Darlings och diverse fulingar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av LeCanard »

Quack!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

quack.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

HUGGBÄVERN skrev: 30 mars 2023, 14:38:49Här springer jag på sista-minuten-bekymmer. DC-kontakten jag hittade och satte i synten som MÅSTE fungera var av fel dimension .... :wall:
I feel the pain...

Idén med dessa kontakter är väl bra (ifall du menar "Japan-DC-kontakt") men de misslyckades med att tydligt informera om vilka standardstorlekar som finns osv. Om jag fattat rätt så var väl tanken att de olika storlekarna skulle användas för olika spänningar, så om man tar fel nätadapter så får man såpass lite fel spänning att allt sannolikt överlever. Men allt detta bleknar i jämförelse med hur otroligt dumt det var att branchen verkade besluta sig för att växla polaritet för tre decennium sen...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är bra med standard .... :roll:

Tor i oturen är att jag ska mata 12VAC genom kontakten och då spelar polariteten ingen roll. Jag har lite väggvårtor för olika apparater liggande här och där och jag har märkt upp dem - skruvdragare, skäggtrimmer, BT-högtalare ... dels vet jag att jag får rätt spänning och dels rätt polaritet.

Det är mycket idag. Först ska jag jorda bottenplattan på stärkaren och ser och brummet försvinner.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(Jag har en precis lagom 12V-trafo till synten och har köpt en kombinerad nätbrunn/säkringshållare/strömbrytare).

Jag tror jag måste fixa ett större förkopplingsmotstånd till pilotlampan (blå lysdioden) i min rörförstärkare ... :vissla:
IMG_20230425_192532_671.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad gör man med alla oavslutade projekt??
Jag försöker nu att gå två vägar (parallellt) - skrota (och kanske sälja av delarna) eller slutföra.

Jag vet inte när denna tingest byggdes, men kan vara runt 2002-03. En enkel förstärkare med ECC832 på ingången och EL84 på utgången. Schemat från Rimbo-Lasse i Norrtälje. Byggdes i en sådan där gjuten pultlåda och ska erkännas, såg inte kul ut alls. Trafarna på insidan och vid första försöket hände inget alls, ergo inget andra försök.
Nu ska jag bygga klart då jag har rör, trafar och en del komponenter medan annat får beställas - har en varukorg på TubesAndMore i USA och hustrun får packa ner lite elektronikpryttlar tillsammans med en flasks jordnötssmörsbourbon ( :shock: ).
När jag fixar ny rack till synten får jag lite träpinnar över till ett chassi.

Här är bilder från Annas Decimal, eller när det begav sig:
EL84-01.jpg
EL84-02.jpg
EL84-03.jpg
EL84-04.jpg
Jag kastar in lite blandade länkar sist men här är kortet jag beställde från AliX och som ska bära förstärkaren. Ett sådant kort kostar runt hundringen och förenklar montage hundrafallt även om det finns entusiaster som gillar p-t-p. Mottot är ju ändå EN LAT INGENJÖR ÄR EN GOD INGENJÖR.
IMG_7079.JPG
Några exempel på kort till förstärkare man kan köpa:
EL84PP
6V6-PP
300B/GU50-SE
EL34-SE
Quad II, hitta utgångstrafo till denna!
EL84-PSE
6AQ5-PSE (28W)


Jag har några hel- eller halvfärdiga kort liggande här och där med 6L6 både PP och SE och GU50-SE, jämte kort till buffer- och hörlursförstärkare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Sidospår: De där gjutna lådorna är ett exempel på mängder av olika inbyggnadslådor som vid en första tanke kan framstå som något som ger ett snyggt resultat för olika byggen, men i praktiken aldrig blir riktigt bra helt enkelt för att det finns inget sätt att fästa saker invändigt utan att borra hål och få skruvksallar överallt på utsidan.

Dessutom må den typen av låda vara hållfasta, men ska man bygga något som är hyggligt lätt både att bygga och serva så vill man nog att en av eller två motstånde av sidorna hänger ihop med locket istället för resten av lådan, så att man kan ha frontpanelgrejer, allmänt något kretskort samt kontaktdon för in/utgångar monterade i samma del av kapslingen på ett sätt som gör det lätt att faktiskt arbeta på de redan monterade grejerna.

