Problem med en solcellsinverter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1

Re: Problem med en solcellsinverter?

Inlägg av Janson1 »

Nu är den monterad igen. Får hoppas på bra väder nu också...
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Länge sedan sist... Först anslöt jag en ytterligare inverter som jag hade liggandes en blå sak på 12,5 Kw som jag trodde mig lagat för ett par år sedan. Och ja, den fungerade dom få gångerna det var sol. Så jag satte tillbaka ursprungsinvertern och kom precis lagom till att den stängde av sig likadant en gång nu när den gav ca 2500 Watt så felet är nog dels ett fel och dels kvar. Utan schema så vet jag inte vad jag skall hitta på mer än att byta den mot den andra blåa som faktiskt fungerar UA numera... Men helst skulle jag vilja laga denna Danfoss! Frågan bara hur...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har du nån möjlighet att prova den med något som kan ge mer spänning/effekt? Det vore väl bra att veta om den funkar bättre med lite fler paneler inkopplade?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Ja, jag har ju fler solceller att testa med. Kanske skulle släpa den till garaget och testa, där har jag två slingor, den ena 7-800 volt 8-9 Amp och den andra 4-500 volt och 16-17 Amp. Det är bara lite meck med att få till det och sen är jag numera själv och orkar inte lyfta upp och ner alla tunga lådor men någon gång skall jag väl få hjälp...
Janson1

Inlägg av Janson1 »

I dag är det helt molnfritt och jag satte mig en stund vid invertern och väntade. Efter någon minut stängde den av sig och startade om i 35-40 sekunder för att sedan ge kräm ut igen, efter drygt 3 minuter likadant igen. Men sen gick den i mer än 15 minuter, längre orkade jag inte stirra in i den... Jag noterade total Kwh för i dag och tittar till den då och då. Nu på dagen ger solcellerna lite drygt 2000 Watt så det borde gå att räkna ut om den stannat några gånger eller ej?
Jag passade nu på att ändra inställningarna för vilken effekt och storlek som man skall ange sina solceller med, varför vet jag inte men jag drog till rejält, får se om det är detta som ställer till det?
Haralt

Inlägg av Haralt »

jansson1,
Vad har du för ac-kabel dragen till växelriktaren?
Dimension och längd tänker jag på. 5G1,5 eller, 5G2,5 eller 5G6 eller vad har du?
Går AC-kabeln från växelriktaren direkt till ditt elmätarskåp?
Vilket land har du ställt in på den. Det står i databladet att 21 länder är förprogrammearde, Sverige kanske inte med?
Den landsinställningen har med att göra när den ska automatiskt stänga av sig vid avvikelse på elnätet t.ex. min och max frekvens, min och max spänning.
Landsinställningen för Sverige är enl. norm SS 50438.
NORM SS 50438:

Överspänning 1: 264.5 V < 0.2 sek.
Överspänning 2: 255.3 V < 60 sek.
Underspänning: 195.5 V < 0.2 sek.
Överfrekvens: 51 Hz < 0.2 sek.
Underfrekvens: 47 Hz < 0.2 sek.

Har din växelriktare IBC serveMaster 8000 TL pro fungerar riktigt någon gång hos dig?

Är det på landsbyggden du har växelriktaren eller i villakvarter? Jag tänker på allmänna elnätet.
Senast redigerad av Haralt 26 februari 2023, 13:56:55, redigerad totalt 4 gånger.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Att justera upp solcellsytan och effekten i menyerna hjälper inte så det är nog något fel på riktigt. Det verkar inte finnas någon logik i när den stänger av sig och återstartar. beräknat så tappar jag ca 7% av dagens solenergi som det ser ut i dag i alla fall. Det vore ju trevligt att verkligen hitta felet... Temperaturerna på displayen visar 17gr C på moderkortet och 24gr C på DC-arrey-kortet så den bör inte gå överhet denna kalla dag och med bara 25 % belastning.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Haralt: Jag har i dag en gummikabel 5x2,5 mm2 och en röd 16 Amp handske, kanske 5 meter lång, har inte hunnit fast installera den än. Kabeln går till mitt trefasuttag som i sin tur kommer från huset, nergrävd kabel och huvud centralen. Totalt sett finns det flera flaskhalsar och jag har ju hela mitt hus anslutet på samma jordledning. Jag har ju en till inverter och den fungerar ua. Med detta sagt så kan ju denna inverter vara mycket känsligare än den andra men jag tror mest på internt problem i själva invertern. Jag har Sverige inställt men skall kolla så det bara inte är språket i displayen... Jag vill minnas att den krånglade från början. Men först hade jag bara 6 solpaneler och det tyckte den inte om men sen jag fick dit 8 st så går den långa tider ibland och effekten som den lämnar är rimlig. Jag skall kolla landsinställningen!
Haralt

Inlägg av Haralt »

Om du vill låta reparera Danfoss växelriktare, så verkar det finnas reparationsverkstäder:
https://wechselrichter-reparaturen.net/de/danfoss

AEET ENERGY Group GmbH
Lichtenstein 11
37581 Bad Gandersheim
Telefon: +49 (0) 53 82 - 95 59 790
Telefax: +49 (0) 53 82 - 95 59 799
E-Mail: info@aeet24.com

Här annan verkstad:
https://www.danfoss-reparatur.de/
European Network Services GmbH
Gewerbestrasse 23-24
16540 Hohen Neuendorf
Germany

Telefon: +49 (0)3303 5079-0
Telefax: +49 (0)3303 5079-29

Det finns fler verkstäder det är bara att söka på internet.

Har du kontaktat Danfoss och frågat vilken firma som reparerar deras växelriktare i Sverige? Den verkstaden kanske ligger inom din räckvid och ett besök kan löna sig för att snacka med reparatören, kanske köpa schemat för en peng.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Jag har inte kollat upp vem som skulle kunna laga invertern i Sverige. Jag tror inte det är lönt att laga om man skall betala för reparationen? Det är väl bara om man kan köpa ett schema eller så som det kan bli lönt... Får väl ta kontakt med Danfoss!
Skriv svar