Telia Diavox IC kretsar....

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av Bigstone »

Köpte lite junk på Tradera där bla. ett kretskort/kadaver från en gammal Diavox (är en gissning men bilder på nätet är extremt likt) och tror det jag har är från 1982.
Undrar om det går att få tag på datablad på kretsarna, är gissningsvis Ericsson kretsar. Den ena har 22 ben är kopplad mot tangentbordet och har inskriptionerna:
RCA RYT 116 304/1 (eller ' l ') följt av tre punkter ' ... ' och nederst står det 8127 vilket nog är tillverkningsdatum.

Den andra kretsen har 14 ben och heter: FUA3086DC 8003 KOREA, gissar på att 8003 är tillverkningsdatum.

Ren retro nyfikenhet och kanske att man kunde göra något kul av dom, kan det vara tangentbords skanner med pulssändare i den stora 22 pinnars kretsen?
Någon som har koll på dessa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av Glenn »

Vill minnas att det finns en tråd om diavoxkretsarna nånstans, om man kan hitta den.

Dessutom vill jag minnas att någon har postat en korsreferenslista mellan ericssonbeteckningar och industristandard.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av X-IL »

Är väl Sodjan som pratat om Ericsson-beteckningar tidigare om jag inte minns fel. Säkert nån mer också.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av MiaM »

RYT är typisk Ericssobeteckning för kretsar. Inom Ericsson kallas dessa beteckningar för "ABC-nummer", antagligen för att de består av ett par bokstäver och sedan nummer.

Har ingen koll på just dessa kretsar men med tanke på var de sitter och hur du beskrivit dem så lär den ena 99,999% säkert vara en DTMF-tonsändare och den andra 99,999% säkert vara en krets som ordnar alla övriga analoga grejer (förförstärkare för mikrofonen, emulering av transformatorn i äldre telefoner som gör att man inte hör sig själv så starkt som om man bara haft mikrofon och hörlur ac-mässigt parallellt). Sannolikt innehåller denna krets också vad som behövs för att ge matningsspänning till tonsändarkretsen.

Diavox fanns också med pulsval, så om det är 10-knappars så lär det istället vara pulsgenerator.

Det enda kluriga här är väl ungefär att lyckas klura ut ungefär vad för data hörlur och mikrofon ska ha. Med tanke på att Diavox har avsevärt bättre ljud än Dialog så lär det ju inte vara kolkornsmikrofon. Osäkert om det är dynamisk mikrofon eller elektret. Hörluren har säkert klart högre impedans än de vanliga 4-32 ohm som många konsumentljudprylar har. Som jämförelse så fritt ur minnet så tror jag att jag sett högtalare på 50-100 ohm i högtalartelefoner, så det kan kanske vara i det området hörluren ska vara. Tyvärr så är väl luren fast ansluten i telefonen så oss som har Diavoxtelefoner måste övervinna jobbet att lyfta på locket och skruva loss anslutningar för att t.ex. DC-mäta resistans över hörluren, så du måste vara lite mer övertalande för att få nån att orka göra denna mätning :wink:

Sidospår: I princip kan ju en telefon betraktas som lite av en analog föregångare till PoE i och med att den går att driva med typ 10-50V DC överlagrat på ljudet. Fast det är meningen att DC-matningen ska ha rätt hög resistans. Tyvärr förekommer det t.ex. kontorsväxlar som både har analoga anknytningar och anknytningar för växelspecifika så kallade systemtelefoner, där DC-matningen är såpass stark till systemtelefonerna att den riskerar att steka saker i analoga telefoner. Gissar att t.ex. Diavox och garanterat Dialog och alla ännu äldre bakelitapparater tål detta, men det är nog risk att t.ex. telefoner från andra tillverkare och allmänt nyare telefoner inte alltid tål detta.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av sodjan »

Stämmer att RYT är "integrerade kretsar", i princip.
Jag kommer inte ihåg på rak arm vilket typ som "RYT 116" var.

Men hittade faktiskt en korsref lista där just din finns med:
http://storage.datormuseum.se/u/9693552 ... 0-1_R5.pdf
"Handelsnamn: 1101". Svårt att googla ett så generellt namn...

Sen så är Ericssons ABC system för artikelnummer ett av de bättre som jag har sett.
Oerhört enkelt att jobba med och flexibelt. *Allt* har ABC nummer, från ett motstånd (REP)
eller små brickor (SCL) över hela kretskort (ROA, ROE, ROF, beroende på generation)
eller LZX för dokumentsamlingar i pärmar, till en hel växel (AXE).

Och revisionshanteringen är fullt inbyggd i nummersystemet.

Ett kretskort kan heta "ROF 137 1234/1 R1A" (första releasen av frisläppt revision).
Nästa kan heta "ROF 137 1234/1 R1B" (funktionellt samma man kan ha BOM ändring).
Sen "ROF 137 1234/1 R2A" (funktionell ändring).
Man kan ha en som heter "ROF 137 1234/1 R1A/B" (en R1A som är ombyggd till R1B).

Fantastiskt smidigt system... :-)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av pi314 »

Om det handlar om kretsar för DTMF-generering så har jag lite skuld i hur det gick till när dom togs fram.
Tyvärr minns jag inte så mycket utöver att kraven på noggrannhet och lång MTBF var stor.

/Pi
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Telia Diavox IC kretsar....

Inlägg av Bigstone »

Jisses va kul med lite historik och med folk som tom. varit med och haft ett finger eller två med i framtagningen. :)
Skriv svar