Radioantenn

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gubbtratt1
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 februari 2023, 11:14:38

Re: Radioantenn

Inlägg av gubbtratt1 »

Då jag skriver på telefon så kan jag inte gå tillbaka och kolla vad jag håller på att svara på, åtminstone frågade någon om det är 75 eller 300 ohm intag, det är 75. Varför jag nu började svamla om tv utan anledning är på grund av att jag trodde att jag hade frågat om tv-antenn tidigare då folk diskuterade om tv. Jag har en tv också, antenn till den är inget måste då jag inte egentligen ser på tv, men förstås ett plus.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

pi314 skrev: 24 februari 2023, 11:14:35 Har det informerats om polarisationsbytet?
...
Edit: Jag har skrivit till SR och frågat om hur dom informerat om förändringen av polarisationen och vilka konsekvenser det fått. Jag har även skrivit till PTS och frågat om det inte borde informeras om detta. Jag försökte kontakta Teracom, men dom använder ett tredjepartföretag för "support". Där lyckades jag inte få fram ett meddelande. Det är uppenbart att Teracoms kunder inte alltid är förtjusta i Teracom...

Här finns några "omdömen för Teracom kundtjänst".
https://www.kundtjanster.com/teracom-kundtjanst
Jag fick svar från SR på mitt mail om information om bytet av polarisation.
Tack för ditt mejl!

Du har bl.a. hittat Sveriges Radios guide gällande Teracoms arbete med antennbyten. Eftersom arbetet sker i etapper har nyhetsrapporteringen från Sveriges Radios sida främst skett från lokala redaktioner, här har du några exempel:

https://sverigesradio.se/artikel/7431803
https://sverigesradio.se/artikel/7500852
https://sverigesradio.se/artikel/7512327
https://sverigesradio.se/artikel/gammal ... g-paverkas
https://sverigesradio.se/artikel/antenn ... ppsala-lan

Men vi lämnar över ditt förslag om att arbetet ska uppmärksammas mer nationellt till rikstäckande redaktioner såsom Ekot.


Med vänlig hälsning,
Lyssnarservice

Sveriges Radio
SE-105 10 Stockholm
Tel 08-784 50 00
Jag lyssnar aldrig på lokalradio. Mest lyssnar jag på P1. Det förklarar varför jag inte nåtts av någon information om polarisationsbytet. Återstår att se om det kommer mer information från Ekot.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

Jag fick svar även från PTS.
Tack för ditt mail.

Du kan kontakta Teracom med din fråga.
Just nu ser
jag ingen information på Teracoms hemsida att de byter polarisation på FM
stationer.


Med vänlig hälsning

PTS Tipsfunktion
Dom hänvisade mig till Teracom. Jag svarade att jag hade försökt kontakta Teracom, men att jag skickades vidare till en extern supportorganisation där det inte fungerade att lämna meddelande.

jag svarade då med att be PTS om hjälp med hur jag skulle kontakta Teracom på ett sätt så att jag kom fram. Väntar på svar...

/Pi
MiaM
Inlägg: 9907
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

Man kan ju tycka att även om PTS kanske inte specar polarisation osv så bör de väl åtminstone ha inventering på vad som sänds ut i etern? :o
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

Definitivt.

Jag kan inte undgå att få en känsla av att ingen vill ta ansvar.

Till viss del kanske förklaringen är att ingen av dom jag varit i kontakt med egentligen förstår vad det handlar om och att det kan påverka en hel del radiolyssnare.

På en kommentarssida på SR där man kunde framföra synpunkter och berätta om problem fanns radiolyssnare från hela landet som beskrev att dom upplevt mottagningsproblem. Som såg ut att ha uppkommit i samband med polarisationsbytet.

