Frysen funkar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av MiaM »

Kan ju vara termostaten som är orsak till att förra ägaren inte har kvar den...

Om den funkar bra i övrigt kan det kanske vara värt att skaffa en termostat?

Eller kanske enklare, om du fortfarande har kvar den trasiga så ta termostaten ur den?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av 4kTRB »

Får man inte sånna här fel på hemförsäkringen?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av Mindmapper »

Värdet på produkten skrivs av rätt snabbt. Efter låt säga 5 år finns inte så mycket värde kvar på frysen.
Värdet på förstört innehåll i frysen kan dock bli skapligt mycket. En sådär 26,5 kg älgkött tillsammans med 5kg oxfile är värt en hel del.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Vi har anmält skadan till försäkringen och hoppas väl få nån sorts ersättning för en ny frys.

Det kan också vara av denna orsak frysboxen såldes jo, men tänkt att ett par gamla pensionärer lurar en då man frågar om den funkar. Den cyklar nu en timme on och en timme off. Det verkar funka på det viset. Mellan -20.6 till -27 grader. Jag tror jag kan dra ner on tiden till 40 minuter.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Mäter lite energiförbrukning... Nollade loggern igår då jag fyllde på med nyköpta frysvaror, den är inte ens halvfull ännu, så har den nu dragit 0,6kWh på 9 timmar, så det blir ca 1.6kWh i dygnet eller 584 kWh per år. Frysen är cirka 400 liter.

En modern frysbox på samma storlek klarar sig på 330 kWh, så en skillnad på 255 kWh. Jag tror att en stor skillnad är helt enkelt isoleringen i den här gamla frysen har tappat mycket effektivitet med åren. Detta är också siffror för om den ska stå inomhus året runt, om den för stå ute på vinterhalvåret blir förbrukningen lägre.

Var och tittade igår på nya frysar men svårt att välja!
-Vi har rostfritt från förr men vet inte om vi vill fortsätta med det, funderar ifall vi ska köpa nytt kylskåp också och nyttja det gamla skåpet som backupsskåp, bra att ha för fester t.ex.
-Man betalar premium för rostfria looken och jag har funderat ett tag om vi inte borde övergå till vitt, göra köket ljusare.
-Flera av frysarna påstår 20 års garanti men jag undrar hur det är i praktiken med det.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av MiaM »

OBS att det lär inte vara självklart att moderna frysboxar är specade att fungera vid kallare temperaturer.

Vet iofs inte hur väl specade äldre var, men ändå.

Om jag fattat saken rätt så beror det åtminstone delvis på att det går åt mer köldmedel för att få ett kylsystem att fungera vid lägre temperaturer, varpå risken lär vara att innehållet i frysen blir för varmt om det är kanske nollgradigt eller några minus även om frysen klarar att hålla rätt temperatur när det är +20 på dess utsida.

I praktiken kanske detta inte är ett problem, en vild gissning är kanske att kompressorn avger såpass mycket värme att till slut så räcker spillvärmen till för att få varma sidan av kylsystemet att bli varmt nog att processen funkar bra nog att det blir kallt nog i frysen. Men risken är väl då att man inte sparar (så mycket) ström (som man tror att man borde) av att ha frysen stående kallt.

Antar dock att detta säkert nog mest kan vara ett problem om det är säg -10 på utsidan av frysen.

Eller så kanske "alla" fungerar vid låga utsidestemperaturer men ingen tillverkare vågar utlova detta.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Tanken är att den uråldriga boxen jag meckar med nu ska få stå ute ist. för en ny box. Det är ett frysskåp som vi behöver nytt av till köket.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Ser ut som termostaten funkar. Tog egentligen bara och drog loss kontakterna och satte tillbaka dom i termostaten. Verkade göra susen. Nu går den fast den inte är i infrysningsläge, ska se hur kallt det blir innan den stänger, eller om den gör det.
Skriv svar