Fel/reparation Vestel/Andersson TV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Fel/reparation Vestel/Andersson TV

Inlägg av Synesthesia »

Försökte laga en TV, försöker man starta den börjar lysdioden blinka 13 gånger och sedan uppehåll, hela tiden. Goooglade man fick man att det var kortslutning någonstans men inte fick inte veta var, eller så sa googlingen att man skulle göra en "fabriksreset" så skulle den fungera igen, inget jag lyckades med.

Någon som råkar känna till denna vad det kan vara för fel eller vad man skall titta efter?
Det är en turkisk-tillverkad TV av fabrikat "Andersson" utanpå och fabrikat "Vestel" inuti, "mainboard" som sitter i heter 17MB211S men finns i många varianter. Och det finns massor av varianter av denna att köpa på ebay för ca 200-300kr men inte just denna varianten. Ser ut att vara tillverkad 2020 om jag tolkar etiketten inuti rätt.

Drivkortet till bakgrunden är helt i alla fall så gissar att det är "mainboard" som är något fel på.
Httade schema och mätte späningar som finns utsatta där och de stämmer något så när men svårt att gissa vad den klagar på.
Tror det var här jag hittade schemat på den: https://elektrotanya.com/vestel_17mb211 ... nload.html
IMG_0475.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fel/reparation Vestel/Andersson TV

Inlägg av breflabb »

Symtomen tyder 90% på att det är mjukvaran som har havererat.
Så det första man skall göra är att uppgradera mjukvaran.
Om felet kvarstår då är det moderkortet som är väck, och det måste vara exakt
det som står på den, eftersom det finns en hel del olika modeller som kör med liknande kort
Skriv svar