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Radioantenn

Inlägg av Mindmapper »

Vi börjar ha för stort glapp mellan byråkrater, politiker och de som tekniskt förstår vad det handlar om.
Jag tror det började med EU beslutet om digital mottagning i bilar. Naturligtvis har branchen lobbat in detta beslut, eftersom de har svårt att sälja apparater.
Egentligen inte så dumt eftersom vi behöver en standard. Så att vi inte får en massa olika system så att man behöver olika apparater om man kör genom Europa.

Någon byråkrat har i Sverige snappat upp detta och kommit på att vi måste göra något. Så har någon kommit fram till att bilar har vertikal polarisation och det måste också anpassas eftersom detta är EU-lag. Sedan har vi ett glapp. Vems uppgift är det att upplysa om polarisation?
Teracom har ett ansvar att tala om när de byter vid varje mast. Men eftersom det inte ska göras på alla master samtidigt utan blir utspritt på lång tid är det bara lokalt Treacom har skylldighet.
SR/SVT har inget med vilken polarisation utsändningen ska göras. PTS håller i tillstånden, de borde egentligen veta vilka tillstånd de ger ut. Men det här är en EU-lag då blev det politiskt på något sätt. Att sedan DAB/DAB+ inte är någon större succe är en annan del i det hela.
MiaM
Inlägg: 9907
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

gubbtratt1: Det kan vara värt att prova att använda TV-antennen som FM-antenn. Ofta hyggligt resultat.

========================

Jag vill återvända till detta med bilar. Varför sattes 27MHz-komradioantenner och även mobiltelefonantenner (både 450MHz och 900/1800MHz) centralt en bra bit från kanten, medan FM-antenner skulle sitta nära kanten? Den förklaring jag sett genom åren har varit att karossens form gör att det blir såpass nära rundstrålande för horisontell polarisation man kan komma.

Angående avstånd mellan tekniskt kunniga, byråkrater och politiker så kan det komma som en chock för vissa, men jag skulle säga att vi har för LITE byråkrati. Att det uppstår avstånd mellan alla dessa beror åtminstone delvis på att det finns för få byråkrater och politiker för att de ska kunna hålla koll på allt.

Men det finns också ett annat fel, och det är att det finns för få organisationer vars syfte är att representera allmänhetens intressen. För vissa sakfrågor finns speciella organisationer men i allmänhet är det mest bara kommersiella aktörer och organisationer som drivs med någon form av politisk vinkel (som inte nödvändigtvis sammanfaller med vad som är bäst för folk i allmänhet) som bedriver lobbyverksamhet.

När det håller på att bli nåt knas med något som tillräckligt många vänder sig mot så uppstår det mer eller mindre i sista sekund tillräckligt med tryck på politiker att de inte kan låta en ändring gå igenom. Som exempel så har vi väl förslag om förbud mot vedeldning i bostadsområden. Detta är ju uppenbart en kombinerad lobbying från alla som har intressen i att sälja annan form av energi ihop med offentliga sektorns egenintresse att kunna beskatta energi. Det som istället vore rimligt vore att förbjuda försäljning och import av vedpannor och vedspisar / kaminer som inte använder underförbränning. Inför en frivillig testning och den som köper en produkt som inte är testad riskerar att få eldningsförbud om den inte förbränner veden rent nog.

Ett annat exempel är väl EPA-traktordebatten. Lobbyister från mopedbiltillverkarna försökte få bort A-traktorerna, men poltikerna inser väl att det är självmord att ta bort dem, typ de förlorar många glesbygdsröster och faktiskt även röster från villaområden i större städer. Tack vare att det blev en rejäl debatt så är senaste förslaget att ungefär återgå till som det var förr, d.v.s. man måste vara 16 och ta ett kort som är ungefär som körkort.

Det vore intressant att gräva i varför mopedkort ens tilläts för att köra traktor? Fast det är en fråga för den nu insomande traktortråden...


