Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Berätta om dina pågående projekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

bearing skrev: 6 mars 2023, 14:17:19
MiaM skrev: 6 mars 2023, 07:44:39 Som tillägg så finns/fanns det väl en variant av laddomat speciellt framtagen för att ansluta acktank till panna med inbyggd varmvattenberedare. I princip borde en sån går att använda för att använda pannan som radiator när man inte eldar. Klart sämre än att använda husets radiatorer, men om det blir för krångligt att få ordning på läckan osv inom rimlig tid så skulle det väl i princip kunna vara nåt.
Aha, nu förstår jag vad du menade förut. Att jag istället för radiatorslingan skulle köra endast kaminen som radiator? Nja, det hoppas jag inte att jag behöver.

Angående läckan så vet jag inte om det är luft eller vatten som läcker. Ifall det är luft som läcker bör läckan vara ganska liten, eftersom att det tar en kvart att halvera trycket, och luft sipprar ju ut ur ett hål betydligt snabbare än vatten. Men om det är vatten som läcker, så är det säkert en ganska stor volym vatten som läcker ut på en kvart, eftersom att det då blir den volym av luft som motsvarar tryckförändringen, isf är det en stor läcka.
Jag gav dig en indikation på hålets storlek tidigare i tråden. Så ja, det är en synlig mängd vatten.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

Nu har jag kommit lite framåt. Det visade sig att läckan berodde på en rostig skarv i golvet på övervåningen ovanför pannrummet. Fick sätta cirkelsågen i golvet och såg upp en fyrkant. Sedan kapade jag det rostiga röret, gängade, och skruvade på en adapter till klämkoppling till ett kopparrör. Sedan har den hållet trycket när jag testat med tryckluft. Vattnet som kommer ut ifall jag blåser tryckluft i ena änden och ställer en hink i andra änden är helt svart och geggigt. Är det bäst att tömma på detta det här skitiga vattnet, eller finns det någon fördel med att ha det kvar?
FormerMazda skrev: 3 mars 2023, 07:47:50 Kul grej! :)

Mina tankar:
* Använd regulatorn på kompressorn så du får ut konstant 1bar, läcksök med riktig spray.
* När du installerar allt sen så kosta på dig en laddomat: http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-21-60
(Den kanske har lång återbetalning i det här systemet, men det funkar bättre med en sån helt enkelt.)
* Elementen ska styras också, en manuell shunt är hopplös att vrida på, sätt dit en automatshunt även där. https://billigtvvs.se/vvs/varme/shuntau ... LIQAvD_BwE
(Även här blir återbetlaningen lite lång i ditt system, men bekvämligheten är enorm.)

Din styrning kan ju enkelt påverka shuntstyrningen med att växla in ett motstånd i serie/parallellt med medföljande så den tror att huset plötsligt är varmt = den stänger till elementen.

Med ovan prylar får du en helautomatisk anläggning, det enda du behöver ha koll på manuellt är att inte elda om tanken är full, alltså nära 100° i botten.
Tack för tipsen. Jag har skaffat lite begagnade prylar nu. En laddomat, som nog behöver lite rengöring och putsning. En äldre shuntstyrning, Danfoss ECL Comfort 100M. Det ingick shuntmotor och tre termometrar: inomhus, utomhus och tillopp.

Jag saknar något som slår av och på pumpen i laddomaten. Skulle det gå att fästa en termobrytare på kökspannans vattenmantel?
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

Ackumulatortanken jag köpt kom med en del rör och tillbehör. Jag fick nämligen med alla rör och en fyrvägs shunt som var ihopkopplad med ackumulatortanken när den användes tillsammans med en markvärmepump.

Här är en bild från blocket-annonsen:
Skärmbild 2023-08-22 010548.png
Jag har följt rören och gjort en (något förenklad) skiss på hur allt var ihopkopplat:
2023-08-22 00_08_36-HydroSketch.png
Jag har svårt att förstå fyrvägsshuntens inkoppling. Är det någon här som kan förstå detta, och kan avgöra om det är vettigt? Hur kommer det sig att värmepumpen är ansluten mitt på tanken, och inte i toppen? Och vad ska de två kranarna användas till?

Ifall det är vettigt kommer jag inte ändra något kring shunten och kranarna, utan bara ändra så att kökspannan blir värmekälla.

Skulle det här kunna fungera? Eller kan ni se bättre sätt?
Skärmbild 2023-08-22 002737.png
Enda skillnaden är att jag bytt plats på expansionskärlet och värmekällan, för att få värmekällan ansluten i toppen av ackumulatortanken, eftersom att det verkar vara det vanliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av ajje »

bearing skrev: 22 augusti 2023, 01:01:20 Vattnet som kommer ut ifall jag blåser tryckluft i ena änden och ställer en hink i andra änden är helt svart och geggigt. Är det bäst att tömma på detta det här skitiga vattnet, eller finns det någon fördel med att ha det kvar?
Fördelen med det gamla vattnet är att det är "dött" och syrefattigt.

