MS-fel på Nibe 1135

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av Borre »

En lösning vi gjorde på men industri för några år sedan där vid hade mjukstartar av en lite speciell modell som gick sönder på löpande band. Det var först bara en provisorisk lösning genom att sätta ett tidrelä som drog en separat bypass-kontaktor efter x antal sekunder då mjukstarten gjort sitt. Sen dess har ingen mjukstart gått sönder och den provisoriska lösningen sitter fortfarande kvar än.

Så vill du inte göra någon åverkan på din mjukstart osv så är det också en enkel grej för dig att koppla in, ett relativt billigt tidrelä med fördröjt tillslag och en passande kontaktor och inte så mycket inkoppling.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MiaM »

JimmyAndersson skrev: 8 juni 2023, 19:39:26Nu har jag inte lusläst tråden, men ville bara nämna att både motorskydd och dvärgbrytare brukar bli känsligare med åldern.
Bra poäng, och som sidospår så anser jag att detta är ett utmärkt argument för att fortsätta använda klassiska elcentraler med proppar. Varje gång man byter en propp så sätter man i en helt nytillverkad ersättare.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Har nu gått på Borres idé om att sätta ett tidrelä som slår på kontaktorn. Lösningen har varit i drift sedan igår kväll och än så länge har jag inte fått MS-fel. Vi får se hur det går.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: MS-fel på Nibe 1135

Inlägg av MattisLind »

Pumpen har nu gått en knapp vecka utan att få MS-problem. Det tyder på att reläerna var dåliga och att triacarna blev varma. Som MiaM skrev så betedde sig de sannolikt dåligt efter att ha jobbat lång vid hög temperatur som i sin tur gav överström i någon lindning.

Med Borres förslag att prova med ett tidrelä (som jag råkada ha liggande hemma) och en kontaktor (som jag fick köpa) så verkar allt fungera bra.

Tack för goda råd, bra förslag och intressanta diskussioner!
Skriv svar