Startec ST501, 50W lödstation ?

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av 4kTRB »

Någon som har något att uttala sig om Startec ST501, 50W lödstation ?
https://www.habohobby.se/sv/verktyg/tum ... ation.html
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av Humulus »

Nja, om jag skulle köpa en billig ny, så skulle jag hellre köpa någon av T12-kopiorna,
typ Quicko eller Ksger. Finns ju hur mycket spetsar i olika kvaliteer och reservdelar som helst till dom dessutom.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av 4kTRB »

Ser du någon nackdel med Startec-modellen som inte jag ser förutom mängden tillbehör?
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av Humulus »

Njaej..Men det är ju svårt att bedömma utifrån en bild också. Helst hade man väl velat
haft omdömen från andra som köpt och testat den.
En sak som är viktig för mig iaf, är kabeln, blir irriterad på tjocka, oböjliga kablar mellan pennan
och stationen. Att det är analog inställning tycker jag inte gör något, snarare en fördel då det
går lättare att se och ställa in.
Men jag är ingen "lödstations-expert" även om jag testat rätt många genom åren, (inklusive en
sån där T12-Klon). Men jag håller mit till Weller :)

(Köpte en billig station på Lidl i vintras (mot bättre vetande) Men den var verkligen usel :oops:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av 4kTRB »

Reichelt säljer Startec så då finns lite hopp om att det inte är helt skräp.
https://www.reichelt.de/index.html?ACTI ... startec%20
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av E Kafeman »

Det finns redan ett antal trådar om vad som är dugliga lödstationer, både dyra proffs och för mer måttlig hobby-kostnad.
Där finns i stort alla väletablerade tillverkare omnämnda.

Start Tec är mer på leksaks-sidan. Den är så pass undermålig som lödpenna att man inte ens behöver prova den. Det lyser lång väg från blotta bilden att detta är skräp till alldeles för dyra pengar. Det är min personliga åsikt. Marknadsförare för Star Tec har kanske annat sätt att se på detta och de vet säkert inte något om lödning.
Det står att lödstationen är tysktillverkad vilket kanske motiverar det högre priset men det är nog ingen risk att påstå att lödstationen är i tillverkad i Kina med tanke på hur affärsupplägget ser ut.

Förstår att du tror att det ska ge något bättre när den är dyrare än sämsta joxet från Jula eller Lidl men det finns ingen som vet som vet något om lödning som ens vill testa sådana saker. Därav finns t.ex. inga tester på Youtube av Start Tec lödstationer. Vad är det då man ser på bilden som gör att ingen vill ta i den ens med tång?

Det som syns på bilden att det är en antik design med lödspets som är en fjäderklämd hylsa utanpå själva värmeelementet.
Det är sällan man ser så billig lösning ens på de billigaste nutida lödstationerna. Vill minnas att det förr fanns några sådan varianter. Det går aldrig få effektiv värmeöverföring eftersom det bildas en oxid och luftspalt mellan lödspets och värmeelement och fjädern gör inte mycket för att ge tät kontaktyta.

Tekniskt innebär det att det ger utomordentligt dålig värmereglering eftersom temperatursensorn sitter någon annan stans än vid lödspetsen. Sitter troligen i själva värmeelementet. När lödning påbörjas kommer spetsen svalna innan temperatursensorn alls reagerar, sist i kedjan av värmeöverföringar från lödspetsens yta.
Det finns inga lödstationer för elektronik-lödning designade de senaste 20 åren som reglerar värmen på detta sättet. Enda sättet att alls kunna löda är att ha övertemperatur och så stor värmemassa i spetsen att man kan utföra en komplett lödning innan temperaturen sjunker för lågt i spetsen. Så småningom reagerar tempsensorn via keramiska elementet och mer värme skjuts till. Denna typ av lödning är inget man vill ägna sej åt när det sedan länge finns bättre alternativ till rimlig kostnad.
Naturligtvis finns ju helt oreglerade lödpennor, så någon reglering är bättre än ingen alls och lödkvaliteten är kanske ok om man ägnar sej åt mest lite grövre arbete och trådade komponenter på enkla enkelsidiga kretskort som inte stjäl så mycket värme

Olika verktyg kan vara olika passande beroende på vad man ska ha dom till. Mycket värme och stora lödspetsar kan vara viktigare än att sladden är flexibel och utformningen av lödspetsar finns i stor variation.

