Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av frownlayer »

Jag har problem med att TV4 och barnkanalen flimrar, och jag förstår inte riktigt vad jag ska göra.
Antennen är en någon televes med inbyggd förstärkare. Och mitt på sladden sitter en strömtillförare. Sladden är den dyra tjocka modellen, och den är inte böjd skarpt någonstans och inte några större längder på kablarna. Alltså en mina ögon helt ok anläggning. Allt detta inköptes när jag flyttade till huset, så det är ca 8-10 år gammalt.

Men problemet med att TV4 har alltid funnits, men nu har även barnkanalen börjat, verkar inte ha med vädret att göra. Och signalen som kommer fram verkar enligt tv:n ligga på 83-85% och inga bitfel hittas även och bilden blir dålig.
Vart ska jag börja felsöka? Jag behöver input.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av MadModder »

I min digitalbox från telenor har jag två staplar, förutom bitfel. Om jag minns rätt. Var ett tag sen jag kollade. En signalstyrka och en signalkvalitet. Kvaliteten kan ju vara i botten trots hög styrka, och då har det oftast varit knas hos leverantören.
Det är å andra sidan kabel-tv.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av Mindmapper »

Har du en annan TV att prova med? Det visar om det är TV eller fel i antennanläggningen.
Visst kan det vara fel på TV'n så att t.ex bitfelen inte kollas på ett korrekt sätt. Signalkvaliten kanske också finns på en annan TV du testar med.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av ghu »

På det sista fotot verkar ju bilden OK så då är det inte så konstigt att bitfelsnivån är 0.

Om bitfelsnivån är 0 då bilden ser ut som på första fotot så är förmodligen TV:n trasig.

Är bilden bra på TV1, TV2 och Kunskapskanalen som ligger på samma MUX som Barnkanalen?

Ofta beror bildstörningar på dålig kontaktering av antennkablar. Har du bild på hur kablarna är anslutna i kontakterna?
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av frownlayer »

Jag har en tv till. Får testa med den. Och se om man kan hitta något fel.
Från uttaget till tv:n så är kontakterna inte hemmagjorda, så de borde inte vara dåliga. Men jag får testa att byta sista biten med.

Alla kanaler fungerar utmärkt, förutom just TV4 och barnkanalen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av mrfrenzy »

Signalstyrkan borde vara 99% om du har en aktiv antenn med nätdel.

Kolla som sagt med den andra TVn om den visar signalkvalitet.

Möjliga orsaker:
Dåligt riktad eller för liten antenn
Fel på nätdel ( prova utan den om det är nån skillnad)
Fel på antenn
Fel på kabel eller kontakter
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av guckrum »

Den översta bilden är ett bra exempel på hur det ser ut när det blir icke-korrigerbara bilfel i videoströmmen, så om burken påstår något annat har den fel:-)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av MiaM »

frownlayer skrev: 4 februari 2023, 13:20:55Från uttaget till tv:n så är kontakterna inte hemmagjorda, så de borde inte vara dåliga.
Min erfarenhet är att kontakter man monterar själv (med skruvning) väldigt sällan har problem, åtminstone de vinklade som är lätta att inspektera, medan det är inte extremt ovanligt att gjutna färdigtillverkade går sönder utan att det tydligt syns. Om det är fel på en kabel går det antagligen att ohmmäta för avbrott och i andra hand kortslutning borde väl vara vanligaste felen som påverkar bilden, även om deformering som påverkar impedansen säkert också kan ställa till det.

Om problemet uppstod när det var sommar och antennen sitter utomhus så kan det vara åska som gett sig på elektroniken som sakta men säkert blivit allt sämre.

Med tanke på årstiden så kan det vara nåt relaterat till fukt, frost, kondens osv.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av AndLi »

Jag har problem med för stark signal periodvis, tror jag kör med förstärkare på sommaren och utan på vintern!

Får liknande problem som bitfel då...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av Nerre »

Om jag inte minns fel är problemet oftast inte signalstyrkan utan signal/brusförhållandet, men det är inte alltid det är trivialt att få fram.