Men, det finns en grej som borde petas på:
"Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen som granskar hur regeringen använder skattepengarna i den statliga verksamheten. Myndighetens mål är att bidra till att statens resurser används på ett bra sätt och att den statliga förvaltningen sköts effektivt. Riksrevisionen har en oberoende ställning."
Visst, det pratas om effektivaste sätt att använda pengar och de verkar väl nästan bara peta på ekonomin, men här skulle vi kanske kunna peta på Riksrevisionsverket och försöka förmå dem att undersöka beslutsprocessen kring polarisationsändringen. Det är trots allt ett beslut som i nån mån påverkar en stor andel av landets invånare. Om de inte vill peta på det så kanske det kan vara värt att prova att JO-anmäla riksrevisionsverket. Inte för att jag tror att det leder till nån framgång, men det kanske får byråkraterna att vakna till. Det vore allmänt lämpligt om riksrevisionsverket inte bara tittade på pengar direkt, utan också tittar på hur bra/dåligt myndigheter allmänt sköter sig. Tänker t.ex. på det idiotiska fallet där Trafikverket fick i uppgift att ta reda på vad det kostar att bygga en högklassig cykelbana i nordöstra Stockholm (typ ungefär längs motorvägen ut mot Roslagen, fritt ur minnet). De räknade enligt de normer för cykelbana som de alltid kört med och svarade detta belopp. Politikerna beviljade budget för att bygga och då kom Trafikverket på att oj f-n, vi har ju räknat på en rutten cykelbana och beslutet gäller en bra cykelbana, pengarna räcker inte, och därför blev det (iaf då) ingen cykelbana alls.

Jag tror också att ett problem är att klassisk media såsom dagstidningar, TV osv inte verkar särskilt sugna på att ta in gästskribenter, och/eller så hittar de alltid nån politisk vinkel som gör att en gästskribent inte passar just den tidningens inriktning. Om klassisk media la mer fokus på att avgöra om gästskribenter skriver något vettigt eller inte, istället för att skriva om pelle plutt som är besviken över att inte ha vunnit på lotteri (nu överdriver jag men det är väl nära på sådana artiklar i cirka alla tidningar), så skulle de kunna ta in artiklar som faktiskt driver på en saklig debatt.

Men ett problem med klassisk media är att den ska fungera för människor som av nån för mig obegriplig anledning vill läsa tidningar eller se TV men faktiskt inte har förmågan att tänka det minsta kritiskt. Med tanke på att många som inte är jättebegåvade framförallt sällan läser dagstidningar så kan man undra vilka läsare som faktiskt är mottagliga för många tiddningars försök till smygvinklade texter? Jag tänker på t.ex. SvD, DN, GP, Aftonbladet, Expressen med flera. Nu var det ett tag sen jag läste dagstidningar något sånär regelbundet, men sist jag gjorde detta så var mitt intryck att om man vill ha ett politiskt balanserat nyhetsflöde så var det nog bäst att läsa både Dagens ETC och Dagens Industri. Båda var av och för folk med vänster- respektive högersympatier, helt utan några försök att ge sig på påverkbara personer i vad som kallas mitten men i mitt tycke mer är velpottor. Helt öppet kunde Dagens ETC skriva om varför det behövs kvoterade löner och Dagens Industri skriva om vilka frivilliga beslut företag behöver ta för att undvika lagstiftad kvotering, och ingen av dem försökte på något sätt påverka någon som hade åsikter tvärt emot tidningens.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Radioantenn

Inlägg av E Kafeman »

FM-antenn i karosskanten ger sämre rundstrålande egenskap och är normalt inte önskvärt.
Det har inte med polarisationen att göra då den som bäst blir lutande elliptisk, mellan vertikal och horisontal polarisation vid placering där jordplanet inte är symmetriskt fördelat runt antennen.
Däremot finns det en äldre anledning till att man satte antennen ute i hörnkanten på karossen och det var att mellanvågsmottagningen förbättrades.
Mellanvågen, främst i USA och bilar av betydande längd, är inte längre lika aktuell.

