Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av torch »

Håller på att iordningställa en Combi-Mill som jag bytt ut styrsystemet på (Sinumerik 3M mot UC300eth/UCCNC) och nu kommit till spindelhuvudet och noterade då följande:

När jag ställer in spindelhuvudet i horisontalt läge mha styrtappen (konisk) och indexerar på den skavda ytan på spindelhuvudet så är den inom 0,03 på 175mm, vilket jag tycker verkar rimligt?

Ställer jag spindelhuvudet i vertikalt läge däremot så avvek den från början 0,3 på 175mm, vilket känns alldeles förmycket.

Jag har provat att limma smärgelduk på den koniska tappen för att försöka slipat in justerhålet till rätt position efter att ha justerat vertikalt läge till +/-0.01 på klockan. Kört en stund med handhållen skruvdragare, bytt smärgelduk, kört igen, gjort rent, mätt upp, men efter att ha gjort cykeln ca fem gånger har jag bara kommit till inom .12 på 175mm.

Visst, har ju minskat felet med 2/3delar, men tveksamt om jag kommer hela vägen med denna metod.

Funderat på ventilslippasta, men vill ju inte sabba konan på styrtappen då den är rätt i horisontalläget.

Har tyvärr inget "spindle tramming" mätdon (vad det nu heter på svenska) men den skavda ytan på spindelhuvudet borde vara tillräckligt bra.

Hur hade ni gjort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av Uttis »

Är axlarna 90° mot varandra? för du använder 2 olika när du snurrat på ditt huvud?


"Hur hade ni gjort?"

lagt en vinkel på ytan så man kan mäta med samma axel, mätt på spindeln istället, vattenpass
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av säter »

Har du kollat hur mycket glapp du har i den cylindriska styrningen för huvudet?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av H.O »

Risken är att du förstört inmätningen/inställningen från fabriken genom att göra hålet större. Har du något mätprotokoll som säger att den ytan du mäter mot är vinkelrät mot spindelnosen (eller parallell med spindelaxeln)?

Sätt magnetfoten på spindeln istället och svep mätklockan mot bordet.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av torch »

Tack för tipsen!

Satte foten på spindeln och justerade in spindelhuvudet till +/-.01 på bordets hela djup, 290mm.

Sen foten på bordet igen och mätte av ytan på spindelhuvudet och låg även då inte mer än +/-.01

Men det stämmer inte med styrtappen så hålet för den ligger iaf fel, så jag har inte förstört något iaf.

Jag har inte mätt upp glappet i den cylindriska styrningen eller glappet i styrtappen men det känns iaf väldigt tight och repeterarheten är god. Det blir lika mkt fel var gång man justerar in med styrtappen, så det är väl bara att putsa vidare...

Sen skulle ju bordet må bra av en uppfräschning som ni ser... men det var inte jag. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av säter »

Skaffa en konisk brotsch istället för att putsa.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av torch »

Jo men måste ju då styra på styrhålet med spindelhuvudet injusterat på plats, och då finns just ingen plats.

Måste väl tillverka en specialbrotch isf?

Spindelhuvudet är ju framtungt i vertikalläge, men helt i balans i horisontalläge. Det bidrar ju till att ev glapp i styrhålet och på cylindriska styrningen båda adderar till vinkelfelet.


Tänker försöka tillverka en spindelhållare för en vfd-spindel av ett annat gammalt Combi-Mill spindelhuvud som jag har som passar. Frågan är väl hur ofta jag kommer byta, men hade ju varit fint att få ordning på styrhålet så det går smidigt.

Annars får man kanske ändå vara beredd på att finjustering krävs.
20230323_211833.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av tecno »

Du kan ha kvar växellådan och VFD styra, fördelen är att du har vridet kvar på låga varvtal och det vill man inte bli utan!

mina 2€
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av torch »

Jo, men ändå väldigt lågt högsta varvtal. 2500 är ju max original, och huvudet blir ju varmt rätt fort då.

Där av tanken att kunna byta spindelhuvud smidigt efter behov och även spara på origalspindelhuvud och låda.

Har en 24krpm spindelmotor och vfd ämnad för detta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av tecno »

Blir ett jävla nummer att byta *hövven* :)

Montera 24K spindeln i fronten på nuvarande hus är ju en möjlighet.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Justera styrtapp spindelhuvud Storebro Combi-Mill

Inlägg av torch »

Äsch, tre skruv bort, hänga av, hänga på, tre skruv i och sen var det ju det där med att rikta upp då...

Har också funderat på att sätta spindeln fram på huvudet, men då kommer den ju så långt ifrån befintliga spindelcentrum. Känns begränsande på en relativt liten maskin som denna.

Och sen råkade jag ju ha en bom med låda från en äldre Combi-Mill med ett huvud med borrande pinol iso25 (tror jag) som jag inte lär ha någon annan användning för.
Skriv svar