Vad gäller lödning i lite modernare elektronik, flerlagers PCB, tätt mellan komponenter och ofta ytmonterade saker, då har Star Tec lödpenna mycket långt överhäng mellan grepp och spets, vilket gör precisions-lödning mer darrhänt.
Det är som att hålla i toppen av en lång penna och skriva.
Dess dåliga utbud av spetsar gör att somliga lödjobb blir svåra. Släplödning, lödning av större komponenter, avlödning är alla situationer där jag byter till särskilda spetsar medans snedkapade mejselspetsen används för allmänlödning.

Lite skoj att se att man använder gammaldags standard DIN-plugg till att överföra strömmen till lödpennan.
Man uppger 12V/50W så det blir 4A på dom stiften.

Inte för att det är så viktigt men lödstället på bilden är nog inget man ens bör överväga att använda.
Dock visar detta att lödstationen saknar stand-by-läge, vilket är värdefullt för sätt att undvika bränna lödspetsar i onödan.

Typen av trög värmereglering medför att spetsen inte kan snabbvärmas från rumstemperatur eller standby. Moderna lödpennor med temperaturregleringen och värmeelement nära lödytan på yttersta spetsen kan man i många fall gå till full och stabil löd-temperatur på några sekunder men denna typ av penna måste antagligen värmas i någon minut och är sedan ändå förhållandevis instabil i sin reglering.

Skulle gissa att strömregleringen sker med triac och synnerligen enkel reglering typ lamp-dimmer utan någon som helst logik. Därav analoga ratt-regleringen.

Med tanke på det påkostade lödstället så, nej man visar inte på bilden någon typ av spetsrengöring.
Det är inte den typ av användare man riktar sej till, sådana som ofta rengör och förtennar sina spetsar för god vätande värmeöverföring och som strävar efter bra lödningar.

Det är inte förvånande att det inte finns youtube-tester av löd-kunniga som testa denna lödstation. Man tar helt enkelt inte i sådana stationer ens med pinne, de är odugliga by design redan på första bilden. Helt riskfritt.
Det är vad som framgår av bilden. Djupare teknisk information saknas. Inte ett ord om typ av lödpennans kabel och hur flexibel den är. Dock ska den var designad för åtminstone 2x4A.
Finns inga fysiska mått på lödpennan eller lödstationen funktioner.
Finns inga specar eller redovisade kurvor för värmeregleringen.

Finns inga länkar till reservdelar eller tillbehör varken hos återförsäljare eller tillverkare/importören.
Tillverkaren har iofs en sida med tillbehör: http://www.star-tec.eu/?page=zub#top
Sidan visar på vilken nivå man ligger med sådant.

>Ser du någon nackdel med Startec-modellen som inte jag ser förutom mängden tillbehör?
Förutom att den är omodern, usel design och inte alls lämpar sej för t.ex. SMD-lödning eller att löda på värmesugande PCB?
Den finns inga mängder tillbehör så det går inte värdera några tillbehör.
Det finns inga tillbehör alls, inte ett enda.
Den saknar reservdelar, inte ens det viktigaste, såsom värmeelement, finns att köpa.
Köpa hela lödpennan som reservdel? Glöm det.
Lödspetsar lämpade för elektronik-jobb, sådan förbrukas med tiden och i synnerhet förbrukas de med denna typ av värmereglering där man lockas till övertemperatur för att få tillräcklig temperatur för att smälta lödtenn nog att mura med.
Tillverkaren lovar att reservlödspetsar ska komma vilket år som helst men det blir tydligen inte efter som man slutat sälja just denna modellen av lödstation, ST501 och ersatt den med ST802. Kan vara så att ST802 är bakåtkompatibel vad gäller reservdelar, men som ändå inte finns att köpa? Fråga tillverkaren.

ST501 verkar enligt bild levereras med spetsad spets, model blyertspenna. Sådan spets är nog den sämsta vad gäller att få till större vätande anliggningsytor mot det man vill löda.
Om bilden stämmer så är lödstationen måttligt användbar ur många avseenden.

Detta är en så pass udda lågprisprodukt att det aldrig kommer bli en 3:e parts eftermarknad på reservdelar eller tillbehör såsom det finns på de bättre lödstationerna. När lödspetsen är förbrukad får man leta något annat att försöka löda med.
Det är som att köpa ny bil varje gång däcken är utslitna.
Det går säkert lösa på något sätt, det finns lödspetsar som kanske kan modifieras att passa. Atten och Weller m.fl hade förr lödspetsar som på olika sätt träddes över ett värmeelemet.

