Vad menas med "åskan"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av danei »

Ja, det är signifikanta mängder elektromagnetisk strålning av betydelsen att den är mätbar. Magnetiska och elektriska fält försvinner ganska fort med avståndet. Medan radiovågor som bekant når långt även om energin är liten. Det finns en anledning till man man använder radio om avstånden är mer än någon centimeter.

Om man mäter urladdningarnas egenskaper på nära håll mäter man främst magnet och spänningsfält.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av MadModder »

På riktigt nära håll är magnetfältet mer än mätbart, då det lätt "imploderar" ett metallrör enligt en studie som utfördes 1905. :)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av E Kafeman »

Plasma pinch finns naturligtvis som effekt i åskkanalers plasma när strömmen passerar men det relativt välkänt.
Det tillmäts sällan någon större betydelse då det sällan finns något i kanalens närhet att samverka med, så någon fysisk konsekvens värd att ta hänsyn till uteblir.
Det sker desto mer när blixten når mark då med lite högre impedans än vad åsk-kanalen erbjuder.
Pinch-effekten anses vara orsaken till att blixtöverslag skapar fulguriter i sand. Detta då uttalad pinch-effekt (kraftiga magnetfält) utvecklas över reaktiva ledare.
https://www.researchgate.net/publicatio ... olian_dune
Sådana av åsknedslag skapade fulguriter kan se väldigt spektakulära ut.
fulgurite-6[6].jpg
Pincheffekt är rätt vanligt fenomen om man jobbar med strömmar och spolar även utanför åskeffekten.
Det räcker med några ampere genom två parallella ledare som man skickar ström genom på labbänken. Ledarna tenderar att dras mot varandra. Syns väl om de hänger fritt i luften jämte varandra.
En spole kan dra ihop sej under hög strömpuls så pass att den hoppar flera centimeter på labbänken

En variant på pincheffekten nyttjas på youtube genom att klämma sönder läskburkar med hög peak-ström genom en spole.
Det åstadkoms ofta mha av kondensatorer som laddas till ett par hundra volt och som sedan får avge strömpuls genom en spole som omsluter läskburken.
För bästa effekt impedansmatchar man med en kondensator parallellt med spolen för minsta möjliga efterringningar då man vill att strömmen ska nå så hög peak som möjligt för bästa effekt att krama sönder burken och resitiva förlusten bör hållas låg mha kraftig lindning.


I mekaniskt styrda tändsystem för bilar sitter motsvarande kondensator på fördelardosan. Utan den åstadkoms mindre energi i tändstiftgapet då pulsen svänger och reflekteras in i tändspolen igen. Det blir en svängning som fortsätter tills de resistiva förlusterna gör att energin förbrukas i värme.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av grym »

Quetzalcoatl skrev: 31 maj 2023, 00:14:48 Ser flera poster här med berättelser om hur åskan förstört elektronisk apparatur.
Jag antar att det inte rör sig om direkta nedslag på några miljoner volt, utan förmodligen någon bieffekt som brukar uppstå vid åskväder.

Statisk urladdning?

Är det någon som kan det här?
1 överspänning på 230v mellan fas nolla, det händer

2 skillnad i potential mellan fas nolla och annat, som jordad byggnadsdel eller mellan telefonlina och 230v, hände ofta med modem

3 spänningsskilnade med statiska saker, innan åskan får urladdning finns det stora elektrostatiska skillnader, ofta i antenner och liknade saker som inte är jordade

4 effekter av själva åsknedslaget emp

bara förenklat skrivet
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av Janson1 »

Jag hoppade av lite slump in på denna tråd och den är egentligen väldigt bra skriven och förklarad, hatten av för er!
Men det som genomsyrar detta forum i allmänhet och denna tråd i synnerhet är alla påhopp, på person nivå, hela tiden! Måste detta fortgå? Vi är väl inte barn i samma sandlåda som slåss om samma spade och hink? Det finns för många "besservissar" i många trådar vilket gör att den "vanliga" människan inte vågar skriva något som ev kan vara fel, vara felstavat, liten i stället för stor bokstav, stor i stället för liten bokstav osv. osv. Normalt sett så aktar jag mig ytterst noga med att skriva något överhuvud taget då en del här ägnar mer tid på att leta upp fel på texten än att försöka förstå vad som skrivits och kanske hjälpa till på traven lite år rätt håll när det inte blivit riktigt rätt. Jag "är med" i två forum och det andra forumet (M) har betydligt mycket högre i tak, där hjälp vi åt mycket mera vid frågor, problem och påståenden (tycker jag). Detta önskar jag här på detta forum med. Som det är nu så är det några få som "äger" forumet, alltid skall ha rätt, letar fel i absurdum...
Förövrigt har inget att tillägga vad gäller åskan om det är ljud eller ljus eller bägge delarna eller inte alls.
Jag kommer att fortsätta läsa det intressanta i trådarna men inte skriva...
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av Quetzalcoatl »