Annars slutar det med att locket och botten hänger ihop med sladdar när man tagit isär saker, eller så får man ha interna kontaktdon eller så får man t.ex. skruva loss kretskort från infästning för att kunna separera allt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gillar varianten med en träsarg och en topp i kraftig aluminiumplåt (2-2.5mm). Hammond har för övrigt väldigt behändiga lådor både i bonnaplåt och aluminium och jag har några byggen i sådana lådor. Dessutom har Hammond tagit fram lådor med trässidor och träsargar:
[media]https://www.hammfg.com/electronics/small-case/chassis[/media]


Jag byggde ett försteg i en gjutzinklåda, men den var nära kvadratisk, ganska hög och jag hade allt monterat på ovansidan och den funkade som de här vanliga skolådorna. Perfekt att jobba med men jag misstänker att sådana lådor kostar skjortan idag.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Lite konstigt att det inte verkar vanligare med bättre inbyggnadslådor.

Tänker att en lådtyp där en långsida och en kortsida hänger ihop med topp, och en med botten, borde gå att tillverka dels så att båda halvorna är identiska men framförallt så att de kan levereras så att varje extra låda i samma förpackning i stort sett bara ökar vikten men inte storleken, så att man kan få rejält prisvärd fraktkostnad på större kvantiteter. Detta vore nog också en acceptabel kompromiss på arbetbart, även om jag nog föredrar varianten där locket sitter ihop med kortsidor och botten med långsidor (eller vice versa, smaksam hur man vänder lådan). Eller med andra ord som cirka alla massproducerade hygglig-hifi-prylar, videobandspelare, dvd-spelare och liknande sett ut under många års tid, där frontpanel, bakpanel och botten utgör ett stycke som innehåller all faktiskt funktionalitet, medan lock med kortsidor enbart utgör kåpa.

Sidospår: Nu har vi väl på gott och ont nått ett läge där det inte längre känns vettigt att skrota gamla hifiprylar som är byggda på detta sätt bara för att få en inbyggnadslåda. För säg 15 år sen så var t.ex. kassettdäck i princip värdelösa och istället för att kasta ett så kunde man ordna en ny frontpanel och åternavända lådan för egna byggen, och då få något som passar ihop med övriga 44cm-rackmässiga hifiprylar. Idag är det väl rimligt att göra detta med t.ex. DVD-spelare, men ofta är de lådorna inte byggnda med en slät metallplatta som frontpanel utan någon "ojämnt formad" plastdel så man får nog klura lite på hur man vettigt kan montera en egen t.ex. borstad aluminiumpanel.

Annars kan man få väldigt snygga resultat på hembyggen om man använder paneler av borstad aluminium. Försökte som jag kanske skrev i min mixer-potentiometer-gnäll-tråd leta efter såna paneler idag, men det verkar som att t.ex. de som säljer rackdelar, beslag osv har slutat använda eloxerad aluminium för täckplattor utan istället har målat stål med vikta kanter som förstärkning. Säkert förnuftigt för den egentliga användningen, men synd för den som vill använda dessa för egna byggen med snyggt resultat. Och ja, jag tycker att en 19" täckplatta av borstat aluminium nästan alltid ser mycket bättre ut än de där fin-dyr-racklådegrejerna man kan köpa som är tänkta för småserier. Dessa har alltid en massa extra ramar, kanter osv som ger en i mitt tycke amatörmässig hembyggd look. Säkert jättebra för de fall där man har ett gäng europakort eller liknande uppradade, men inget vidare för cirka alla andra typer av byggen.
Senast redigerad av MiaM 5 juni 2023, 15:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns nog en himla konservatism här. HiFi-prylarna från transistorns barndom ser som du påpekar, i stort, likadana ut idag som för 60-70 år sedan. På samma sätt ser (SKA SE!!! :roll: ) rörförstärkare likadana ut - en ganska platt låda som är öppen undertill och med alla tunga komponenter på ovansidan. Fast det blir ju en hel del värme som ska bort från rören.

Sedan gillar jag ju Hammondkonceptet, och har man ett kretskort att montera på undersidan blir det hela ännu bättre/smidigare.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Ja, nog är det en konservativisim.

Utseendet har väl ändrats lite, sjuttiotalet hade ofta stora belysta skalor (ofta mörka med grön eller blå belysning) och borstad aluminium. Åttiotalet hade ofta svarteloxerat aluminium. Ett tag både på 80-talets början och kring slutet av 90-talet så förekom "champagnefärg". Sen verkade det svänga tillbaka till svarteloxerat aluminium. Och givetvis har det cirka alltid funnits plastvarianter som imiterar dessa.

