Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nytt på G, fast jag borde till (ex-)jobbet och såga mina furuskivor och bygga rack #2, men man gör ju det som är lättast ... :vissla:
IMG_6807.JPG
Det blir en enkel klocka med en 4024 som delar ner i 4 steg (/2, /4, /8, /16). Egentligen borde man ju haft en omkopplare för hög resp låg frekvens men där ska sitta en resetknapp (jag har tryckknappar med funktion on-off).

Fel format på Mutables CV-pal så jag fick fuska lite. OM jag nånsin råkar ut för USB-MIDI har jag en modul som tar hand om det.
En joystick byggd så enkelt det går:

Bild

En MIDI-CV till; denna med vanlig MIDI-MIDI-anslutning. Världens minsta MIDI-adapter.

Bild

Näst sista modulen är en gate delay, dvs den tar en gatesignal, fördröjer den och släpper sedan ut den. Fördröjning och bredden på signalen justerbar.

Bild

Sist men inte minst och bara i startfasen - en ultralow-LFO som bygger på upp- och urladdning av en NiMH-cell.
Sendelinos NiMHLFO
Simulering av kretsen

Gorgus ska ha stort tack för ett par celler OCH EN LADDARE. Laddaren är bonus men inget jag behöver i min applikation så den skänker jag till någon annan.

Jag har iofs tagit fram Gerberfiler till gate delay men undras om det inte är lika lätt att bygga på ett litet experimentkort, liksom LFOn och joystick.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dammsugaren kom fram idag. Jag hade borrat, hackat, raspat och filat (med Dremeln) ett lagom stort hål till en nätbrunn med säkringshållare och strömbrytare. Trafo hittad för att elektrifiera MIDI-maskinen
IMG_6828.JPG
Jag tog hem sådana här läckra omkopplare till Moogen och några extra. Känns nästan tvunget att uppfinna något med dem då jag har dessa och en hel del fler.
IMG_6824.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ARRRRRRRRRRGH!!!!!
Världens minsta (nåja) synt, byggd på standard synth-kretsar - sex stycken till en kostnad av drygt $40 .... 2 VCO, 1 VCF, 5 VCA (!!!!!), 2 ADSR ....
80-C9_E&MM.pdf
Inte det minsta sugen .... :vissla: :nene: :lie:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av toffie »

Den här tråden har jag missat helt.. :shock:
Nu har jag 40 sidor att börja bläddra igenom ikväll :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju förskräckligt dumt av dig .... :wacko: ... eller som man säger, DEN SOM ÄR UTAN SYNTH KASTAR DEN STÖRSTA STENEN.

(Vad i tusan menade jag med det?? :humm: )
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av toffie »

Haha ok :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag började beskriva ett litet ljudprojekt till ett barnbarn men tråden har kommit att omfatta det mesta av mina synthstollerier och förhoppningsvis lite länkar och info som kanske kan vara kul eller användbart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dags för en bild.
Jag är definitivt inte klar med jättesekvensern Siv-August. Det är en ganska stel sak på 32 eller 2x16 steg. Med stel avses frånvaro av extern klocka (kan fixas enkelt), nån sorts "intelligens" som är inne och ändrar i sekvensen, variabel tid mellan stegen osv.
Siv_August är en extern modul som egentligen borde få en egen liten nätdel.

Eftersom jag hade ett kort till (där jag monterat socklar) bestämde jag häromdagen att jag borde göra något av det kortet. Dessutom hade jag ju kvar potarna från det första projektförsöket och jag tänkte att kanske strippa sekvensern från en del funktioner och krympa maskinen, men jag insåg raskt att jag i princip bara kunde skippa en vippomkopplare, eller möjligen två vridomkopplare och en vippomkopplare. Fast när jag kämpat lite i Illustrator kom jag fram till en panel, 20 cm bred och 7" hög och som därmed går in i mitt specialrack. Just nu borras hål och lite sprejlackering väntar imorgon.

Den nya modulen blir hälften så stor.
IMG_20230523_171538_494.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Knackat isär mitt rack, packat ner alla moduler och har skakat och bankat alla mattor (4 stycken) och ska våttorka golven och dammtorka lite lagom mycket. Matglädjen är borta, mest för att jag är stressad och saknar inspiration att koka ihop någott (nå gott).
Senaste bedrifterna (letar lite fotoner men hittar inga) påbörjade NiMH-LFOn och sekvensern anpassad till mitt rackformat, men båda projekten är nerpackade men kan ju faktiskt packas upp (de ligger i en förvaringsmöbel och sticker man ner handen kan man fiska upp vad som helst.)

Tanken att besöka KnobKon - syntmässan i Chicago har jag lagt på is, det är pengar och funderingar på hur mycket det ger mig att besöka en andra gång. Jag har listan på utställare och kan enkelt se vad de har. Det är kanske fräckare att beställa kul saker och ta med mig hem.

Hursomhelst kommer Lilly Schwartz med tankar hur man ramlar ner i kaninhålet ...




