Knacksensor ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 20 mars 2023, 18:18:24
Glenn skrev: 20 mars 2023, 08:59:05Knackning är väl per definition när bränsleblandningen självantänder, så jo, en diesel knackar, men den SKA göra det då det är så bränsleblandningen antänds i en diesel.
Nej, knackning är väl när tändstiftet styrs så att det tänder för tidigt, så att explosionen sker så tidigt att den inte kan trycka kolven nedåt. Självantändning kallas glödtändning, på engelska "dieseling".
Nej, att styra när tändstiftet ska tända är ju enkelt med dagens styrningar, problemet är ju andra parametrar, bränslets kvalitet exempelvis.

Jag har f.ö en bil som i japan skulle gå på deras 100oktaniga och då hade 255hk, när den kom till europa fanns det bara 95oktanig blyfri här och kör man på
det går bilen ganska dåligt så den fick bara 242hk i pappren här..

Kör man på 95oktan så känner man att vid fullt turotryck rycker bilen, vilket beror på att motorstyrningen detekterar knack och justerar om bränslemängd och turboladdning.

Kör man på 98 (som ju nu finns blyfri sen många år) så drar bilen mjukt och fint på fullgas och man kan se att turbomätaren går högre.
(Tillägg/redigerat: Skrev fel, spikning kallas det. Knackning är när ett lager är kass. Men det används väl (felaktigt?) utbytesbart, speciellt som det heter knacksensor. På engelska kallas det pinging, men sensorn heter knock sensor, och knocking på engelska är samma som knackning på svenska, alltså typ trasigt lager. Men hur som helst har det inget med glödtändning att göra).
spikning, knackning, pinging, knocking, används om samma sak.

Lagrknack är lagerknack :) och dörrknack är dörrknack :)
Att Volvo tog fram 850-modeller med större motorer var väl för att kunna sälja in en "tråkig" bil till folk som ville ha en rolig bil. D.v.s. det var väl mer så att frun skulle kunna välja en bil som snubben tyckte var okej än tvärt om, kanske? Hela detta med större motorer och att Volvo deltog i rally var väl mest en PR-grej. De är väl rätt ensamma om att tävla i rally med en kombi :)
Att ha motorsport som marknadsföring är ju ett gammalt beprövat knep, "win on sunday - sell on monday" :) ..men sportversioner av familjebilar är ju ett vinnande koncept, särskilt i länder som inte skattar på motoreffekt eller volym, jag har ju själv
två stycken 9-5 aero, som i mitt tycke är som alla 9-5 borde ha varit (stor motor, styvare chassi, större bromsar, sportstolar, mycket utrustning), men alla kanske inte tycker att det var värt att betala ~80k extra i nypris för detta, och alla kanske inte tycker att styvare chassi är bättre än ett mjukare, eller gillar att sitta i skålade stolar.

Tyskarna är ju experter på detta, ofta finns samma kaross med allt från nån trött framhjulsdriven snåldiesel till fyrhjulsdriva värstingmodeller.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 21 mars 2023, 12:34:08 Jag skrev fel förut, jag tänkte på en typ av modellmotorer som var populära på 60-70 talet men jag skrev tydligen traktormotor.
(Dieselmotor, men man fick så klart köra den på andra bränslen, typ eter för att den skulle fungera, de med glödstift gick på ricinolja vill jag minnas. :) )
Jo, en sån motor har jag haft, men en stor skruv i toppen för att justera kompressionen med. Dom gick mycket riktigt inte på diesel utan nån blandning av diverse ämnen, men arbetade efter dieselprincipen.

Glödstiftarna går normalt på metanol, ofta med nitrometan inblandat, och olja, förr ricin men nu är nog syntet vanligast.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul, ja de jag har hemma är nog från 60-70 talet tror jag (de för olja var mest till flygplan och racing motorer då, idag verkar som sagt de flesta köra etanolmotorer), köpte de begagnade en gång i tiden, jag har inte tänkt på tidigare hur genialiska läroverktyg de faktiskt är. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knacksensor ?

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 21 mars 2023, 12:34:08 modellmotorer
Sådana har nog inte mycket gemensamt med en vanlig dieselmotor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

De är väldigt enkelt gjorda, i dieslarna satt det en skiva i toppen där man helt enkelt tryckte ihop eller utvidgade själva cylinderhuvudet. :)
Funkade bra så länge den var tät i allafall, men var ett mickel att ställa in så de gick bra...
De är som sagt för små att fungera med dieselolja, man måste använda eter eller liknande om den skall snurra med så kort slaglängd.

Edit, ja jag var trött när jag skrev detdär, men borde kanske förklara vad jag tänkte på...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Knacksensor ?

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 21 mars 2023, 13:49:53Nej, att styra när tändstiftet ska tända är ju enkelt med dagens styrningar, problemet är ju andra parametrar, bränslets kvalitet exempelvis.

Jag har f.ö en bil som i japan skulle gå på deras 100oktaniga och då hade 255hk, när den kom till europa fanns det bara 95oktanig blyfri här och kör man på
det går bilen ganska dåligt så den fick bara 242hk i pappren här..

