Förskjutning på schema och PCB KiCAD 7

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förskjutning på schema och PCB KiCAD 7

Inlägg av mrfrenzy »

DPI-problem har varit extremt vanligt i kommersiell mjukvara de senaste två åren i takt med att användare skaffat både stora och små skärmar med extremt hög upplösning. Det ska inte spela roll men om det visar sig göra det är buggen hittad och kan rapporteras.

Särskilt har jag märkt det om man använder en stor och liten skärm samtidigt.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Förskjutning på schema och PCB KiCAD 7

Inlägg av Repaterion »

Jag har inga stora högupplösta skärmar någonstans.
Jobbet har jag en bärbar Lenovo T580 tror jag det är med en extra skärm, båda 1920X1024. 14 och 27" eller nåt sådant
Hemma en skärm 27" 1920X1024
Bärbar 13"? minns inte 1920X1024, Det är en Lenovo Yoga slim 7.

Det står om DPI bland buggarna fast detta var för menyerna att iconerna inte hade samma storlek mellan olika upplösningar etc.
Stod inget om föskjutningar eller liknande vad jag såg.
Gimbal skrev: 17 mars 2023, 23:47:34 Som Wilhelm redan sagt, sätt griden där du vill ha den och kör på, det blir en vanesak.
Själv byter jag grid så ofta att jag nog inte skulle reagera om den stod "fel" från en gång till en annan. Så det är kanske inte så mycket värt att jag säger att jag inte noterat det tidigare, även om jag växlar mellan två datorer, dock med ver.6.

Edit, bara i PCB delen då. Schemat ändrar jag inte gridden i...
Eller så löser man grundproblemet i stället för att hitta en halvdan skitlösning som inte löser problemet.
Sedan att ha den möjligheten att flytta grid efter behovet är inte fel, men i detta fall är det fel.
Jo det spelar roll för det bekräftar ju bara att förskjutningen inte är konsekvent och på så vis än mer troligen en bugg, som funnits ett tag eventuellt. :roll:

Det ligger väll en del i det TomasL skrev i att detta är mer av en hobbymjukvara och att dess användare inte flyttar runt bland datorer i den grad.


@Glenn.
Ja det är nog språk och modellvariationer mellan jobbet och här hemma.
W10 på båda men "svennson svensk" hemma och W10 pro eng tror jag på jobbets bärbara.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förskjutning på schema och PCB KiCAD 7

Inlägg av rvl »

7.0.0 W10 pro En på laptop med liten skärm med dagens måttt. Äldsta backuppen verkade träffa rätt (förutom den ökända arduinokontakten...), men inte de två nyaste.
Klassar mig som nybörjare med KiCad.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Förskjutning på schema och PCB KiCAD 7

Inlägg av Wihelm »

Kan ju vara bra att veta att griden du ser inte är något som används av kicad för att spara placeringen av olika saker. Till det används ett internt fast koordinatsystem som man inte kan påverka.
Griden du ser är enbart ett visuell hjälpmedel vid designen som du kan göra vad du vill med.
Skriv svar