Däremot lever fortfarande 27MHz CB radio på många håll i USA. Vid denna frekvensen är en halvvåg drygt 5 meter lång.
Antenneffektiviteten ökar då kvartsvågen för bästa jordplan är drygt 5 meter och jordplanet blir längre sett från antennens synvinkel om antennen sätts i en hörna.
För att få bättre antenn-höjd så finns det en hel del som kör omkring med 5 meter långa antenn-spröt.
CB_ant.png
Det händer att vissa radiosystem använder antennplaceringar som ej är rundstrålande, men fungerar som komplement i ett diversitet-system där t.ex. radion aktivt väljer den för ögonblicket bäst fungerande antennen. Jag har själv ett sådant system i min bil med tre olika antenner och tre mottagare för stabilare TV-mottagning.
Radio-antenn för personbilars automatisk vägskatt behöver inte vara rundstrålande utan riktas framåt. Det är dessutom paragraf-reglerat, strålningfält och riktning för tunga trafikens automatisk vägskatt https://www.its-platform.eu/

Det finns inget krav på DAB-radio i senare års bilar för överföring av trafikinformation. Det finns inget sådant krav från EU.
Det vore rätt korkat och meningslöst att kräva mottagare när det inte finns sändare som kan förmedla trafikinformation denna vägen.
Det är dessutom rätt uddlöst av EU att inte ens föreskriva ett EU-gemensamt system så som man gjort för t.ex. lastbilars
Sverige är dock inte helt DAB-fritt. Det finns ett privat nät med 5 sändare i de större städerna som drivs av Viasat.

Vad EU har bestämt är mycket men en sådan sak är att bilar sedan 2018 ska kunna ta emot digital information.
Det står uttryckligen exempel på digital information är att radion kan visa stations-information. Radio Data System (RDS) duger därför utmärkt även om systemet är missunderhållet i Sverige. Senate programuppdateringen var 2009 och innehållsleverantörer är i stort bara vägverket som informerar om större vägbyggen. Det finns t.ex. inte motsvarigheten till snabb rapportering vid olyckor eller köbildning som finns i andra EU-länder. Troligen resonerar man som så att de flesta använder inte RDS utan förlitar sej på Google-maps/Vaz

Vad som också bestämt är att bilar sedan 2018 ska ha ecall. Det är ett radiosystem som automatisk ska kunna kalla på hjälp och det ska ha minst två antenner. Detta i fall bilen blir t.ex. liggandes uppochner i ett vattenfyllt dike. En anka i det hela är att så vitt jag vet är bilägaren fri att välja tjänsteleverantör och det finns ingen koll om systemet är fungerande eller har betalt abonnemang. Dock så har de flesta bilmärken egna centraler för mottagning av larm.
EU var lite yrvakna och halkade lite på beslutsknappen och när Spanien bestämde att vi skulle ha V16 larmsystem.
Detta systemet är knutet till en batteridriven varningslykta som ska kunna skicka positionsdata över mobilnätet samt även via en lysdiod och radio på 868 MHz för varning inom närområdet som en ersättning för varningstriangeln. Detta då det visat sej att folk inte klarar att hantera triangel ansvarsfullt.
Lite sent insåg man att detta inte var någon bra teknik då det ändå förmodligen kommer ersättas av ett annat radio-system med krav på bilinstallation kanske redan 2025. Detta är ett mobilsystem inom ramen för LTE där det senare kommer reserveras ett frekvensband vid 5.9 GHz för hela Europa för denna typ av information.
Systemet är redan i drift i flera former och av olika biltillverkare och går under namnet V2X och via https://5gaa.org/ som C-V2X.
"Vehicle 2 X" kan uttolkas som information från fordon till allt möjligt, andra bilar, trafikljus osv.
V2X_roadmap.png
Troligen kommer dettas system, V2X, senare få ta hand av EU beslutade övervakningsfunktionen av hastighet, ISA, som som ska införas redan detta året men som tills vidare går via egen GPS och NB-IoT.
Tanken är att motor-effekten automatiskt ska strypas om man försöker köra över hastighetsgränsen men i ett första steg ska systemet bara varna på ett sätt som ska irritera och inte kunna stängas av.
https://etsc.eu/july-6th-2022-vehicle-s ... p-forward/
Frågan är vad som händer om man råkar bryta av antennen, om bilen då hamnar i limp-mode och bara kan köras på tomgång eller om man råkar bryta av antennen på någon annans bil :twisted:

