Hjälp med G-kod.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

Var det för "utbrytningar" ni talar om?
parlo
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 juli 2014, 22:17:48

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av parlo »

Om du vill lära dig g-kod verkar detta vara ett bra exempel och bara skriva koden för hand i en texteditor.
Då blir det inte många rader.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Säter.
Om du går tillbaks till sida 2 och letar rätt på det jag skrev Kl. 13:05:10 så finns det två skärmdumpar på verktygsbanorna från UCCNC. Där finns det några banor som sticker iväg åt sidan i bägge
skärmdumparna. Jag kallade dessa krumbukter för "utbrytningar" i brist på bättre uttryck.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av lgrfbs »

När man ska köra med G40, G41 & G42.
Byt INTE mellan G41 & G42 inne i ämnet.
Använd en kompensationssträck där G41 eller G42 får utföra sin verktygskompensationsrörelser eller vid G40 för att koppla ur G41/G42.
Denna video visar vad jag försöker förklara i text.


Tänk så här: När vi är ute och åker bil (bil=verktyg) så vill vi ha diket på högersida om bilen vilket blir G41, bara för att vi svänger vänster eller höger i en korsningen så är diket på höger sida om bilen, skulle vi tillämpa G42 blir diket till vänster om bilen hela tiden tills G40 som upphäver verktygkompensationen och nu har vi diket i mitten av bilen/verktyget.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av verkstaden »

Om man kör först i ena riktningen (medfräsning) och sedan vänder håll men fortsätter på samma kant (motfräsning) och har verktygskompenseringen i maskinen så kommer den växla mellan G41 och G42.
(Ur minnet kan cykeln ha hetat "zig-zag roughing")
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av lgrfbs »

Att växla mellan med och mot fräsning är något jag inte sett i något NC program ute i produktionen.
Ja, då får man växla mellan G41 och G42 men det ska göras när man är utanför ämnet man bearbetar eller så tar CAM programmet hand om verktygskompenseringen och kör allt med G40.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av meconer »

Jag tror faktiskt att det går bra om man känner sitt styrsystem. Jag brukar själv aldrig göra det i fräsning men det finns tillfällen i svarvning där det kan vara användbart. Om man till exempel planar av framsidan på en detalj och sedan vänder och kör uppåt igen så funkar det finfint.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av lgrfbs »

John Eriksson har du fått en lösning på ditt problemet?
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av cinc »

Varför håller ni på med radiekompensering?
Jag vet hur stort verktyget är när jag gör programmet och skriver in det i CAM-modulen så blir det mindre risk för krångligheter.
Då slipper jag in i och ut ur radiekompenseringen.

Jag har inte använt radiekompensering på drygt 20 år och det funkar mycket bättre för mig.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av lgrfbs »

Därför att John Eriksson (trådskaparen) började med att skriva sitt ISO/NC program för hand och då är det lättare att byta verktyg (inom vissa gränser) om det är skrivet med G41/G42.
Om jag inte fått något fel så handlar tråden om att lära sig skriva egen ISO/NC kod och inte om CAM eller maskinens styrsystem.

Manualen till det system som John Eriksson har valt:
http://www.cncdrive.com/UCCNC/UCCNC_usersmanual.pdf
Sidorna 54-56 + lite på 57 avhandlar hur G40/G41/G42 fungerar.

Sidan för styrsystemet:
http://www.cncdrive.com/UCCNC.html

Jag hade skrivit ISO/NC programmet med ett upprepande underprogram för fejkad dynamisk fräsning på färdigt djup för en mjukare körning och det kan tillåter högre matarhastighet.

Det säkra sättet att använda G41/G42 vid manuellt skriven programkod är:
* Ställ verktyget utanför ämnet typiskt fri längd = verktygets diameter.
* Aktivera G41 eller G42
* Kör med G1 till halva fria längden mot ämnet, så att G41/G42 får en sträcka att aktiveras på.
* Kör arbetets körvägsprofil.
* Ställ verktyget utanför ämnet.
* Aktivera G40 för urkoppling
* Kör med G1 från ämnet så att G40 får göra sitt jobb.

