanske en arduino och en enklare display för styrning av delningsapparaten, och kunna ha några förprogrammerade steg som kan bli triggade av säg en input/knapp/M-kod... för att sen gå ett steg till i sekvensen liknande som finns att köpa från HAAS. https://www.haascnc.com/productivity/control/scol.html Givetvis inte riktigt så avancerade grejjer kanske men...
Jag har någon fantasi om att kunna använda befintlig Heidenhain encoder (dyr) iallafall kunna verifiera så att den funkar annars får jag tänka om... samt någon hybridstepper eller alternativt en AC-servo.
Jag har funnit lite data på en encoder som jag tror bestämt är ersättaren till den jag har då datan verkar vara exakt lika.


Jag finns förövrigt i Arvikatrakten om det skulle vara någon i närheten som vill se grejjerna hands on...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.