Ska väl lägga till att moderna antenner som originalmonteras på bilar inte är så synliga. Denna typ av antenner kan vara försänkta i karossen på egna monteringsbrickor och överkant på fram och bakruta som har fördelar antenn-mässigt och nödantenner på bils undersida/hjulhus. Somliga antennsystem finns det flera av på bilen för diversitet/MiMo.
Porche hade redan för 15 år sedan antenner i backspeglarna för mobiltelefoni. Då behövdes det för den fasta mobiltelefonen, men sedan när inte ens bärbara mobilen hade uttag för extern antenn längre så upphörde man med dessa antennerna.
Nu är det aktuellt igen då bilkarosserna görs allt mer RF-mässigt täta och där höga LTE-frekvenser dämpas mer av bilrutor än mer lågfrekventa system. Nu vill man åter ha yttre antenner som skickar signalen vidare aktivt in till antenn på insidan av kupen.
car_ant.png
Här några av antennerna som vi kan vänta oss en bil är utrustad med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radioantenn

Inlägg av Biker »

Många bilar har ju wlan så med nallar som kan köra samtal via wifi är problemena lösta

Vissa rutor är desutom fria från metallfilm så iaf höga frekvenser som mobiltelefoni o rakel(390Mhz) hittar ut hyfsat och kan studsa vidare till basen
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Radioantenn

Inlägg av E Kafeman »

Det är en påtaglig skillnad i rutdämpning när man kommer uppåt 5-6GHz även utan att rutorna är medvetet metalliserade. Addera att tjänsterna som är hänvisade till t.ex. 5,9 GHz förmodligen inte har så stark signal i Norrlands inland.
Wlan och blåtand är inte anpassade för somliga senare LTE/5G-tjänster eller nb-IoT och personliga telefoner kommer inte kopplas ut via bilens eventuella inbyggda telefonitjänster för t.ex. V2X liksom det nu inte kan kopplas vidare via telefoni-dosan för larmtjänsten e-call av säkerhetsskäl.
390 MHz är närmare likström i sitt beteende än vågor där ruttjockleken är en mer påtaglig del av våglängden men man studerar möjligheten att metallisera tvärs genom glaset likt de kapacitiva mobilantennerna som fanns förr, där foten på mobilantennen fick koppla kapacitivt genom rutan. Detta då för en begränsad del av rutan, lite som man redan fått göra på somliga håll där man placerar vägtulls-sändaren bakom backspegeln där rutan mitt för detta utrymmet görs mer genomsläpplig och utan UV-skydd.
MiaM
Inlägg: 9907
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

Vet inte var i landet du har använt RDS, men framförallt i storstadsområdena men även andra delar av landet så förekommer det löpande trafikinformation och det finns möjlighet att få ut information dygnet runt.

Visst, utanför storstäderna märker man dagtid att när ordinarie programledare på SR P4 sänder ut trafikinformation så är de ovana och glömmer ibland att stänga av trafikinfosignalen så att man får höra en halv minut irrelevant gaggande på slutet, , men det innebär inte att systemet är dåligt underhållet. Sveriges Radio har på riksnivå även en bemannad sändningsledning som kan gå ut med information, dels trafikinformation men man hör väl dem oftast när det är annat viktigt meddelande till allmänheten såsom t.ex. att hålla sig inomhus och stänga ventilation om det förekommer nån brand med giftig rök eller liknande.