Kör man på 95oktan så känner man att vid fullt turotryck rycker bilen, vilket beror på att motorstyrningen detekterar knack och justerar om bränslemängd och turboladdning.

Kör man på 98 (som ju nu finns blyfri sen många år) så drar bilen mjukt och fint på fullgas och man kan se att turbomätaren går högre.
Den grej som justeras är väl ändå i första hand tändläget i förhållande till bränslekvaliteten? D.v.s. timingen justeras så att tändningen sker senare om motorn tenderar att spika?

Visst, vid för mager blandning kan det bli för varmt vilket kan leda till glödtändning, men dels finns det väl inget skäl att köra för mager blandning (speciellt inte på bilar tillverkade under modern tid, d.v.s. bilar med O2-sensor som styrboxen använder för att lära sig rätt bränsleblandning för den bränslekvalitet den får), och dels ska det väl bli väldigt väldigt varmt för att glödtändning ska ske såpass tidigt att motorn spikar av glödtändning?

Som sidospår så undrar jag lite vad som faktiskt hände de få gånger jag råkat ut för glödtändning på min C70. Matar styrboxen fortfarande ut bensin om motorn går runt fast man slagit av tändningen? Eller lyckas den på nåt sätt förbränna sotavlagringar? Eller gick motorn runt något varv på oförbrända avgaser som inte fullt ut tryckts ut ur cylindrarna? Förgasarbilar kunde ju däremot glödtända rätt länge, typ gå flera sekunder utan tändning.

Det där med en bil som rycker vid lägre bränslekvalitet känns lite som en styrbox som inte lär sig bränslekvaliteten utan istället upprepat försöker ställa in sig på ett sätt som inte funkar bra med den bränslekvalitet den får?
Glenn skrev: 21 mars 2023, 13:49:53
Att Volvo tog fram 850-modeller med större motorer var väl för att kunna sälja in en "tråkig" bil till folk som ville ha en rolig bil. D.v.s. det var väl mer så att frun skulle kunna välja en bil som snubben tyckte var okej än tvärt om, kanske? Hela detta med större motorer och att Volvo deltog i rally var väl mest en PR-grej. De är väl rätt ensamma om att tävla i rally med en kombi :)
Att ha motorsport som marknadsföring är ju ett gammalt beprövat knep, "win on sunday - sell on monday" :) ..men sportversioner av familjebilar är ju ett vinnande koncept, särskilt i länder som inte skattar på motoreffekt eller volym, jag har ju själv
två stycken 9-5 aero, som i mitt tycke är som alla 9-5 borde ha varit (stor motor, styvare chassi, större bromsar, sportstolar, mycket utrustning), men alla kanske inte tycker att det var värt att betala ~80k extra i nypris för detta, och alla kanske inte tycker att styvare chassi är bättre än ett mjukare, eller gillar att sitta i skålade stolar.

Tyskarna är ju experter på detta, ofta finns samma kaross med allt från nån trött framhjulsdriven snåldiesel till fyrhjulsdriva värstingmodeller.
Hur vanligt var detta för trettio år sen?

Förr verkar framförallt BMW och i nån mån Mercedes varit väldigt tydliga med att marknadsföra sina bilar som anti-familjebilar genom att inte ha kombimodeller i sortimentet alls.

För en begagnad bil som precis ligger i åldern där sista sucken av nybilsvärdet håller på att rinna ut, alltså när de gått ner till säg 10k i värde och är 15-20 år gamla, så tycker jag absolut det är värt att väja en modell med bättre utrustningsnivå. Men om jag skulle behöva betala prisskillnaden på en nyare bil så skulle jag nog avstå. Det beror förstås rätt mycket på var/hur man kör. Starkare motor är väl mest värdefullt om man kör mycket på landsväg där det är aktuellt att göra omkörningar. Likaså på landsvägar med rejäla backar (t.ex. E6 söderut vid Hallandsåsen, E18 en bit öster om Karlstad osv) så är en stark motor användbart. Men visst, även i stadskörning så kan det vara rätt smidigt att ha såpass stark motor att man kan göra en rivstart och hinna byta fil när trafikljuset slår om till grönt trots att det redan finns bilar som ligger i den fil man vill byta till. Det enklaste är ju att inte lägga sig i fel fil från början, men shit happens :) Annars räcker ju 100hk mer eller mindre till för att framföra en halvtung bil såpass fort att man riskerar att bli av med körkortet även på 120-vägar.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Janson1 »

4KTRB: Har du blivit något klokare med hänsyn av din grundfråga?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Knacksensor ?

Inlägg av 4kTRB »

Det är en mikrofon i princip fast hur pass känslig den är har jag inte riktigt fått klart för mig.
Jag tänkte att kanske det skulle gå bra att använda en knacksensor till annat än en motor.
Tex monterad på en dörr för att "höra" om någon knackar på dörren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av TomasL »

vet inte om detta kan hjälpa dig:
https://www.ti.com/product/TPIC8101

Har sett någonstans, men kan inte hitta det nu, att sensorn ger x antal mV/G
Skriv svar