vilken resistor till min led

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av perik »

Tack
Jag har ingen 70 ohm resistor men om jag sätter en serie med resistorer som totalt blir 65 ohm och mäter spänningen över leden blir det 3,55 volt. Så en 70 ohm resistor (eller kanske 60 ohm) blir nog bra
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av Mindmapper »

70 ohm eller 60 ohm är inget standardvärde.
E12 och E24 serierna är de vanligaste standardvärdena.
https://en.wikipedia.org/wiki/E_series_ ... ed_numbers

I E12 serien är 68 ohm närmast 70 ohm.
Nackdelen då är att strömmen blir lite högre. Vill man prioritera livslängd så väljer man 75 ohm vilken finns i E24 serien.
Du hade väl prio på livslängd! Ljusskillnaden blir i stort sett obefintlig i båda fallen.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av perik »

Jag har nu mätt lite mer. Strömkällan jag använder är på 5.1 volt och inte 5.0 som jag räknat på. På leden står det som sagt:
3.6V 20mA

Jag har resistor på 68 ohm. När jag mäter över leden får jag följande resultat:
ström: 31 mA över leden
spänningen: 3.0 volt
matar med: 5.1 volt

Enligt denna tabell bör jag öka resistorn till 75 ohm. Men jag förstår ändå inte helt. Enligt specen står det max 3.6 v och 20 mA. sSka jag sträva efter att ha max 20 mA över leden och inte 31 mA som det är nu? Vad är viktigast? Matcha spänningen eller strömmen? Eller mäter jag fel?

Jag har även testat öka till 75 ohm resistans. Det leder till fortfarande 3.0 volt när jag mäter parallellt över leden men får fortfarande "för hög ström" på 27 mA när jag mäter i serie. Bör jag öka resistorn ännu mer eller stämmer det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av Pucco »

Nu har du inget riktigt datablad utan bara några viktiga parametrar. Det brukar vara maxvärden som anges.
Vid 20mA kan det vara upp till 3,6V spänningsfall beroende på tillverkningsvariationer men är oftast betydligt lägre.
I det här fallet är det max 20mA som begränsar och du fhar mätt upp 3,0V (vid 27mA) och stoppar man in det i kalkylatorn du använder får man 110 ohm.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av perik »

jag har gjort ytterligare mätningar:
100 ohm resistor: 2.98 v, 21.95 mA
110 ohm resistor: 2.96v, 20.42 mA
120 ohm resistor: 2.937v, 18.8 mA
145 ohm resistor: 2.89v, 15.73 mA
kör jag 120 ohm resistor borde jag vara säker eller hur? viktigt att den håller länge men även viktigt att den är stark faktiskt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av Glenn »

Ofta kan man typ halvera strömmen utan att se nån större skillnad i ljus, LED är inte linjära.

Och angiven ström är just max, så jag skulle ha tagit betydligt större motstånd om det inte är av vikt att få ut absolut maximalt med ljus.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av perik »

Förstår. Just att få ut mycket ljus är i det här fallet lite prio dock. Men det är kanske bra att ha lite marginal. Vet inte hur bra det är att köra så nära maxstyrkan över tid.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av Glenn »

Har du databladet fär lysdioden ? iböand står det faktiskt angivet absolut max och rekommenderat max, och i nåt fall har jag för mej jag sett nån tabell med beräknad livslängd beroende på hur hårt den drivs.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: vilken resistor till min led

Inlägg av perik »

Glenn skrev: 5 april 2023, 11:56:14 Har du databladet fär lysdioden ? iböand står det faktiskt angivet absolut max och rekommenderat max, och i nåt fall har jag för mej jag sett nån tabell med beräknad livslängd beroende på hur hårt den drivs.
har tyvärr inte det. har frågat electrokit efter den men de har inget datablad säger dom lite egendomligt nog
Skriv svar