Video Enhancer - CVS2060

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Quetzalcoatl

Video Enhancer - CVS2060

Inlägg av Quetzalcoatl »

Video Enhancer - CVS2060

Hittade denna på en loppmarknad och köpte den för funktionen som SCART växel.

Kopplade in min C64 till teven via den. C64:an sänder normalt ut en riktigt gräslig bild. Den här saken tvättar på något sätt signalen och bilden från C64:an blir skarp och fin.

Enheten har två IC kretsar där beteckningarna blivit bortslipade. Mina frågor är:

1. Finns det flera liknande produkter?

2. Vad kan det vara för IC kretsar?

3. Skulle man kunna, på ett minimalistiskt sätt, återskapa "tvättningen" av signalen? Om möjligt en lösning som skulle kunna få plats i SCART huset på en C64 till SCART kabel.

Har kollat lite på nätet och det diskuteras mycket om hur att förbättra bilden från C64:an. De bästa lösningarna verkar handla om att bygga om inne i själva C64:an, vilket jag vill undvika.

Trodde inte en extern enhet skulle kunna åstadkomma en dramatisk förbättring av bilden, men den här gör det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Video Enhancer - CVS2060

Inlägg av mrfrenzy »

Moderna TV-apparater och Projektorer verkar ha usel hantering av analoga signaler. Om man kopplar en C64 eller NES med komposit video till många projektorer blir det en ganska dålig bild som är hackig på kanterna. Det verkar som att deinterlacingen hamnar 1-2 pixlar ur fas horisontellt mellan varannan linje.

Jag har en äldre dyr "bio-projektor" med många olika analoga och digitala ingångar, den ger perfekt bild både från C64 och NES.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför ens använda komposit när man har scart som tar luma+chroma (Y/C) som C64 har tillgängligt? Även om det inte är enligt standard och man ofta behöver ett motstånd i serie med C.
Det är alltid bättre än komposit.
Men det verkar inte som den där växeln stöder s-video för det finns ingen koppling till pin 15.

Här en video som visar skillnaden.
Till vänster en kompositkabel, till höger en Y/C-kabel.

Skaffa en Y/C-kabel och det behövs ingen video enhancer.
Quetzalcoatl

Inlägg av Quetzalcoatl »

>Inlägg av MadModder » 18 juni 2023, 13:15:42
>Varför ens använda komposit när man har scart som tar luma+chroma (Y/C) som C64 har tillgängligt?

Har redan provat.
Ingen av teve-apparaterna jag haft tillgång till (ett tiotal) tar emot Y/C på SCART porten.
Jag har satt ihop några kablar med konfigurationen C64-->SCART Y/C, men ingen tur där.
Det verkar som att Y/C på SCART porten är en ovanlig företeelse.

Nästan alla de här teve-apparaterna hade däremot den lilla runda S-Video kontakten som jag tillverkade lämplig kabel för, med kondensator och motstånd, men ingen vidare bild där heller.

Video Enhancern är det enda hittills som gett positivt resultat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var verkligen märkligt. Alla apparater jag haft kopplade till Commodore-maskinerna har haft fullkopplade scart-portar och det har blivit utmärkt bild med Y/C via scart. Även en klar och tydlig bild med RGB från Amigan.
Alla har då varit CRT bör tilläggas.

När plattskärmarna började komma så blev det dock sämre och sämre med bilden från både Y/C och kompositingången. Flera på nätet har rapporterat att många nya inte klarar av att visa Y/C-signalen från en C64 alls, då den är lite utanför spec med nivåer och timing. Och det är ju inte så konstigt då Y/C-standarden inte var etablerad än.
Min första platt-TV kunde bara ta emot scart via en adapter, men då hade jag packat ner alla 80-talsprylar i förrådet där låg de tills jag flyttade dit jag bor nu, så jag minns inte att jag provade på den...
Och nuvarande TV har varken scart-, komposit- eller Y/C-ingång. Men jag har en äldre bildprocessor (Viewsonic Nextvision N6) som tar det mesta och petar ut en VGA-signal så jag kör gamla grejer till en gammal TFT-monitor. :D
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det är ju ändå lite intressant vad som gör kompositbilden bättre genom scartväxlaren?
IC-kretsarna skulle jag gissa på att de är analoga muxar(switchar), som växlar videokällan, men jag kan ha fel.
En viss förstärkning och filtrering genom de övriga komponenterna kanske gör de rätta sakerna för att snygga till signalen från C64:an?

Marknadsförs den verkligen som en "Video Enhancer", alltså video-förbättrare på svenska? Står det så på den nånstans?
Eller är det egentligen "bara" en automatisk scart-växlare? Kan ju vara bra ändå givetvis!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja IC-kretsarna verkar vara någon typ av analoga switchar ser det ut som. Den ena styr också lysdioderna camera/vcr/satellite.
Kompositsignalen som går ut till TV-kontakten går genom transistorarrangemanget närmast DC-jacket, så det är möjligt att det sker en nivåjustering där.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hittar också en här
http://www.moonwebshop.se/Scart_Control ... g_7251.htm

Det ser ut som att man aktiverar videoförbättringen med knappen.
Och beskrivningen är ju helt fel. A-B-C är ingångar och den fjärde en utgång.
Men B och C är kopplade så man kan spela in video också.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Intressant!

Det är "reverse engineering" som gäller och försöka rita upp ett schema om nån orkar, så kan man säkert reda ut frågetecknen vad som händer i kretsen! :humm:

Jordens vanligaste muxar, 4051,4052, 4053 :D Bara en snabbgissning, kan vara fel, men pinout verkar inte vara helt åt väggarna.
https://www.electrokit.com/uploads/prod ... d4051b.pdf
agehall

Inlägg av agehall »

Kan ju vara så enkelt som att MUX:arna ger lite snabbare flanker på utgångarna än vad input ger från början.
Quetzalcoatl

Inlägg av Quetzalcoatl »

ASEA skrev: 18 juni 2023, 17:05:09 Marknadsförs den verkligen som en "Video Enhancer", alltså video-förbättrare på svenska? Står det så på den nånstans?
Du har rätt, det är inte det egentliga namnet på den, det är istället en funktion på den.
Det står "Video Enhancer" vid den stora svarta knappen på fronten.
När man trycker in den knappen tänds en av lysdioderna och bilden från C64:an blir skarp och fin.
Annars, om Video Enhancer knappen inte är intryckt, får man istället dålig bild.

Det finns också en röd Power LED, men ingen strömomkopplare. När transformatorn (12V - 300mA) sitter i lyser också den röda LED:en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ASEA, Precis. Den enda som passar in är 4052. pin 3 och 13 är gemensamma för kanal Y och X, och växlar mellan pinnar 1-2-4-5 resp 11-12-14-15 vilket stämmer bra med vad som är kopplat där.
Men de har inget att göra med att förbättra bilden. Det är de tre transistorerna och en hög passiva komponenter borta vid DC-jacket som gör något.

Agehall, om det är 4052 så är det analoga muxar med ca 125Ω resistans så de borde inte justera några flanker alls.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Snabb överblick och mina 2.50 så länge!

Japp, två 4052:or verkar det vara.
Varje IC innehåller 2st 1-till-4 muxar, den ena kanalen benämnd Y den andra X.
Genom att lägga rätt "binär" kod på två IC-pinnar så väljs vilken av de fyra in-/utgångarna som ska vara aktiv. Valet gäller för båda kanalerna samtidigt.

Den vänstra 4052:an sköter växlingen av ljudet, Y=Vänster kanal, X=Höger kanal
Den högra sköter video och lysdioderna, Y=video, X=lysdioder

Stift 8(bildförhållande) i scart-kontakten används för att detektera vilken port som är aktiv och styr båda 4052:orna att välja rätt kanal.
Scart A(Camera) är aktiv by default, när stift 8 i scart B eller C får spänning så väljs nån av dessa istället.

De två transistorerna längst bort nederst i högra hörnet är en videoförstärkare, röd och grön kabel används för att bypassa denna med strömbrytaren.

Transistorn högre upp över dessa är troligtvis för strömförsörjningen.

De resterande 4st transistorerna ger ström till de gröna lysdioderna.

Separata jordplan för digital och analog GND.

Scart-ingångarna VCR(B) och Satellite(C) får även video ut(för att kunna spela in), precis som MadModdder nämner.

Med reservation för något felaktigt antagande och/eller observerande. Korrigera gärna isåfall!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns väl två varianter på vad "enhancer" kan betyda. Den ena är väl "diskanthöjning" på videosignalen för att ge skarpare bild från rutten VHS. Men kanske mer troligt är nån slags krets som klipper bort toppar/dalar för att göra det möjligt att kopiera macrovisionkodade signaler. Inte en aning om hur detta skulle hjälpa en C64.

Sidospår: S-video i SCART är ju ett efterhandspåhitt som tyvärr inte slog igenom jättemycket. För att riktigt röra till det så kan S-VHS-maskiner ha kroma på två olika av RGB-pinnarna för att kunna ha både inspelning och uppspelning. Lycka till att hitta en färdig kabel för detta...

Idag så är det väl tyvärr en dyr scanratekonverterare som gäller för att få bra bild med gammeldator på en modern skärm/TV. För de som ger digitala utsignaler, t.ex. MDA, CGA, EGA osv på PC, 80-teckenutgången på C128 med flera, så lär RGBI2HDMI vara utmärkt.
Skriv svar