Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Inlägg av mattswe »

Hej!
Jag ska driva tre Vishay TSAL6400 IR-dioder (Vf=1,35V, I=100mA) med ett Lipo-batteri (3,7V). Tanken är att parallellkoppla dem och att reglera strömmen med en ballastresistor. R = (3,7-1,35)/(3*100m) = 7,8 Ohm. Jag skulle dock även vilja ansluta en 3mm lysdiod (Vf=2,3V, I=20mA) som indikerar att batteriet inte är slut. Hur bör jag ansluta den i kretsen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Inlägg av Klas-Kenny »

Sällan en god idé att parallellkoppla lysdioder på samma strömbegränsningsmotstånd.
Kan inte garantera att de delar "jämnt" på totalströmmen.

Du får använda tre stycken motstånd på omkring 24 ohm istället, och då blir det nog uppenbart hur du bör göra med den fjärde också.


Tillägg: Vill du maximera batteritiden bör du köra en switchad konstantströmdrivare istället for seriemotstånd.
Då skulle du kanske kunna seriekoppla de tre IR-dioderna på en och samma drivare också.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Inlägg av mattswe »

Ah, tack. Ganska uppenbart när du säger det, hade kört fast i tanken på parallellkoppling. :)
Jag har tänkt använda ett lipo-batteri på 1500mAh, vilket med tre IR-dioder a 100mA samt en lysdiod a 10mA bör ge knappt 5h drifttid. Är det verkligen värt att göra sig mödan med konstantströmdrivare, tror du? Ungefär hur mycket längre batteritid kan det tänkas ge?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Inlägg av AndLi »

2 ggr så lång?

Du har 1500mAh 3.7V
Du ska ha 1.35V över dioden, alltså kommer du ha 2.35V över resistorn. All ström över resistorn kommer bli värme, och med ett spänningsfall på 1.35V över dioden och 2.35V över motståndet kommer du bränna bort 64% av alla energi i batteriet över motståndet.

Så en med någon switchad lösning om batteritid är viktigt, du kommer också få en bättre upplevelse när batteriet börjar bli dåligt..

edit: Du kan också stoppa in en lysdiod till och göra två kedjor med två lysdioder i varje och få ut mer ljus och längre batteritid om du väljer att hålla kvar vid motståndslösningen
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Inlägg av Klas-Kenny »

Med en switchad drivare så kommer du få en effektförbrukning på drygt 1.35x0.1x3 = 0.4 W (vid 3.7V blir det 0.11A => 13 timmar drifttid)
Med tre förkopplingsmotstånd kommer du få en effektförbrukning på 3.7x0.1x3 = 1.1 W (vid 3.7V blir det 0.3A => 5 timmar drifttid som du själv räknade ut).

Finns ett litet alternativ också som är något bättre än tre separata förkopplingsmotstånd. Det är om du seriekopplar två av lysdioderna på ett gemensamt förkopplingsmotstånd.
Då kommer du få en strömförbrukning på 200 mA vilket då ger typ 7h drifttid.



Sen ska man vara medveten om att sättet som både du och jag räknar på batteriets drifttid här är grovt förenklat. I praktiken kommer det att vara kortare drifttid, men det ger en hygglig uppfattning för att jämföra siffror i alla fall.
Fördelen med switchad drivare är också att du kan köra max ström i lysdioderna hela tiden, oavsett batterispänning.
Men förkopplingsmotstånd kommer de att lysa som starkast med fulladdat batteri och sen lysa svagare och svagare allt eftersom batteriet laddas ur.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Lys- och ir-dioder i parallellkrets

Inlägg av mattswe »

Ok, klart intressant. Har ni tips på någon kapslad drivare som vore lämplig eller måste jag sätta ihop den själv med transistorer etc?
Skriv svar