Problem med Microvågsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
karlo
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 mars 2011, 12:00:06

Problem med Microvågsugn

Inlägg av karlo »

Hej!

För någon vecka sedan började min Micro att tina bröd enbart på halva sidan om det läggs i mitten på en talrik.
Alltså 50% fryst & 50% mjukt och hett.

Är det verkligen två "element" i en micro eller är den fortfarande hel och det beror på brödet?
Har en Whirpool.

Tacksam för tips!
Mvh
whirlpool-max-24wh-micorvagsugn(112920)_73688_1_Normal_Extra.webp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Marta »

En microugn har inget element, den har en magnetron som alstrar microvågor. Dessa reflekteras i ugnsutrymmet så det uppstår stående vågor. Därigenom uppkommer det punkter både där maten inte värms alls och där den värms jättemycket. För att maten skall värmas jämnt trots detta så roteras tallriken. Så skall det bli som Du beskriver så står tallriken antagligen stilla p.g.a. något fel.

Om Du inte 100% säkert verkligen vet vad Du gör är microugnar inget Du skall försöka laga själv. Där finns risker som det krävs kunskap för att inse att de finns och hur fara skall undvikas. Det är helt enkelt absolut dödsfarligt för en okunnig att försöka.


Fryst mat kan värmas väldigt ojämnt när den töas i en micro. Det beror på att is absorberar energin från microvågorna betydligt sämre än det som är töat. Denna egenskap orsakar att värmen fördelas precis tvärtemot vad som vore önskvärt. Därför måste maten töas sakta, så värmen hinner sprida sig. Står tallriken stilla förvärrar denna egenskap den ojämna värmen ytterligare, eftersom det redan töade tar åt sig största delen av den tillgängliga energin.
Thomas O
Inlägg: 51
Blev medlem: 2 november 2012, 17:38:54

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Thomas O »

Se till att den roterande skivan inte är mekaniskt blockerad. det kan ha hamnat saker under den, eller skivan har hamnat snett.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av pi314 »

Förutom att det kan vara tallriken som inte roterar som det ska så kan glimmerskivan skadas av fett.

Om man slarvar med att ställa plastlocket över talltikar med mat som innehåller fett så kommer fettpartiklar att "skvätta" på glimmerskivan. Des förmåga att släppa igenom mikrovågsstrålningen avtar då och kan göra så att micron inte fungerar som den ska.

Man kan antingen köpa en glimmerskiva till sin ugn eller en lite större bit och skära till och borra skruvhål.

/Pi
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Glenn »

Jag hade en microvågsugn där tallriksrotationen pajade, och det blev förvisso mer ojämt varmt, men det där med precis halva känner jag verkligen inte igen.

Mycket märkligt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Marta »

Eftersom halva brödet blir varmt och halva förblir fuset är det inte täckplattan över vågledaren som är felet. Den kan för övrigt också vara av plast. Så är det t.ex. på min gamla Samsung-ugn.

Det är närapå säkert att tallriken står stilla. Plastknoppen som driver runt den kan vara sprucken, så axeln roterar inuti den utan att få grepp. Börja med att se efter om tallriken roterar. Om inte, ta ut den och dra upp plastknoppen och se om den har spruckit.

Motorn är ganska utsatt för skada när det råkar rinna ner vätska genom hålet för tallriksaxeln. Det finns ofta en lucka på ugnens undersida för att kunna byta denna.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av rvl »

Låter som om tallriken inte roterar, ja. (Det finns modeller med stillastående tallrik där istället antennen roterar, men detta verkar inte vara en sådan.)
Tänkte först att halva var varmt betydde övre halvan, men troligen var det inte så TS menade. Om det var så kunde man vända brödskivan vid halva tiden och låtsas vara nöjd.
Användarvisningsbild
karlo
Inlägg: 60
Blev medlem: 3 mars 2011, 12:00:06

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av karlo »

Hej igen!
Tack för alla tips.
Jag kopplade ur allting och gjorde rent, nu funkar det igen :) Kan ev vara talriken som låg snett eller mikrovågsgrejen som ej gick på sin fulla kapacitet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Glenn »

Tallriken kan ligga snett ja, det har jag lyckats med på min ugn hemma, då roterar den inte.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av MiaM »

Marta skrev: 2 juni 2023, 08:26:14För att maten skall värmas jämnt trots detta så roteras tallriken.
Kan ju tillägga att en del Philips rör istället magnetronen och slipper därmed problemet med roterande tallrik som kan köra fast.

Som gravt sidospår kan nämnas att dessa har också ofta gångjärnen nedtill istället för på sidan vilket åtminstone jag tycker är rätt praktiskt. Råkar det stå några saker i vägen framför mikron så är det bara att öppna luckan över de sakerna, förutsatt att det inte är något som går sönder av luckans tyngd eller t.ex. något som kladdar av sig på luckan. Med två händer kan man rent av öppna luckan halvvägs och ta ut / ställa in saker i mikron även om det är halvskrymmande saker framför luckan. Praktiskt i ett kök som inte har jättemycket plats och man håller på med något annat samtidigt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Marta »

Någon ugn som rör magnetronen har jag aldrig sett eller hört talas om. Däremot har Philips haft någon ugn med spridare. En "plåtvinge" som sitter på en roterande axel ovanför ugnsutrymmet och hela tiden förändrar reflexionsmönstret i ugnen. Har aldrig sett det på dagens konsumentugnar. "Plåtvingen" ökar storleken betydligt utan att ugnsvolymen ökas. Har ingen annan fördel än att tallriken står stilla utan några känsliga hjul eller stödringar, vilket är bra i proffsugnar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av MadModder »

Undrar hur det funkar i min. Det finns ingen tallrik, och det enda som inte är stålplåt är botten som verkar vara gjord av något kompositmaterial. Jag ser magnetronen genom gallret där lampan sitter, och vågledaren pekar neråt, så det måste vara något snillrikt vågledarsystem under där, som skjuter uppåt genom hela ytan.
Det hörs inte heller att den slår av och på med jämna mellanrum när jag kör på lägre effekt. Det är ett 100% konstant och jämnt brum hela tiden.

Och en annan sak. Jag har en rund glastallrik från en gammal mikrovågsugn. Använder tallriken om jag ska värma flera småsaker eller om det är något som eventuellt kan rinna över.
Om jag låter tallriken ligga kvar och kokar upp en kopp vatten, tar det nästan en minut längre jämfört med om koppen står direkt på botten!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av Henry »

Det var en högst annorlunda variant som jag inte sett någon gång, intressant.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av MadModder »

Hittade en reservdelsmanual på en tjeckisk sida.
Det är en Siemens HF25M5L2.

Jag har lagt dit de röda strecken.
SI75-HF25M5L201.png
Magnetronens 0302 utgångsrör stoppas in i vad jag förmodar är nån slags vågledare som går under ugnsutrymmet.
Inne i ugnen monteras en antenn 0424 där vågledaren slutar i en fördjupning i plåten.
En keramisk platta 0403 pressas fast i en ram med silikongummilister 0426 och detta pressas fast i botten ovanpå antennen.
Jag noterar också att 0402 är en liten motor med växellåda, och det är inte helt tydligt vad den är till för. 0421 är ju fläktmotorn.
Undrar om den vrider runt på något inuti vågledaren. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Problem med Microvågsugn

Inlägg av rvl »

Motorn vrider hela 0424 kanske?
Skriv svar