En grej som vore önskvärt (om det inte redan gjorts nyligen) vore om RDS trafikinfo även omfattade populära närradiosändare. Det finns väl extremt få sådana, men t.ex. i Göteborgstrakten är Radio 88 rätt populär och definitivt något som folk sannolikt lyssnar på i trafiken, men trafikinfon går inte ut via deras sändningar. Lite förvånansvärt med tanke på att de varit i framkant med t.ex. att ha RDS trots att de är en liten pluttig närradiostation.

Vet dock inte hur det ser ut gällande beslut kring vilka vägar som ska rapporteras om, och/eller vilka händelser som ska rapporteras om. Man kan t.ex. tycka att det vore väl önskvärt att räddningstjänsten och/eller polisen måste aktivt ta ställning till om trafikinfo bör skickas ut eller inte dels då de får rapport om en olycka och dels då de är på plats. Man kan också tycka att det vore önskvärt om de som ska vara sakkunniga lämnar all politik utanför och t.ex. säger åt folk att stanna hemma ifall de inte har fräscha dubbdäck då det råder blixthalka.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Radioantenn

Inlägg av E Kafeman »

RDS-TMC går ut via P3 i Sverige. En RDS-radio kan som till en regel lyssna på denna via P3 utskickade TMC-informationen oavsett vilken station man lyssnar på.
TMC (traffic message channel) är en av ett 20-tal funktioner som tillhandahålls via RDS.
En RDS-radio lyssnar och buffrar ofta TMC-information även om radion förefaller vara avstängd eller att man lyssnar på annan FM-sändare.


>Vet inte var i landet du har använt RDS, men framförallt i storstadsområdena men även andra delar av landet så förekommer det löpande trafikinformation och det finns möjlighet att få ut information dygnet runt.


När jag skriver "missunderhållet i Sverige" är det Sverige jag menar. Det är inga undantag för någon särskild landsdel.
Det är andra Europeiska länders RDS-TMC jag jämför med.
Efter att långsamt ha allt mer trappas ned la Trafikverket formellt ner TMC-verksamheten i höstas. Brist på pengar var ett av skälen.
Då man underhåller tre andra system med vänsterhanden, API, DATEX II och LASTKAJEN och oklarheter relaterat till EU's direktiv om vad tillhandahålla "digital trafikinformation" innebar så löper det dock fortfarande på en viss information lika fattigt som tidigare. Ingen realtidsinfo endast kalenderplanerade vägarbeten ges det info om.
Visst skulle det gå att sätta fart på systemet med information om lokal händelser. Rent tekniskt skulle all blåljus-verksamhet i närområdet kunna pushas. Informationen går ändå oftast ut på internet så det är mest en frågan om att se till att databaser automatiskt distribueras till olika system.

Trafikverket beslöt slå igen sin TMC-tjänst när regeringen bestämde att man skulle avveckla FM-radio till förmån till DAB.
När DAB i Sverige kom av sej stod man utan alternativ.

Volvo väckte frågan om vad man menade med ryktet att DAB måste finnas i bilen. De menade att eftersom Polestar har Androids uppkopplade entertainmentsystem i bilen som standard så borde det kunna räknas som digitalt radio-system.

Det gjorde att Trafikverket sköt på beslutet att införa något digital-krav alls 2018 till 2019 och 2019 bordlades ärendet till december 2020 och sedan vet jag inte vad som hände.

Här annonserar dock Trafikverket att RDS-TMC är avvecklat sedan i höstas: https://bransch.trafikverket.se/tjanste ... e-Channel/

Om det ändå inte är helt avvecklat visar att det finns ett vacklande om vad som egentligen gäller.
Anledningen till nedläggningen påstås vara att det finns andra bättre system, utan att man preciserar närmare vilka alternativ som finns.
Det är väl så att OM det funnits realtids trafikinfo så hade den i DAB-lobbyisterna våta dröm varit digital och sänts ut via DAB och det skulle vara obligatoriskt med just en DAB-radio i nya bilar.
Nu är det passe teknik i bilar som hellre förlitar sej på Google Maps via mobilt bredband. Individuell kartvisning är något som DAB ändå inte klarar.
Skulle bilen sakna bredbands info-tjänster så har många bilförare internetbaserade väg och karttjänster i mobilhållaren.