>Reichelt säljer Startec så då finns lite hopp om att det inte är helt skräp.
Alla lödpennor Reichelt säljer är absoluta lågpriset av skräp. Det mesta är lödstationer som inte har något eget märke utan pryds med namnskylt den fått av importören. Man säljer iofs några av Attens allra billigaste lödpennor men de är så billiga att man nog inte ens kan förvänta sej att det ska vara seriösa verktyg och det är äldre modell utan moderna lödspetsar.

Man kan undra varför det höga priset för ST501? Den kostar betydligt mer än t.ex. Quicko som är T12-klon, modern lödpenna med mängder av tillbehör och lödspetsar för både finlödning och lite grövre jobb.
Pennor med T12-spetsar är visserligen inte helt att jämföra med JBC eller eller moderna Weller-pennor men priset är en bråkdel trots att funktioner och prestanda inte ligger så långt efter.

En original lödspets till JBC kostar som en komplett Quicko lödstation inklusive tre alternativa lödspetsar men man vill kanske inte heller som hobbyist lägga ut kostnaden för en JBC lödstation.
För hobbyisten är en Quicko helt ok lödverktyg för PCB-jobb utom möjligen för de allra minsta lödjobben. En Quicko kan fås med många olika designer av lödhandtag som ger lite olika långt överhäng.
Ett "original" Quicko lödhantag i olika design kan man köpa på AliX för en hundring. Finns 7-8 varianter att välja på efter smak.
Varnar för att det finns sämre piratkvaliteter på AliX handtag, alltså firmor som kopierar från Quicko där man får sämre kvalitet i pennor och klumpigare kablar.
En original Quicko komplett lödstation med tre lödspetsar kostar 600 kr inkl frakt: https://www.aliexpress.com/item/32837320948.html
Den värms på sekunder till rätt temperatur, har automatisk standby-funktion och förhöjt temperatur-läge (för t.ex. oblyat tenn), automatisk avstängning och mycket annat.
Jag har en sådan själv. Den liksom den JBC som jag har ståendes jämte, är igång 24/7. De går ned till rumstemperatur när de stått i standby en stund men startar bägge relativt snabbt så fort man tar dom ur stället.
Det är inte bara att de blir varma, alltid är beredda som är bra, det är också bra att de stänger av sej automatiskt. Det har hänt mej med äldre lödpennor att de halkat ur stället och satt fula brännmärken på arbetsbänken vilket i värsta fall kunnat bli eldsvåda.
Den stora vinsten är annars att när man undviker övertemperatur och har automatisk standby, så lever lödspetsarna mycket längre och de väter bra under mycket lång tid. Är man nybörjare på lödning säjer detta med vätning inte så mycket, varför det är viktigt.
Vätning är att lödtennet flyter ut väl på lödspetsens yta. En ej vätande spets, där bildas lödpärlor som inte flyter ut.
Den vätande ytan behövs för effektiv värmeöverföring från spetsen till komponenten man löder. Man mejslar eller murar aldrig med spetsen och i princip vidrör aldrig spetsen lödpunkten utan all värmeöverföring sker via lödtennet som sitter på spetsen. Om man måste pressa med lödspetsen för att alls få över värme till lödpunkten så är antingen spetsen eller lödpunkten oxiderad eller skitig och sådan lödningar fungerar sämre elektrisk och mekaniskt och får kortare livslängd.

Om man nu skulle köpa lödstationen från Quicko. det som saknas är ett bra lödställ, mässingsludd för rengöring, lödtenn, flussmedel, förvaring av spetsar, borstar... Har man tidigare lödstation finns det kanske saker som kan återanvändas annars ett bra lödställ är inte så svårt att tillverka själv, ett ställ där spetsen hänger fritt utan att kunna sätta eld på något och som är lätt att sätta pennan i utan att man behöver sikta så noga och utan något som skadar spetsarna. Spetsarna kan skadas av att man stöter dom mot en hårdare metall och det gäller alla spetsar, även dyra JBC original-spetsar.

Det finns inte så många som både kan hur man löder och som gör seriösa tester av lödstationer men SDG https://www.youtube.com/@sdgelectronics har testat det mesta som är värt att testa vad gäller lödpennor och han kan löda på korrekt sätt.
Han har inte testat Star Tec eller lödpennor från Lidl så det kan vara guldkorn han missat.