En antennförstärkare förstärker ju både signal och brus, så är det svag signal in så blir signalnivån bra (=hög) men eftersom även bruset förstärks så blir signal/brusförhållandet lidande. Del förstärks det befintliga bruset, dels lägger förstärkaren till lite eget.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av MiaM »

En bruskälla är ju förstärkaren i sig. Gäller både antennförstärkare och ingångssteg på TV:n. Vet inte hur bra/dåliga olika antennförstärkare v.s. olika TV är på detta idag.

(Som sidospår så fanns det antennförstärkare för bilradio. Säkert bra om man hade en av de absolut första FM-radiona och/eller hade nån asiatisk/amerikansk skrutt från förr, men allmänt så ställde nog dessa förstärkare mest till problem eftersom den ökade signalstyrkan med bibehållet brus lurar automatik i radion som tonar över diskanten respektive hela ljudet till mono och sen tonar bort diskanten och sist sänker ljudet helt vid svag signal.)

(Som sidospår på detta sidospår så verkar det inte oväntat 100% omöjligt att få vettigt svar om man försöker fråga bilentusiaster om signal/förstärkningsnivå på bilar som har antennförstärkare direkt vid antennen. Jag brukar ju tjata om Volvo från 90-talet. I detta opåbjudna tjat från min del så nämner jag att "ingen" verkar veta eller ens förstå frågan om signalstyrka från andraantennen för de stereo som har dubbla antenningångar).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av mrfrenzy »

AndLi skrev: 22 mars 2023, 20:56:55 Jag har problem med för stark signal periodvis, tror jag kör med förstärkare på sommaren och utan på vintern!

Får liknande problem som bitfel då...
Det kan bli så om man har antennförstärkare utan LTE-filter och det råkar vara en mobilmast i ungefär rätt riktning för antennen.

Förstärkaren ska förstås alltid sitta vid antennen, med max ett par meter kabel.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av MiaM »

OBS dock att från och med förstärkaren till man är inomhus måste allt vara mycket bättre fuktskyddat än före förstärkaren. Visst, fukt ger dålig signal oavsett var den ligger, men fukt i/efter förstärkaren är extra dåligt på grund av att det skapar likström som skadar metallerna.

Sidospår, igen: Förr så hade iaf vissa antennförstärkare plusjord, varpå de oftast mycket större jordytorna blev "offeranod" och dessa klarade fukt bättre än de med minusjord.

Sen kom dels parabolerna och dels modernare antennförstärkare för marksänd TV, kanske mest de som får matning från TV/digitalbox, med minusjord och förstörde detta :(
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har monterat ca 30 såna här, 29 stycken har varit helt oskadade 10+ år, inga fuktproblem
1 tog åskan och brände både förstärkare och nätdel, den satt på en 7m antennmast. TVn klarade sig oskadd, antar att nätdelen jordar ner mot fas/nolla.

Bild
Kabeln kläms bara under metallen, inga kontakter.
Tack vare konstruktionen rinner inget vatten alls in i lådan, och lite ljummet innanför plasten håller kondens borta.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tv kanaler brusar trots bra mottagning

Inlägg av xxargs »

Som redan nämnt, LTE800 och LTE700 i relativ närhet med starka signaler kan kacka sönder önskade signalen med intermodulationprodukter som genereras i LNA i antennförstärkaren om den har låg IP3 (third order intercept) alternativt att LTE tillsammans med önskade kanalerna förstärks i antennförstärkaren och letar ned sig till TV-mottagarens ingångssteg och med för stark nivå (på oönskade LTE800/700) genererar intermodultionsprodukter inom TV-bandet i TV:s ingångssteg.

Antennförstärkare med inbyggd LTE-filter kanske löser problemet - men helst skulle man kolla det innan med en spectrumanalysator då intemodulations-produkter av LTE är lätt att känna igen även om de ligger långt ifrån förväntade frekvensområde. Det man kan exprimentera med är att dämpa signalen lite då 3 dB dämpning (PI eller T-dämpare [på engelska attenuator] som med några ytmonterade motstånd kan lödas direkt mellan mittledare och skärm på en eller ett par bitar TV-antennsladd) minska IM-produkterna med 9 dB och man kanske finner en fungerande intervall.
Skriv svar