Energiregulator dubbel till elspis. Justerskruv

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Laha
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 maj 2019, 09:37:48

Energiregulator dubbel till elspis. Justerskruv

Inlägg av Laha »

Vi fick fel på bägge dubbelplattorna på vår Elektrolux spis med glaskeramikhäll. De gick inte att reglera. Antingen gick de för fullt eller också inte alls. Jag köpte nya regulatorer art nr 140013340-02/5 och nu funkar plattorna. När jag öppnade en, såg jag att det finns en justerskruv upptill. Någon som vet vad den är till för och hur den används?
P1034864.jpg
Jag kanske inte behövt köpa nytt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Energiregulator dubbel till elspis. Justerskruv

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men:

Det finns väl i princip tre varianter på hur spisreglage fungerar. Dels de som har ett gäng poler som kopplas i olika kombinationer, med ett gäng fasta steg, ofta sex. Uppenbart att det INTE är en sån du har.

Dels verkar det finnas två termostatvarianter, där den ena känner av faktiskt temperatur på plattan och den andra känner av ett litet värmeelement direkt i reglaget. Någon av dessa verkar du ha. Ifall det inte går nån temperaturgrej till plattan så lär det vara varianten med litet motstånd direkt i reglaget.

Chansen att den ändras så att det går att kompensera med justerskruv men det ändå inte är något fel som kommer bli värre känns rätt låg. Jag hade nog inte chansat på att försöka justera utan att veta vad felet egentligen är.

(Å andra sidan så ifall det är en platta som inte är särskilt viktig så kan man ju strunta i att laga över huvud taget. Typ ifall det är en av plattorna längst in mot väggen som mest bara sitter där för att berätta att man inte är fattig. Fyra istället för tre plattor och elektrisk istället för mekanisk dörrklocka är för mig två extremt starka klassmarkörer i bostäder :) )
Skriv svar