motorstyrd linjär slid
motorstyrd linjär slid
Jag har en alu-balk(profil) ca 12 cm bred, 3 cm tjock och 50 cm lång. På denna profil, som ställs på bänken, finns en slid som kan röra sig mellan ytterlägena. Man flyttar den manuellt till ett bestämt läge. Jag skulle vilja förse den med en motor som jag kan ställa in speed och position med. Noggrannheten ska vara typ 0.1mm. Hastigheten ska vara så denna slid kan flytta sig från en sidan till andra på storleksordningen 10-15 sekunder. Nuvarande arbetssätt är sådan att jag för tillbaka den till ena ändläget och sen med olika hastighet för denna slid mot önskad position och sen stannar där (för mätning). Vill nu ha en laptop med olika "recept" som innehåller acceleration, speed och slutposition. Jag programmerar själv styrprogrammet.
Jag kan bygga nåt ovanpå balken.
Kanske inte så lätt att svara på men nåt råd vad gäller val av lösning eller leverantör vore tacksamt.
Jag kan bygga nåt ovanpå balken.
Kanske inte så lätt att svara på men nåt råd vad gäller val av lösning eller leverantör vore tacksamt.
-
Re: motorstyrd linjär slid
Linjärställdon typ de som används till skrivbord är väl den enklaste lösningen.
Kulskruvar med någon typ av motor ör nästa lösning.
Hydralik om du ska ha tunga grejor.
Pneumatik klarar ej nogrannhetskraven, men klarar annars tunga grejor snabbt.
sedan måste du också ha någon mätskala.
Du kan få lösningar som är billiga men ligger på gränsen till vad du sagt i snabbhet och noggranhet. Sedan kan det bli hur dyrt som helst.
Specisera mer vad det får kosta, hur tunga saker som ska flytas och om det går att pruta på något.
Kulskruvar med någon typ av motor ör nästa lösning.
Hydralik om du ska ha tunga grejor.
Pneumatik klarar ej nogrannhetskraven, men klarar annars tunga grejor snabbt.
sedan måste du också ha någon mätskala.
Du kan få lösningar som är billiga men ligger på gränsen till vad du sagt i snabbhet och noggranhet. Sedan kan det bli hur dyrt som helst.
Specisera mer vad det får kosta, hur tunga saker som ska flytas och om det går att pruta på något.
Jag ser omedelbart en axel från CNC. En skruvstång, en stegmotor, drivning till samma.
En ändläge-brytare i ena eller båda ändor.
Vid uppstart (power on) körs till ändläget vilket ger en absolut referense.
En liten mikroprocessor på för att tolka kommandon från dator o hålla reda på position osv.
En liten mikroprocessor på för att tolka kommandon från dator o hålla reda på position osv.
CNC tipset är inte fel. Jag anade att det skulle bli nåt åt det hållet. