Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av RadarEnt »

På vår bygdegård brukar vi ibland ha lite fikaförsäljning och liknande.
Känner någon till ett litet enkelt program att ladda ner eller ett färdigt kalkyldokument att använda vid dessa tillfällen?
Betalningarna sker antingen kontant eller med swish. Det är bara för att enkelt kunna se hur försäljningen gått vid dessa tillfällen. Behöver alltså inte kopplas mot banken.
Funktionerna jag skulle vilja ha är:
Vara - kaffe, kaka, bulle osv.
Antal av vara
Summering av varor som ska betalas
Registrera hur betalningen skett. Kontant - Swish
Ny kund - nollställer innan man servar nästa kund
Summering av dagens totala försäljning

Jag skulle nog själv kunna fixa ett dokument för de flesta av dessa funktioner. Det är väl bara funktionen "Ny kund" jag inte vet hur jag gör.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av GeekJoan »

Borde gå att göra något enkelt i Google sheets.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av danwi »

Zettle kanske kan vara ett alternativ? De tar ingen månadsavgift och du kan använda Zettle Go-appen som fungerar som en kassaapparat på en padda. Vill ni kunna ta kort så kan ni köpa till en betalterminal för typ 200+moms (plus en helt ok avgift per kortbetalning).
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av RadarEnt »

Det tycker jag också att det borde gå göra med ett kalkyldokument i valfri officepaket. Det är det där att nolla mellan varje kund som jag inte vet hur det ska göras. Har du något tips Geekjoan?

Jag ska kika på zettle om det passar.
Annars har jag kommit på att det kanske går fixa med ett html-dokument?
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av T0ny »

Jag har en begagnad kassaapparat CASIO TE-100 (äldre apparat utan svart låda).
Finns i Rönninge söder om Stockholm
Är den intressant?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av RadarEnt »

Försäljningen vid dessa cafétillfällen är långt ifrån att uppnå fyra prisbasbelopp/år, så något tillverkardeklarerat kassaregister är inte nödvändigt.
Det är heller inte intressant att köpa någon kassaapparat. Det skulle i så fall vara en som är så billig att den är gratis.

Ju mer jag tänker på det ju mer övertygad blir jag om att ett html-dokument borde kunna fixa det här.
När man klickar på knappen "Kontant" eller "Swish" summeras den betalningen till totalen och dokumentet är redo för en ny kund.
Om inte det dyker upp något redan färdigt kommer jag nog att så småningom lyckas handkoda något som har de funktioner jag vill ha.
Om det är någon med bättre kunskaper än vad jag har så får denne gärna göra det i stället. Jag kan inte lova någon ersättning för besväret.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Enkelt "kassaregister" vid tillfällig försäljning?

Inlägg av RadarEnt »

Det ser ut som det löser sig med en kassafunktion i ett HTML-dokument.
Jag fick bra hjälp i början. Jag anlitade "Bing AI-chat" och fick lite koder till grunderna. Efter några kompletterande och förtydligande saker fick jag en bra kod som jag kunde fortsätta från. Efter lite avlusning av fel jag själv orsakat kan jag nu lägga till produkter och sätta priser. Sedan blir det att snygga till det hela med storlek på typsnitt och olika färger här och där.
Senare tänkte jag lägga in mer detaljerad rapportering om hur många man sålt av varje vara. Det är speciellt gluten/laktosfria varor som går åt, så har man lite koll på vilka mängder man behöver ha i framtiden.
Skriv svar