Bilden du länkar till kan vara grovt missvisande och jag kan ha fel bara av att titta på bilden, Star Tec är kanske ett välkänt kvalitetsfabrikat, kommer snart i en Lidl-butik nära dej. Reservdelar och lödspetsar behövs naturligtvis inte om verktyget är av kvalitet outslitligt men så är ssällan fallet. Även en JBC kan behöva reservdelar.

Köp därför två ST501 lödstationer så du åtminstone har en extra lödspets i reserv och lite reservdelar eftersom ST501 tydligen nu går ur sortimentet.
Dammsug lite på nätet, det kan finnas de som säljer Star Tec reservdelar och lödspetsar även om jag inte hittar sådant.

En enkel koll som jag brukar göra när det är tvivelaktiga firmor med tveksamma produkter är att leta upp en sannolik bild på deras huvudkontor eller tillverkningsplats för att se hur seriös verksamheten verkar vara.
Påföljande sida finns deras adress: http://www.startecproducts.de/index_eng ... ontakt_eng
STAR TEC PRODUCTS
Hützelstrasse 18/20
28329 Bremen / Germany

Klistrar in deras adress i google så får jag bild på huvudkontoret:
Star_Tec.jpg
En snygg företagsfasad är ingen garanti på kvalitetsprodukter.
Antagligen vill man hålla ned fasadkostnaden för att kunna kosta på lödstationen desto mera.
Tillverkningen av lödstationen sker nog i en tysk fabrik i Kina, så därav "made in Germany".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av 4kTRB »

Vi hade en ERSA lödstation på klubben, den hade löstagbar lödspets som hölls fast utav en fjäder, jag vet för jag bytte spets på den en gång,
den fungerade riktigt bra.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av E Kafeman »

Ja då vet du att den lödpennan inte hade temperturreglerande sensorn i lödspetsen och att lödspetsen var indirekt uppvärmt av ett värmeelement. Det var helt ok och dög till den tidens behov.
Den fungerade som du skriver säkert bra om man ställer lite mindre höga krav på lödfunktionen.
Dock är den svårjobbad när det kommer till att löda på PCB med stor variation i värmebehovet vid lödpunkterna.
Den gången när ERSA för många år sedan tog fram sitt lödpenne-koncept fanns nästan enbart enkelsidiga PCB och hålmonterade komponenter som tålde övertemperatur och dålig temperaturreglering.
Om du använt sådan penna så vet du att det sliter hårt på lödspetsens livslängdmed den typen av värmereglering och du vet att den saknar standby-funktion som annars kan rädda lite av livslängden.

Är det vad du kallar att den fungerar bra? En gång i tiden var det acceptabelt, man visste inte annat. Man gjorde som du, bytte spetsar när den gamla förvandlats till en eroderad sotpinne och varit oduglig att löda med sedan allt för länge.
Vid övertemperatur kan vätförmågan på en spets bli fördärvad redan efter 10 minuters lödning.
Jag har haft mina JBC lödspetsar i dagligt bruk i 15 år och inte behövt byta lödspets ännu pga att de blivit utbrända.
Enda missödet var att en lödspets knäcktes då lödpennan trillade ner på golvet.

Nybörjare kan man säkert fortfarande lura på lödpennor typ Startec till onödigt dyra lärpengar. Där det dessutom är tunnsått med lödspetsar men vem vet så det blir dyrt, det kanske passar med ERSA lödspetsar på en Star Tec. Det är ju ofta så att även dessa lågprispennorna ofta "lånar" etablerade fabrikats dimensioner på spetsar och värmeelement för enklare utveckling.
Fast det är i princip kört att kunna göra riktiga lödningar redan med den spetsens utformning som levereras med Star Tec-stationen. En verkligt smal blyertspenne-spets fungera sällan bra till någon typ av lödställe alls.
Om de som utvecklat lödstationen kunnat löda själva så hade man nog valt att leverera en mer allmänduglig spets som den enda spetsen.
En förklaring kan vara att en sådan spets kan man automatsvarva formen på så den blir lite billigare jämfört med mejselformad spets eller någon annan mer oregelbunden form, så man leverera lite billigare av ren snikenhet och i vetskap om att nybörjare inte alltid förstår varför man har olika utformning på lödspetsar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33820
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av Glenn »

Jag är nog inte ensam om att ha börjat med en helt oreglerad lödpenna med kopparspets som man fick fila till med jämna mellanrum, och tillslut var den så kort att man var tvungen att byta den.

