CE-märkning av egentillverkade prylar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

CE-märkning av egentillverkade prylar

Inlägg av Klas-Kenny »

Diskussionen började som OT i den här tråden: Kolborstar mm till Electrolux assistent N1?
Så för att undvika mer OT så gör jag en egen tråd.

Nämnde i den tråden att jag ställde en fråga till Elsäkerhetsverket, angående huruvida man behöver CE-märka produkter man tillverkar själv och om dessa prylar hamnar i någon annans händer (företrädelsevis ge bort som gåva).
Fick nu följande svar, som jag tycker var väldigt bra:
Fråga 225531 - Här kommer svar på din fråga.

Rubrik: Egen tillverkning av tex. lampor, för att ge bort?

Svar:
När man tillverkar produkter för eget bruk ska de vara lika säkra som om de var köpta i en butik. Produkter som köps i butik är kontrollerade och testade mot olika produktstandarder och de är CE-märkta. Skulle du som en privatperson, utan att det kan anses vara kommersiell verksamhet, tillverka och ge bort en lampa till en släkting så behöver lampan inte CE-märkas men den ska som sagt fortfarande vara lika säker som om den vore CE-märkt.
Det är den som tillverkat lampan som är ansvarig för att den är säker.
Det är alltså så, att produkter inte behöver CE-märkas om man ger bort dem.
De CE-direktiv jag kollade i (LVD och Leksaksdirektivet) formulerar en definition av "placera på marknaden" som i att det skall göras i kommersiellt syfte. Och Elsäkerhetsverket håller alltså med om min tolkning.

Så det lär vara helt okej att tillverka elektronik, leksaker eller vad det nu kan vara för att ge bort till släkt och vänner.
Såklart måste produkten i praktiken vara säker, men man har inte samma dokumentationskrav som kring CE-märkning.


Tänkte att detta var väl värt för flera här inne att känna till, då frågan uppkommer med jämna mellanrum.

(Någon kanske hann se tråden jag skapade i "Övrigt", tog bort den och gjorde en ny då jag insåg att det är bra om tråden kan ses även av icke-medlemmar)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE-märkning av egentillverkade prylar

Inlägg av Nerre »

Själva CE-märket är ju ett "handelsmärke" kan man säga, men enda skillnaden här är alltså egentligen att du inte behöver sätta CE-märke på grejerna. I princip alla andra krav ska vara uppfyllda.

Du slipper alltså inte undan att t.ex. göra riskanalys och testa.

En vanlig enkel lampa är kanske inte så svårt, men bygger du t.ex. nåt med LED och switchad reglering så dyker det upp en massa EMC-krav som du behöver kunna visa att de är uppfyllda.
Skriv svar