Det jag tycker är väldigt bra med allt detta är ändå att det går ganska lätt att kombinera grejer från olika åldrar och tillverkare så att det ändå matchar hyggligt utseendemässigt. Den stereostapel jag länge hade bestod dels av en Luxman L-430 förstärkare och något sånär matchande T-2xx tuner, och dessa två matchade mest bara varandra (plus att skruvarna för skalet på tunern stack ut så att de inte passade vanliga rack, så de skruvarna fick sitta i en fasttejpad påse bakpå tunern :wink: ). Men i övrigt hade jag en Luxman F-105 fjärrkontroll+surroundtillsats (enbart använd för fjärrkontrollfunktionen) från mitten av 80-talet, en Sansui elektroniskt styrd equalizer / spektrumanalysator också från mitten av 80-talet, en JVC CD-spelare från slutet av 80-talet (deras första med bitströmomvandlare) och ett Yamaha kassettdäck från mitten av 90-talet. Och alla dessa fyra burkar matchade varandra väldigt bra. Kan väl säga att det såg kanske lite överdrivet ut totalt sett när allt detta stod i två (!) rack, med en något sånär matchande VHS-video i samma rack som de andra grejerna med svart front samt min TD125 ovanpå, och en B&O oem-version av en Hitachi-VHS-spelare ovanpå det andra racket med Luxmanförstärkaren+tunern och nån tv-box samt nån moddad printerswitch använd som scartväxel. Men samtidigt var det ändå nån slags design i det hela där framförallt racket med saker med svart panel matchade väldigt bra.

Anekdotdags: Har nåt vagt minne av att en VHS-maskin med svart front som jag hade var nåt som åskan hade härjat i, och som jag mestadels använde för att kopiera band med. Tror att åskan hade tagit linjärljuddelarna, så jag lödde en kabel direkt från det tonhuvudet till en separat kontakt som fick anslutas i mikrofoningång ifall jag spelade upp band som inte hade hifiljudspår :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag brukar säga för att vara ironisk: Varför välja, enkla, billiga och bra lösningar när man kan välja dyra, komplicerade och dåliga. Fast jag menar ju tvärtom.

För många av oss är det en hobby det här. Vi söker bra lösningar som gärna får vara kostnadseffektiva. Ibland slår man på stort och satsar lite mer, men oftast gör man saker på sätt man alltid gjort, använt metoder och verktyg man är väl bekant med. Just därför är forumet så bra för man hittar nya idéer i olika trådar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av MiaM »

Ja, sant, och denna typ av lådor är rätt bra för de grejerna.

Men ändå skaver det lite att tillverkarna ändå gjuter dessa lådor men inte bjuder på t.ex. ingjutna gängor för att kunna skruva fast något invändigt utan att ha utvändiga skruvar. :)

Likaså så kostade de där eloxerade panelerna jag nyss nämnde inte mycket pengar då det begav sig för säg 30-35 år sen. Fritt ur minnet så var det väl 50-150kr kanske beroende på storlek. Då det begav sig så byggde jag ett aktivt delningsfilter med en 1U-panel, och ett par av elektors "programmerbar ljusdisplay" (den med 30 kanaler som lagrades i fyra 2114 sram-kretsar, och i övrigt mest bara hade räknare och ingen processor eller liknande) i 3HE-paneler. Visst, det syndes att det var hembygge, delvis för att jag aldrig hittade vita/ljusgrå gnuggisbokstäver i vettig storlek för att ordna text på frontpanelen och delvis för att de omkopplare som fanns att tillgå för hembyggare inte såg likadana ut som de som proffsbyggda grejer brukade använda. Men allmänt blev resultatet väldigt bra och potentiometrar samt vridomkopplare såg precis ut som motsvarande på t.ex. en färdigköpt PA-mixer eller liknande.

Lite synd att dessa paneler verkar ha slutat säljas. Eller så kanske jag letar dåligt :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad i hela Götaland heter firman i Italien som gör sketafina lådor?! hiFi2000 kanske?

https://modushop.biz/site/

Jag har handlat lådor av dessa och jag kan bara säga :tumupp: !
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Darlings och diverse fulingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ingen var och sniffade på det här kortet. Enligt vad jag grävt fram ska det sitta fyra EL34, men det är ju lätt att justera för 6L6 och sådana har jag ett gäng av. Lyckades extrahera schemat och känner att jag ska försöka göra något av det här. Jag har en snygg låda (bok) men måste ta fram en ny topp (plåt - har nog en mässingsskiva som passar) som passar kortet.
IMG_7231.JPG
IMG_7234.JPG
EL34.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar