Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av rvl »

2@IC16 och 1@IC17
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Pinne 2 ska vara hög, dvs, kopplas till +5v, samma som pinne 1.
EDIT:
IC17 matas via den interna databussen, den har ingen koppling mot den yttre batabussen. Jag ska ta bort den på ett nyare schema tillsammans med den extra tomma sockeln.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

IC18 = DM8602N ?
9602.PDF
MC8602.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Den stämmer, jag hade noterat det i min komponentförteckning med ett par ? bakefter :D
Version 0.92 av schemat:
CÅ-815.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Hade varit nice att få läsa funktionsbeskrivningen av detta kort!

IC24 verkar vara nån quad grind, där bara en grind används. Jag tycker det ser ut som det står 74LS55, 74LS65 eller 74LS85, men inget av detta verkar logiskt :humm:

Undrar vad tanken är med S1, är det för extra RAM eller är det för RAM med annan footprint eller nåt annat option??
IC17A, kan det ha med avkodningen av adressen till S1 att göra? Om A10 går direkt till CS och utgången från IC17A går till A10-ingången inventerad? Bara en tanke...

Bussen, följer den nån etablerad standard eller är det nåt egenpåhittat?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Bussen är nog något Åke Holm hittade på, jag har googlat en del på den, men hittar inget liknande.
Jag har lagt upp KiCad-filerna på GitHub: https://github.com/mickecamino/RT-datorn
Kräver KiCad 7.05.

Här är en bild på bussen, kommer att fylla på mer efter hand jag hittar info. Ska merga in det jag hittat på CÅ-815, och se om jag kan göra färdigt CPU-kortat.
64-europe-pinout.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Robust men enkelt med relativt få "onödiga" signaler på bussen verkar det som. Gott om pins för +5V och GND. Jordningen jämte datasignalerna har kanske en välgörande effekt i avstörningssyfte/dataintegritetssyfte? Varannan ledning i bakplanet borde bli jord här!

Hur gör man för att ladda ner ett sånt här projekt från Github till KiCad. Kan man ladda ner det som ett komplett paket eller måste man ta filerna en och en?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Klicka enligt bilden så får du ner hela biblioteket.
IMG_4146.jpeg
Edit: stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 5 juni 2023, 13:02:56, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Aha, tack! Det var ju smidigt! :) :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av MiaM »

Micke: Ta gärna med det där om modifierat kort / errata i nästa påminnelse-PM :)

Angående flytande pinnar osv så har jag i vissa konstruktioner sett motstånd använda från 5V för pull-up även på signaler som inget kan tänkas behövas dras lågt. Har inte riktigt fattat varför, fanns det nån tillverkare som rekommenderade dessa istället för att dra ingångar hårt till 5V?

Den stora faran med flytande ingångar är väl kapacitiv koppling som ger överledning från oönskade signaler.

Angående monitor så var det ovanligt med ingångar för videosignal osv på svartvita TV på den tiden, men å andra sidan så hade nog cirka alla små 12" svartvita TV som såldes här galvaniskt isolerat chassi med en ostabiliserad enkel nätdel som gav ca 12V DC vid nominell last på ca 1A, och därmed gick det att använda samma TV både för 220V AC och 12V DC, alltså användbar som husvagns/camping-TV. Och detta resulterade såklart i att det gick att modda dessa för att få videoingång. Vet inte i vilken utsträckning folk faktiskt gjorde detta jämfört med att köpa en monitor?

Allmänt så är väl denna typ av dator en rätt nischad grej då denna version konstruerades och såldes. Man måste nog ha haft en rätt stark vilja att bygga en dator för byggandes skull känns det som, eftersom det färdiga resultatet egentligen nog varken blev bättre eller mer prisvärt än färdigköpta datorer. När hela RT-datorserien kördes tidigare, alltså både den lite luddiga första versionen och den andra versionen som Åke gjorde, så var det väl avsevärt mycket mer motiverat att bygga en dator själv för att få en bättre och mer prisvärd burk än vad man kunde köpa färdigt för rimliga pengar.

Fritt ur minnet, som jämförelse för hur priserna rasade, så i början på 80-talet kostade en VIC 20 2500kr medan en ABC 80 8000kr om jag fattat rätt. Nåt år senare kostade C64 6000kr och hur man än vänder på det så blev de sjuttiotalsmässiga konstruktionerna väldigt dyra i förhållande till nyare konstruktioner. Och de nyare burkarna använde ofta kretsar som inte gick att köpa (mer än som reservdel med "reservdelsprisklass").

Lite förvånansvärt att inte fler som konstruerade grejer riktade till hobbyister inte övergick till tillbehör till kommersiella hemdatorer. Även om det inte hade blivit kompatibelt med en hel del kommersiell mjukvara så skulle jag nog gissa att en något modifierad version av RT-datorns diskdriveinterface hade kunnat varit ett populärt gör-det-själv-tillbehör till C64 och andra hemdatorer.

Elektor gjorde nån slags ansats till nån slags semi-unversialbus för expansionsgrejer till flera olika datorer, men mitt intryck att det resulterade mest i en smärre orgie i att ha bakplan med instickskort för saker där busskontaktdon, monteringsdetaljer osv drev kostnaden såpass att det hade varit billigare i genomsnitt om allt varit på ett kretskort och de flesta bara monterat hälften av grejerna. Dessutom var det väl bara sånadär skolboksexempel-I/O-grejer såsom några PIO-grejer, nån A/D-omvandlare och kanske nån D/A-omvandlare, men inga direkt "datormässiga" expansioner såsom bildkort med 80 tecken per rad, diskdriveinterface och liknande.

Sorry för utsvävningen :) Har också en känsla av att jag redan tjatat om både detta med att modda TV-apparater och prisnivåer och svårigheten att komma på vem som verkligen byggde sista versionen av RT-datorn, men minns inte var jag svamlat förr :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

@MiaM, det kommer ett påminnelse-PM :D 8)
Här är vad jag hittat om bussen så långt:
Busskontakten.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

EDIT
Och som vanligt, man förutsätter utan att kolla. Det ÄR Typ C som är den korrekta kontakten. Jag kollade precis på mönsterkorten.
Så nedanstående är FEL!

Hittade en sak som har stört mig. Åke Holm har i schemat för CPU'n använt pin-namnen för DIN 41612-kontakten 1a - 1c, 2a -2c etc. Men....
Det är en tvåradig kontakt och den är 1a -1b, 2a - 2b.
De kontakter som används är av typ B, dvs, 2-radiga. ska man följa a - c ska det vara en typ C, dvs, 3-radig utan mittenrad., då stämmer inte mönsterkorten.
Frågan är nu, vad ska man göra, ska man rätta till det i schemat eller låta det vara kvar som en artefakt?
Jag lutar åt att gör det rätt, dvs, ändra pin-namnet till vad kontakten ska ha.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Har du tänkt göra ett eget bakplan? Det låg billiga bakplan på ebay, men det kanske är lite för enkelt! :)

Edit;
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... e&_sacat=0

Har funderat på om det inbördes kortavståndet i bakplanet är specificerat i DIN-standarden? :humm:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Tack för länken till bakplan, de ser rätt vettiga ut.

Här är schemat till CÅ-834, ett minneskort för RAM/EPROM.
Åke Holm berättade för mig att det var stora problem med minneskortet CÅ-814 då det använder dynamiska RAM.
CÅ-834 är gjort för 6116 SRAM (2kx8) eller EPROM och man kan ha två kort i datorn och de väljs med en bygel A/B.
Sitter ingen bygel i är default samma som bygel i A
Dock...
Det schema jag har innehåller ingen referens till pinnarna 7A/7C, så jag har noll koll på hur detta styrs.

EDIT: Schemat finns i senare inlägg

Nu ska jag försöka få dokumenterat CÅ-833, kommunikationskortet som innehåller två 6850 ACIA, 1 st 6820 och en RTC med batteri.
Senast redigerad av Mickecarlsson 9 juni 2023, 17:33:01, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av ASEA »

Här går det framåt! :)

Det ska inte vara en 74LS245(dubbelriktad buffer) på plats IC4 för databussen?
Skriv svar