Nytt vatten innehåller en hel del löst syre som angriper rören (tills det syret förbrukats)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Poängen med fyrvägsshunten kopplad sådär är att när uppvärmningen inte behöver särskilt hög framledningstemperatr så kan den klara sig med värmen i botten av acktanken. Vet inte om detta verkligen är nån vinst för värmepump, men t.ex. med vedeldning så eldar du så att tanken värms och sen skiktar den sig så att övre delen är varm nog att ge bra varmvatten medan nedre delen är svalare men räcker till uppvärmningen på höst och vår. Ingen aning om det är nån mening att ha de där kulventilerna för att välja temp till mittenanslutningen, det känns lite som nån som laborerat till ingen nytta?

Det kan väl vara lämpligt att ha två termostater för varmvatten, en som väljer mellan enbart nedre och båda slingorna och såklart även en som väljer mellan resultatet av dessa och kallvatten så att du inte bränner dig. Speciellt på kranar som inte har termostat i sig så är det rätt irriterande med varierande varmvattentemp så kan nog vara bra med termostat även om det juridiskt inte är tvingande i enfamiljshus (om jag minns rätt).

Angående expansionskärlet så erkänner jag att jag har inte 100% koll men misstänker att man vill nog ha det högst upp. Det är ju bara att plugga mittenanslutningen och skaffa en T-koppling och ev nån böj ifall du inte är sugen på att hårdlöda saker.

Om du sätter termostat till cirkpumpen så rekommenderar jag dubbla termostater parallellt eller liknande. Vet inte om det är speciella regler för kökspanna men för vanlig vedpanna så är det krav på termostat som spolar ut varmvatten ifall pannan blir för varm, dock gäller detta enbart vid kommunalt vatten.
bearing
Inlägg: 11230
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

Teknikern skrev: 30 oktober 2023, 18:55:26 Våran gamla villa isolerade farsan i slutet av 60-talet och då var det direktverkande elradiatorer som gällde och isoleringen "var så effektiv så det räckte med 5 cm" påstod försäljaren. Rummets väggar och trossbotten skumsprutades med karbamidskum, den modellen som var självförstörande och blev till pulver efter 10 år. Det var inte bara våran kåk som det gjordes nåt liknande med utan många tusen villor från 1900 och framåt. Numera satsas det ju på minst 25 cm i väggar och golv och 50 cm på vinden. Min verkstad tex. har samma standard på isoleringen trots att ett par sagt att det är rent vansinne, isolering är billigt och behöver aldrig ersättas, värme är dyrt och måste ersättas hela tiden.
Jag har hittat ett skum/pulver i väggarna här. Som liksom faller sönder bara man petar på det. Enda jag kunnat tänka mig är att det är gammalt polyuretanskum som legat i decennier i väggarna och "lösts upp". Men det du skrev var intressant. Jag googlade och hittade några bilder på karbamidskum. Så ser mitt skum ut, så det är säkert sånt de fyllt väggarna med här. Enligt datumet på de dagstidningar som lagts i takfötterna för att stoppa drag i gjordes den senaste renoveringen sannolikt på sent 60-tal. Själva huset är nog äldre. Takstolar och reglar är stockar med 15-25cm diameter, som i vissa fall har huggits eller sågats för att få 2 plana ytor.

Får nog riva all ytterpanel nästa år och byta ut skum och annat som finns i väggarna. Skummet ser ut att ha sjunkit rätt mycket, så att den översta biten bara är hålrum. Plus att det verkar vara lera eller liknande i vissa delar. Nu i höst har jag i alla fall isolerat vinden och snedtaket. Från 50mm till 420mm på vinden, och 145mm i snedtaket. Har gjort en stor skillnad i sovrummet på övervåningen. Rummet hålls på en lagom temperatur bara av vår kroppsvärme om nätterna. Men på nedervåningen strålar det kallt från golv, väggar och fönster.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

Det är garanterat karbamidskum, det kom i den vevan och blev poppis och var relativt billigt också. Jag minns när det sprutades hemma, det var säckar med pulver som löstes upp i vatten i en blandare och smeten gick genom typ en blästerpistol där tryckluft tillsattes för att få det att skumma, det jäste alltså inte för egen kraft utan var som smetigt lim. Tanken var god men materialet var inte utprovat vad det gällde åldringsbeständigheten, det började degenerera rejält redan efter 8-10 år.

Numera skumisolerar man med polyol som injekteras med isocyanat och jäser direkt men är lite hälsovådligt tills materialen "gift sig" med varandra och härdat, det materialet har jag erfarenhet av vad det gäller injekteringsutrustningen som är ganska enkel.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Om man är extremt snål kanske man kan samla upp smulet från sån isolering som havererat, och blanda med vatten och använda såndär tryckluftdriven grej för att spruta det en gång till? :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är egentligen karbamidformaldhyd, gick väl en heldel diskussioner om huruvida avgasning av formaldehyd (i gasform) uppnådde skadliga nivåer eller ej (den torde hursomhelst vara väldigt liten), karbamid är ju annars exakt samma som i urin... :)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Men dåså, bara att koka på spisen en stund och sen använda som dieselavgasvätska :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror du har en lysande affärsidé här Mia, bara å köra igång, ta duktigt betalt för sanering först, sedan sälja dyrt... :mrgreen:

Själv har jag länge haft en idé om en liten, säg 12-24V pump som drivs av en solcell och ett batteri om det krisar.
Sedan kan man även ansluta tänkte jag en solpanel för sommarvärme av vatten och uppvärmning på hösten.
(Är den del att göra här bara innan jag kommer dit... Annars har jag faktiskt seriöst funderat på någonting sådant.)
Skriv svar