Oscillation i termostatkoppling LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Oscillation i termostatkoppling

Inlägg av Gustav180 »

IC2 är en LDO , Low Dropout Voltage, 260 mV Typical @ 20 mA. D4 är ändrad till 10 V då jag hade ditt förmodade problem i början. Bra tänkt. Mitt uppdaterade schema visar detta.

Oscilleringen är inte 50 Hz. Den är varierande runt tippingpoint, från ca 300 Hz till ca 1,5 kHz. När nivån på IC1-1 är stabil är det inget synligt rippel på 5V. När det oscillerar är det ca 15 - 20 mVpp + lite överliggande brus. Stämmer ganska bra med datablad. Ripplets frekvens är densamma som oscillationen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Oscillation i termostatkoppling

Inlägg av Marta »

Ett enkelt och grovt förslag: Dela av matningen av +5V så komparator och givare placeras efter ett motstånd på något tiotal ohm och med en stadig avkoppling på t.ex. 1000µF och se om det ger något resultat.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Oscillation i termostatkoppling

Inlägg av Gustav180 »

Grym
Jag har mätt på matningsspänningen. Den ripplar ca 20 mV när det går i ON/OFF-lägen. Det är helt inom spec för den kretsen. MCP65R41 har en referens som skall hålla 1.21 V med drivspänning från 1.8V - 5.5 V. TMP236 har inspänningsområde 3.1 - 5.5 V och skall ge samma temp data ut inom detta område. Jag har svårt att se at 20 mV rippel på matningen kan inverka här.

MiaM
Jag har provat med mer och större kondensatorer, men det hjälper inte. Det är regulatorn som "knäar" lite när optodelen kopplas på. Jag har även lagt ledningar som du anger så att opto slingan börjar och slutar vid samma kondensator.
Nätagg är transformator 24VAC/2A.
Jo, jag har funderat på att låta optodelen ta sin spänning från en separat 5V regulator bara för att testa. Har bara inte kommit dit ännu. Kan börja med R + Z-diod från 10V.

Marta
Ditt förslag ligger också i pipen. Det går snabbast att testa.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oscillation i termostatkoppling

Inlägg av MiaM »

Kan det vara så att den där pytteregulatorn/spänningsreferensen vill ha avkopplingskondingar för att funka bra? Iofs borde 10k / 100nF utgöra tillräckligt lågpassfilter för att det inte ska vara ett problem vid hundratalals Hz. Eller så kanske det ändå är ett problem, brytfrekvensen för lågpassfiltret hamnar i samma storleksordning som oscillationen.

Om du själv byggt nätdelen så skulle jag nog rekommendera att prova att mata opto med oreglerad spänning. Nu blir det ju lite krångligt att göra det ifall du har en positiv regulator (t.ex. 7805) eftersom du bryter 5V. En vanlig koppling är annars att bryta jord och då kan du ta vilken matning som helst och kretsen bör ändå fungera.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Oscillation i termostatkoppling

Inlägg av Gustav180 »

Marta
Tack! :D
Ditt förslag är testat och fungerar.

Tack också till alla ni andra som så engagerat gett tips på ett konstigt problem.

Jag tog 22R och 220uF // med 10 uF och 100 nF keramik. Inga burstar på flankerna vid omslagen. Ripplet eller nu variationen i 5V är 80 mV när optodelen kopplas in och ur. Jag har inte mätt på dess flanker, men troligen är de mycket långsammare. Kan det vara att en snabb förändring på drivspänningen påverkar tempsensor eller referensspänning medan en långsam inte gör det? Står det något i databladet om detta?

Nu är nästa fråga som jag inte hittat svar på, hur avslutas tråden?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Oscillation i termostatkoppling

Inlägg av rvl »

Trådar behöver inte "avslutas", men du kan editera rubriken i första inlägget så att den till exempel börjar med LÖST.
Skriv svar