Storebro gs210 Heidenhein ManualPlus M

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VictorG00
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2016, 23:28:55

Storebro gs210 Heidenhein ManualPlus M

Inlägg av VictorG00 »

Hej!

Jag har en Storebro GS 210 Ti-maskin med ett Heidenhain Manual plus M styrsystem(LE 411M). Maskinen har blivit uppdaterad med ett nytt styrsystem från Lernia AB år 2001. Tyvärr har maskinen varit stillastående under en tid och batteriet på moderkortet har dött, vilket har resulterat i att maskinen har förlorat sina parametrar. Jag har nu bytt batteri och försöker komma igång igen. Har någon en liknande maskin som kan dela med sig av era inställningar?

Som jag har förstått så har PLC något form av flash prom minne och ska inte tappa sitt program. Jag har matat in alla maskinparametrar enligt den medföljande specifikationen från Heidenhain. Dock får jag nu ett error E02 och E03, och jag tror att det beror på att de olika markörerna, mx600 och mx601, inte är korrekta. Jag har lagt märke till i inout.sym (se bilaga) att dessa markörer är sammankopplade. Errorn verkar tillhöra X42 connectorn som har två "ready" signaler på pin 4 och pin 33 vilka båda verkar fungera korrekt. Vidare så verkar det på inout.sym som att Error 02 och Error 03 inte är kopplade till fysiska pins utan snarare någon som av markerbit vars logik är okänd utan PLC programmet.

Har någon PLC programmet eller ytterliggare dokumentation för samma eller en liknande maskin. Eller har någon haft samma problem och lyckats lösa detta?

Hälsningar
Victor
victor.gunnarsson@atcron.com
0705258139
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ryderman
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:30:18
Ort: Göteborg

Re: Storebro gs210 Heidenhein ManualPlus M

Inlägg av Ryderman »

Hade en sådan maskin för ett tag sedan och behövde med återställa parametrarna efter att batteriet tog slut.

Jag upptäckte att det va en del parametrar som inte syntes från början. Det som funkade för mig till slut, efter många försök var att återställa parametrarna genom att plocka batteriet (har för mig man behövde ha ur de rätt länge, minns inte om det fanns någon bygel eller liknande för snabbare återställning)
Börja sedan mata in alla parametrarna MEN det finns 1 du INTE ska mata in. På första sidan finns det en som heter demo-mode eller liknande. Den måste du låta vara.

Mata in alla 13 blad med paramterar och starta om maskinen. Gå igenom allting så kommer du se att några nya parametrar är synliga. Mata in dessa och starta om maskinen igen. Några fler parametrar kommer då vara synliga. Mata in dessa med och starta om. Kontrollera alla parametrarna och om alla är synliga och korrekta så kan du ändra demo-mode och starta om maskinen. Sedan ska allt vara klart. Så va det för mig iaf och jag fick dedär E02 och E03 felen.

Har för mig att alla de parametrarna som inte syntes låg i 2 kluser i samband med inmatning av parametrarna för motorerna till X och Y axlarna. Men man får vara petig som fan för väääldigt många parametrar låser maskinen om de inte har rätt värde och då är det bara till att börja om från början...
Skriv svar