Tips. On-line C++ kompilator

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17142
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av AndLi »

Förhoppningsvis ingen! Och just därför ska inte någon använda den!
Finns ingen anledning att trassla med avarter av språket bara för att visa att man kan, skriv enkelt och rak kod, så blir det lättare för både kompilator och efterkommande bugfixare!
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av MiaM »

jag tycker frågeteckenoperatorn har sina användningsområden, typiskt bra när man vill ha villkor i parametrar till funktioner. Att använda if-satser kan göra koden mer svårläslig.

En grej som jag tycker att programmerare verkar ha glömt under de senaste decennierna är att den som läser kod har en begränsad mängd information som kan hållas i huvudet samtidigt, och när kod allt mer blir "skolbokskod" med med funktioner som gör de mest triviala grejer så blir hela programflödet/funktionen svårare och svårare att följa.

Med t.ex. frågeteckenoperatorn så kan man få in mer kod på en skärmsida och chansen ökar att den som läser koden förstår vad den gör utan att behöva scrolla ihjäl sig.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17142
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av AndLi »

Förutom då att som du själv konstaterar måste besöka en websida för att kolla om det var sant först eller falskt först...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av 4kTRB »

Kod ska skrivas så den är lätt att testa. Therac-25 dödade 6 personer med radioaktiv strålning
pga någon klantskalle till programmerare.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17142
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av AndLi »

Låter som dåliga rutiner om en programmerare kan skriva fel som leder till dödsfall..
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av agehall »

BJ skrev: 17 april 2023, 10:56:14 Tack för länkarna, men kan någon förklara för mig
vad man har en kompilator på internet till?
Det primära syftet är att enkelt kunna studera hur kod genereras från olika kompilatorer och olika optimeringar. Ibland är det bra att kunna jämföra snabbt och enkelt utan att själv ha alla olika varianter installerade.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av baron3d »

I "https://www.onlinegdb.com/" kunde jag inkludera <graphics.h>.
Jag valde att använda C++ (TURBOC).
Kul att köra GDI. :D
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av kodar-holger »

4kTRB skrev: 17 april 2023, 19:08:20 Kod ska skrivas så den är lätt att testa. Therac-25 dödade 6 personer med radioaktiv strålning
pga någon klantskalle till programmerare.
AndLi skrev: 17 april 2023, 19:25:59 Låter som dåliga rutiner om en programmerare kan skriva fel som leder till dödsfall..
Riktigt så enkelt var det inte. Precis som olyckan med Ariane 5 så berodde det mer på att programvaran används för något annat än den var skriven.

I maskinen för cancerbehandling så var programvaran skriven för en annan modell där det fanns "hardware interlocks" som förhindrade det som hände. När man gjorde den nya modellen tog man av nån obegriplig anledning bort dessa. Det tillsammans med att operatörerna jobbade på ett icke förutsett sätt ledde till kraftiga strålningsöverdoser. Att enbart skylla på programvaran är en allt för lätt väg att gå. Grundfelet var att specarna var för dåliga.

Samma samma i fallet med raketen. Man återanvände programvara utan att förstå hur den jobbade. Återigen ett spec-fel där den annorlunda banan ledde till ett overflow i "död" kod som i sin tur tolkades som ett hårdvarufel i datorn som därför stängdes av.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av MiaM »

AndLi skrev: 17 april 2023, 18:46:44Förutom då att som du själv konstaterar måste besöka en websida för att kolla om det var sant först eller falskt först...
Fast det beror ju på att jag skriver C-kod såpass sällan att jag måste slå upp saker i allmänhet då och då.
4kTRB skrev: 17 april 2023, 19:08:20Kod ska skrivas så den är lätt att testa. Therac-25 dödade 6 personer med radioaktiv strålning
pga någon klantskalle till programmerare.
En klen tröst är att iaf en del av de som dog var ändå påväg att dö av cancer inom närtid, döden påskyndades dock mycket :cry:

Men detta har inget att göra med läslig/oläslig kod. Felet uppkom vad jag fattat av att det gick att ändra en av parametrarna i efterhand när man redan fyllt i alla parametrar, men det var tänkt att man skulle börja om från början och fylla i allt från början (en maskin som allmänt är avsedd för den typ av bestrålning som t.ex. används vid cancerbehandling är väl ett praktexempel på där det faktiskt är motiverat att behöva skriva om allt ifall man skrivit fel). När användaren råkat välja fel på den ändringsbara parametern och ändrade denna så uppdaterades vissa men inte alla parametrar.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av Findecanor »

Jag är just nu i behov av att kompilera och testköra lite C-kod med inline assembler för 64-bittars ARM, men alla online-kompilatorer jag hittat är för Intel.
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av N3M0 »

godbolt.org som nämnts tidigare har en hel del arm alternativ.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av Findecanor »

Det var jag som nämnde den, och nej det har den inte. Det går att filtrera på AArch64 men det finns inget inlagt. (förutom OpenCL, vilket är för GPU:er).
Jag skulle kunna skaffa en nyare Raspberry Pi, men de är svåra att få tag på för rimligt pris.
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Tips. On-line C++ kompilator

Inlägg av N3M0 »

Ok, jag vet inte riktigt vad du är ute efter med både clang och gcc finns ju att välja för arm64 target.
Skriv svar