... och jag sörjer att jag sålde min Crave.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LookMumNOComputer har lagt händerna på en Powertran vocoder:



Kul/Cool maskin men inte min tekopp.

Mitt lunchkaffe däremot är sekvensers och random VC-generators varav jag har några sådana moduler (4-knob sequencer, iNfinity Melody,
En grunka som intresserat mig mycket är Turing Machine. Det är en sorts sekvenser som lånat namnet från den store Turing och har vissa små drag av hans turingmaskin.
Kort fungerar denna enhet som ett skiftregister där utgången är kopplad tillbaka till ingången via en grind. En extern (brus) signal jämförs i en komparator med en referensspänning. Om insignalen är högre inverteras biten som skrivs in i skiftregistret, annars ingen ändring.
En bättre förklaring finns här:
random-sequencer-documentation-v2-1.pdf
.
Den här drömmodulen har jag säkert skrivit om förut, men vi skyller på en släng av demens, tristess (jag har ju städat undan allt) om jag upprapar sakar här.

Dock borde jag löda ihop ljudmojängen åt lillgrabben, jag har en enkel rinnande-ljus-pryl hoplödd av bävern själv (SMD!!!) och den kan jag sätta i Linufonen som tråden egentligen handlade om.

Jag skippar synthmässan i Chicago och köper hem en variant av Turingmaskinen (och en ADSR eller quad-ASR om jag hittar) istället. Phonemesmodulen använder bara hålmonterat.

https://synthcube.com/cart/phonemes-ala ... ds-rev-2-1

https://gitlab.com/loudest_warning_modu ... d_friends/

Just det, ett av korten jag ville skänk-sälja, en 6L6-PP har hamnat på bordet framför mig och jag tänker att jag ska leta upp data på det här kortet eftersom det är färdigbestyckat men med 13 skruvplintar. Det kan ju tänkas att jag ändå använder det till något halvbyggt slutsteg. (nåt sånt här: https://www.ebay.com/itm/201049384406)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ElTompa hade gjort en synthtavla som var helt OK ... ja, lite mer än OK ... ganska mycket mer. Kul att se folk göra fina saker sådär.

Jag (hustrun) har sett att vi har packat till morgondagens utfärd till fjärran land. Men precis när det är kväll och en natts orolig sömn (det ska vara skitväder imorgon när vi ska flyga iväg) hittar jag en annan variant av Turingmaskinen:

http://ladik.ladik.eu/?page_id=2659

bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Ladik är helt klart en av modularvärldens osjungna hjältar. Eller OK, han är ganska sjungen ändå. Bra grejer!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

HUGGBÄVERN skrev: 19 april 2023, 15:45:24
Sedan gled tankarna vidare till tio stycken "TTP223 Touch button module Self-Locking/No-Locking Capacitive switch single channel modifies sensor" (på aliexpressiska). Vad ska jag göra av dem?

Bild
Citerar mig själv för att få med bilden, och bara kunna konstatera att jag lade någon timme med Sprint-Layout för att designa ett kort som kan hålla ett gång touchmoduler (jag har 58 stycken), men egentligen är ett bekymmer att OM jag skulle göra något slags tangentbord eller ribbon controller har ett ett större problem - dessa moduler matas med 5V och utgångarna är digitala source/sink-utgångar. Hur lätt är det att göra något binärt från ett femtiotal utgångar? Två lösningar - priority encoder eller diod-dekodare (då behövs det dock ganska många dioder).

Det är mycket torrsim nu för tiden men allt är som sagt undanstoppat och imorgon bokar och betalar vi en resa till Chicago. Blir ingen KnobKhan 2023, men jag ska ta hem lite udda komponenter.

Det gäller att hitta rätt nycklar till alla dörrar ..
IMG_7897.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Två dagar kvar av min tripp till Chicago. Skippade KnobKahn 2023 en syntmässa ($60} eftersom jag besökte den förra året.
Får med mig en flarra bourbon och en ännu större flarra Fireboll tilldottern jämte panelen till QVCAn (kvadruppel VCA) jag köpte förra året. Det sitter skjutpotar och då är en panel viktig. Tänker att jag ska försöka löda ihop den (smd) när jag är hema.
Köpte pcb till en dual AD/AR, enveloppgenerator och jag beställer alla småprylar från Das Musikding (som hade rätt sorts potar till kortet).

Grunnar på dels Ladiks ’composer’ och tankarna på min kanon-sekvenser (kanon som i Broder Jakob …. Inte i BOOM!).

På listan att göra/beställa är dock ett stativ till kameran för att digitalisera de Pan-O-Ramabilder jag tog med min mellanformatare här i USA. (Jag har en skog gamla sv/v-bilder från gamla tider att processa också. Jag måste fixa ljudapparaten jag lovar barnbarnet i Kalmar också …
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Kanonsequencer låter intressant! Har själv funderat på hur en sån skulle kunna fungera. Hoppas du får tillfälle att sätta ihop en!
Skriv svar