Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av LeCanard »

Den ursprungliga bilden med jordpinnen visar ett typiskt franskt eluttag… jag har hela huset fullt av dessa.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Hankontakten till dem verkar dock passa i de vanliga.
Jag vet inte om det har att göra med äldre föreskrifter om att man inte skall blanda industri el med hushålls el eller liknande, kanske... Fast det förklarar ju inte riktigt varför pinnen sitter på honkontakten i så fall, eller så är tanken bättre garantera jordförbindelse före eventuell fastförbindelse, kanske?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av MiaM »

Många gjutna 230V-stickproppar passar både våra Schuko och de franska jordade uttagen. Dock är det ju dumt att avvika från standard om man inte har särskilda skäl.

Håller med Glenn, det är väl bra att ha separata enheter. Att koppla in och ur trefaskontakter ger hyggligt stora fysiska påkänningar, skulle nog inte vilja göra det på en central som ska vara fukttät.

Jag vet att jag själv skulle använt vad skit jag har liggande som inte är för katastrofalt dåligt, men vill ändå rekommendera att använda något "bra" märke med tanke på risken vid haveri.

Bonus: I den miljön så är det väl sannolikt att du råkar lösa JFB några gånger. Ett tips är att dela upp centralen så att du matar hälften av belysningen med en separat personskyddsautomat (kombinerad jordfelsbrytare och automatsäkring) som kanske också kan mata nåt enstaka uttag för sånt som t.ex. eventuella nätverksprylar och liknande. Låt sen en vanlig jordfelsbrytare skydda resten. Poängen är att det inte blir kolmörkt om JFB löser ut. Även om det är farligt att få ström genom sig så är det också en fara att inte se vad man gör, speciellt om det händer medan man gör något som i sig innebär någon slags fara, typ blaskar med frätande kemikalier, heta arbeten eller vad det kan vara.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Satt faktiskt och funderade över just detdär igårkväll, det skall jag i så fall titta närmare på!
Nej, det blir vanliga Schuko uttag på alla enfas, annars kommer det nog att bli extremt irriterande... :D
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av ffredrik »

LeCanard skrev: 3 mars 2023, 21:13:36 Den ursprungliga bilden med jordpinnen visar ett typiskt franskt eluttag… jag har hela huset fullt av dessa.
Samma här, mina är från Belgien.
Nyare jordade apparater passar dock p g a jordhål i pluggen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

I Sverige används den typen i princip bara till vissa belysningsarmaturer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu har jag en fråga kring dessa personskyddsautomater, men just nu står det still i skallen, de flesta verkar märkta "typ C" denna skall om jag går enligt Mias exempel således endast gå till ett par lysrör och kanske ett eluttag.
(det andra hamnar då på en egen (under)central)

Ledningslängd är understigande 15 meter efter denna undercentral (under 100 meter på matarledning från en annan byggnad) , troligen mer 6-7 meter max till belysning, last understiger 10A (valet står mellan 10 eller 6A på denna, bör vara 13A på huvudcentralen och 16A på 400V på huvudcentralen (huvudcentralen är byggd för kraftigare ström, men jag kommer bara att köra 16A trefas och 10A enfas i garaget, även om ledningarna klarar mer så tänkte jag strypa ner den så att den inte löser ut säkringar på huvudcentralen, vill man ha mer mer kräm får man gå över till den andra byggnaden ett stenkast bort, 6A räcker mer än väl till belysning här).
Normal startström på denna, ej till drift av tyngre motorer eller liknande. (Detta hamnar på den andra gruppen)

Fungerar typ C, eller bör man leta upp en med B karaktäristik i stället? :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tänkte köra på hager eller liknande man vet funkar även om de är dyrare samt minst IP44.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av grym »

c är ungefär normal, d är trög

b används inte normalt i hus, snabb
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Borre »

Använd C till all normal belastning, B är sällan det är användbart och D vid tung last, motorer tex.
Det finns sällan nån anledning att välja 6A när du använder 1.5mm2 och så korta avstånd, använd 10A.

Vad tänker du mata centralen med för kabel och hur långt är avståndet? Du skriver nått om under 100m.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Det ligger en gammal men frech kabel nedgrävd dit som har gått till en (numera förstörd) post som försörjde en kontainer för grävmaskinstillbehör som stod där långt innan jag flyttade hit.
verkar vara 6mm eller någonting sådant på den så den bör klara minst 32A Behöver dock prova den ordentligt först så jag vet om den går att återbruka.Den biten är väl kanske 30-40 meter + kanske 15 meter till inne på logen fram till huvudcentralen, jag drog till med mariginal då den förmodligen inte går helt rakt, osv.

Från denna tänkte jag -om jag nu tolkar er korrekt här först montera en kapslad metalldosa för skarv mot ledningen som skall gå till centralen (då jag behöver förlänga den ovan jord men under tak.) Här tänkte jag mig om jag förstod rätt här att man grenar den i en del för avtappning åt belysning och ett reservuttag, denna skall då såvitt jag tolkade gå till personskyddsautomaten, mellan den och lysrören tänkte jag mig dra 1,5mm treledare med våtrumsklassad kabel (dvs fas, jord och nolla), sedan går den andra grenen med femledarkabel och grövre ledare till en större central för trefas och för ett par enfas uttag som använder den gruppen, denna tänkte jag mig ha egen huvudkretsbrytare och jordfelsbrytare (C tänkte jag mig, D känns owerkill för den) samt 10A säkringar för respektive uttagsgrupp och en egen, riktig, trefas 16A automatsäkring för trefasuttaget (som givetvis får grövre ledare med bättre mantel).

(Edit, de grenar sig efter skarven från matarledningen, inte före den, men jag hoppas att man ser principen...)

Synpunkter?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Är jag trött i huvudet just nu, eller hur skulle det vara att jorda hela plåthallen med en kabelbit och en ringkabelsko när man ändå håller på?
Jag tänker kanske annorlunda när jag vaknar i morgon dock...

Edit, Nä man bör nog separera dem i så fall...
Så, Troligen åt det bruna hållet på bra eller b--s frågan.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Jonaz »

Har detta över om du är intresserad.
Jfb 25A 30ma
3 pol C13
1 pol C13
Fasskena 12 pol 100A med ändskydd.
Allt är industrikvalite.
20230304_222239.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad vill du ha för den?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Är dessa ok? (mini elcentral från Amazon)

Inlägg av Jonaz »

500 plus frakt.
Skriv svar