Det är ganska stor skillnad att löda med en modern temperaturreglerad penna med järnpläterad spets :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17146
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av AndLi »

E Kafeman skrev: 24 april 2023, 14:07:32 en vem vet så det blir dyrt, det kanske passar med ERSA lödspetsar på en Star Tec. Det är ju ofta så att även dessa lågprispennorna ofta "lånar" etablerade fabrikats dimensioner på spetsar och värmeelement för enklare utveckling.
Fast det är i princip kört att kunna göra riktiga lödningar redan med den spetsens utformning som levereras med Star Tec-stationen. En verkligt smal blyertspenne-spets fungera sällan bra till någon typ av lödställe alls.
Om de som utvecklat lödstationen kunnat löda själva så hade man nog valt att leverera en mer allmänduglig spets som den enda spetsen.
En förklaring kan vara att en sådan spets kan man automatsvarva formen på så den blir lite billigare jämfört med mejselformad spets eller någon annan mer oregelbunden form, så man leverera lite billigare av ren snikenhet och i vetskap om att nybörjare inte alltid förstår varför man har olika utformning på lödspetsar.
Vad ska det vara för spets egentligen för bra resultat på halvsmå komponenter 0402, känns som det är svårt att få plats med något annat än typ en 0.5 cylindrisk spets, vilket jag antar är vad du kalla blyertspenne-spets? (För vi pratar tradition träblyertspenna och inte stiftpenna väl?)
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av E Kafeman »

0402 vid lödning använder jag mejselspets eller varmluft. Vid avlödning kör jag med varmluft eller två lödpennor.

Jag sysslar mycket med prototyp-utveckling av RF-produkter som senare ska serieproduceras varför samma komponentplats ofta omlöds, vilket påverkar mitt val av verktyg.
När man labbar och byter komponent flera ggr så använder jag oftast lödpenna. För slutlig lödning blir lödningarna bäst med varmluft. Undantag för tvåbeningar är t.ex. Murata LQW15 som är induktanser med lödpaddar enbart på undersidan så där gäller oftast varmluften. När jag själv designar PCB för prototyper, förserier, gör jag ofta lödpadden något längre så att man kommer åt att värma framför och bakom dessa induktanser, men på slutligt PCB finns sällan utrymme för extra stora lödpaddar.
Det händer att jag efterlöder med två pennor för att minska mekanisk stress i keramiska komponenter.
Ska man bara montera enligt anvisning, inklusive komponenter med fler än två ben, så är det så mycket enklare med bara lödpasta i ugn eller varmluft och lödresultatet blir oftast bättre.
Handlöder man med lödtråd så blir det oftast för mycket tenn på varje lödpunkt, svårare att få bra komponenthöjd och kretsar med benen på undersidan kan ändå inte handlödas.

Mejselspets överför värmen avsevärt fortare än en konisk spets och håller mer lödtenn på spetsen.
Vanligaste spetsen vid lödning av 0402 (1x0,5 mm) som jag använder har mejselspets på 0,2x0,4 mm.
Ibland används snedskuren spets då sådan håller mer lödtenn och där man kan löda även större komponenter, täcka olika stora ytor, beroende på hur man vinklar lödpennan. Går även bra att släplöda.
Jobbar ofta med PCB med flerlagers vältäckande jordplan och dåligt tilltagna värmeavgränsare så det suger även kraften från JBC emellanåt. Det händer att man får tränga dit två lödpennor på en pad. Använder ofta Quicko-penna som hjälpvärmare.
Lite mer välplanerat så använder man undervärme för att underlätta handlödning.

Typisk mejselspets för JBC och som duger för 0402-komponenter även om det är lite trångt:
Chisel Cartridge 0.4 x 0.2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Startec ST501, 50W lödstation ?

Inlägg av Humulus »

Nej, började också med en sån :-) Minns att det inte kom med något lödställ så jag tillverkade ett
av en 1-liters, tom kaffeburk i plåt :D
Men det var länge sedan...


Glenn skrev: 24 april 2023, 15:17:19 Jag är nog inte ensam om att ha börjat med en helt oreglerad lödpenna med kopparspets som man fick fila till med jämna mellanrum, och tillslut var den så kort att man var tvungen att byta den.

Det är ganska stor skillnad att löda med en modern temperaturreglerad penna med järnpläterad spets :)
Skriv svar