Imponerande kunskaper här.
Särskilt tack för kopplingen till nordisk mytologi. Älskar sånt!

Bara en liten kommentar om språket, då jag ju är gammal lingvist i botten.

För ett uttryck gäller normalt den betydelse som läggs i uttrycket av allmänheten. Även om den betydelsen skulle vara ologiskt. Jämför exvis "ont krut förgås inte", som egentligen saknar rim och reson. Finns det både ont och gott krut? Man tror idag att uttrycket är en felöversättning från tyskan, där ordet "Unkraut" betyder ogräs.

Jag tror att vi alla kan skilja på åska och blixt. Det ena är ljud,det andra är ljus. Varken ljudet eller ljuset förstör våra apparater. Dock är det vedertaget språkbruk att vi skyller på "åskan". Om jag skulle gissa handlar det om att folk i allmänhet kopplar ihop tordönet med att apparatur förstörs. Åskan kan man ju inte undvika att höra. Blixtar däremot syns inte alltid. Så då bestämmer vi oss för att (språkmässigt) utnämna åskan som boven i dramat. Bekvämt och bra.

Jag ställde frågan för att jag en gång hade haft en märklig upplevelse under ett åskväder i Gbg.

Det var som sagt ett åskväder, dessutom ett häftigt som bara fan åskväder.
Samtidigt hade vi varenda apparat i vardagsrummet inkopplad och igång. Ungarna tittade på nån tecknad film från VHS-en, frugan pratade i (fast) telefon och jag hade min Atari ST igång i ett hörn. Det fanns lampor överallt och alla var tända.

Jag började tänka att det kanske inte var så bra att ha igång allt detta, men vi bodde ju i hyreshus och dom har ju åskledare så det ska väl gå bra...

Just när jag tänkte allt detta sköt en ca 30cm lång blixt ur Atarins monitor, ungefär där mitt ansikte hade varit om jag hade suttit vid datorn, vilket jag inte gjorde. Det lät samtidigt som ett pistolskott. Både skärm och dator dog. Jaha tänkte jag, där rök 6-7.000kr. Vågade inte sätta på allt förrän nästa dag och till min förvåning och lättnad fungerade allt som det skulle. Inga brännmärken eller annat heller.

Vill väl inte klaga på ett tursamt utfall, men har aldrig riktigt fattat vad som egentligen hände.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad menas med "åskan"?

Inlägg av MadModder »

Har också befunnit mig väldigt nära en blixt. Det var 1987. Sommarstuga. Slog ner i en stolpe ca 50m snett åt höger bakom stugan. Matarkabeln till stugan går från nästa stolpe bakom snett åt vänster. Pappa och brorsan satt på utemöblerna under ett parasoll på en bergknalle framför till höger om stugan. Det hade inte åskat på ett tag och det hade lättat upp lite så han hade slagit på huvudbrytaren ute i mätarskåpet…
Det slog alltså ner i en stolpe utan elskåp, och blixten for över marken i en båge från stolpen, mellan stugan och utemöblerna, och upp under farstubron där jag stod, upp i elkabeln som går in genom golvet till vänster om dörren, rakt upp genom proppskåpet, slog loss en fassadpanelbräda som landade några meter ut, och vidare upp och slog hål i plåttaket så plåten fläkte sig utåt. Det var inte roligt…

Har funderat på hur den kunde gå sådär ovanför marken.
Det var lite märkliga magnetiska fält i berget. Kanske kan ha inverkat?
Flyttade man teven efter att man slagit igång den, så ändrade färgerna sig, precis som om man skulle dra runt magneter på bildröret. :D
Och mormor och morfars ledvärk försvann helt när de var där. :humm:
Skriv svar