En möjlighet skulle kunna vara att Trafikverket hade en webbsida med info om vägbyggen och karta för att hänga med in i tidsåldern då allt information går över internet.
Det hade trafikverket tills rätt nyligen på denna sidan: trafikinfo.trafikverket.se/tmc_2/default.aspx
Sidan är nu brutalt raderad utan någon sidhänvisning. Inte ens 404 går ut. Dålig stil och slapp inställning. Antagligen ströks sidan rätt av när man fick beskedet att RDS skulle sluta underhållas och hellre läggas ned till förmån för DAB som det lobbades hårt för av SR.

Detta med radio-mottagare som kan tolka digital trafik-information har glidit mellan fingrarna för Trafikverket sedan man först fick hand om RDS-TMC för nästan 20 år sedan och nu totalt förlorats. Det fanns från början stora planer för allt man skulle kunna göra med RDS-TMC men det mesta hände aldrig.
Man har inget DAB-nät och alternativet, RDS-TMS, har aldrig kommit igång som det en gång var tänkt.

Att nu börja att jobba med bygga upp system för realtids-info som det var tänkt från början är rätt döfött med tanke på att inom några år är systemet ändå än mer omodernt när V2X med all säkerhet dominerar över trafikinfo-marknaden som varken kommer använda FM eller DAB och där stor tyngdpunkt kommer ligga på realtidsinformation.

Som exempel, om en bils antispinn känner att det är en halkfläck på vägen eller att man stannar bilen på vägen så går den infon automatiskt omedelbart ut till andra bilar i närheten utan att någon behöver manuellt skicka ut infon och står man vid ett trafikljus får man kontinuerligt infon från trafikljuset hur lång tid det dröjer tills det slår om till grönt. Det är i vart fall tanken med V2X och systemet kommer till stor del inte vara beroende av Trafikverket så kanske blir det äntligen ett mer realtidssystem likt det man har i Tyskland som varit duktiga på att utnyttja tekniken för i synnerhet de större vägarna.
Man har ett flertal fria realtids-tjänster och även ett antal betaltjänster över RDS. Utmed större vägar har man satt upp medvetet svaga FM-sändare som sänder RDS-TMC. Detta för att bandbredden ska räcka till och i första hand skicka ut lokal information lokalt och att lokal information inte ska spridas ut över onödigt stora områden.

Modernare ersättning är på gång även i Tyskland. https://www.eenewseurope.com/en/autotal ... -autobahn/
MiaM
Inlägg: 9907
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

Aha, maskinläsbar/textinformation digitalt, jag trodde du avsåg allmänt trafikinformation. Signalen för att växla till radiosändare som sänder trafikinformation är trots allt digital, även om ljudet är analogt. Det är detta system jag anser fungerar riktigt bra.

Vilka är användningsfallen för den helt digitala informationen? Kanske för folk som inte förstår språket som används för trafikinfon som sker med analogt ljud?

Om tanken är att uppdatera automatisk ruttplanering så vore väl steg ett om ruttplaneringstjänsterna kunde bli lite bättre. Erkänner att det är ett tag sen jag provade sist, men blev rejält besviken på både Google och Waze. Google ger till exempel idiotiska instruktioner typ kör rakt fram i första korsningen, sväng höger i den andra istället för att bara säga "kör rakt fram i rondellen". Framförhållningen är också dålig, sällan någon information i god tid om vilken fil man bör ligga i.

Nu är jag säkert ett specialfall men jag tycker det är enklare att läsa Googles vägbeskrivningar i förväg och sen köra efter dem i huvudet. Visst, man behöver stanna på något enstaka ställe längs vägen för att läsa på igen, men jag har t.ex. kört från söder om Amsterdam till norra delarna av Hamburg och behövde inte stanna för att kolla vägbeskrivning förrän det var ett par kvarter kvar till destinationen.
Skriv svar