Vad man kan göra med arbetets körvägsprofil med G41/G42 aktiverat måste man läsa i manualen för styrsystemet som maskinen körs med.
Det jag sett är att man aktiverar G40 innan man ändrar arbetsdjupet, en del system klarar att ändra Z med G41/G42 aktiverat, men VET man inte hur det står till då kör man G40 innan man ändrar Z.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av cinc »

Okej.
Ursäkta så mycket.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av lgrfbs »

Från min synpunkt behöver du inte be om ursäkt för ditt inlägg. :tumupp:
Nu är jag nyfiken på vad John Eriksson vill veta eller göra med den information som kommit fram i tråden.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

Ungefär så här brukar jag programmera finskäret på ett öppet spår.
Tyvärr har jag inte möjlighet att verifiera att det är rätt.

Kod: Markera allt

 G00 X10 Y0 Z100
 G00 Z3
 G01 Z-10 F1000
 G01 G41 X5 Y5 
 G01 X-75 F300
 G01 G40 X-80 Y0 F1000
 G01 G41 X-75 Y-5
 G01 X5 F300
 G01 G40 X10 Y0 F1000
 G00 Z3
 G00 Z100
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla som har svarat.

Stämmer att jag började skriva för hand för att försöka få lite grepp om att skriva denna kod. Jag tyckte att dessa G40, G41 och G42 koder kunde vara lämpliga att använda utifrån ett perspektiv att jag inte behöver ta hänsyn till fräsens radie och addera eller subtrahera värdet på koordinaterna för verktygsbanorna, när jag skrev, det är mycket annat att hålla reda på då. Samt att om jag av någon anledning skulle använda en annan fräs än den jag tänkt använda från början, så är det enkelt att justera fräsens diameter och radie i UCCNC och dess verktygs biblotek för just den fräsen som åberopas.

Jag har hittat en lösning på mitt problem. Det blev att jag lyckades nyttja den inbyggda CAM modulen i det 3D CAD program som jag ritar i. Med möjlighet att CAM modulen hittar "mashinable features" Användare på YouTube tycker att detta är ett dåligt alternativ och gör manuella val vad som skall göras. och gör verktygsbanor på egen hand. Jag fick lägga mycket tid på att prova denna möjlighet att låta CAM modulen hitta vad som skulle fräsas, sedan ändra flertalet olika parametrar för att få till det som jag vill. Har sedan fräst detaljen, men då blev det fel pga. att jag inte hade en 3D probe som inte var riktigt justerad så att mät spetsen var i centrum på Z-axeln. Den kastade några tiondelar. Har justerat till några hundradelar nu och skall fräsa en ny del. Samt att jag i en senare operation borrade ett 2 mm hål som skulle varit 1 mm.
Mitt problem uppstod när jag gjorde ändringar av koden vid "editering" av koden inne i UCCNC programmet.
I denna CAM modul finns faktiskt ett ställe där det går att välja med eller motfräsning. Har dock inte provat om det fungerar.

Hoppas att detta ger svar på era funderingar och jag vill tacka alla för ert engagemang. Nu skall jag försöka skriva en kod för att planfräsa en ny detalj, dock utan att använda G40 koder. Då det blir en massa tok när jag nyttjar den manuella möjligheten i CAM modulen. Tycker annars att det skulle vara hur bra som helst att använda denna CAM modul då den ligger som en "Add In" i CAD programmet. Gör jag en ändring i detaljen så ändras de verktygsbanor som modulen har skapat utifrån den ändring som gjorts, och det är bara att dra ner en meny och välja CAM modulen så går det att skapa dess verktygsbanor.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av säter »

Är det meningsfullt att använda en prob när du har flera tiondelars glapp i axlarna?
Skriv svar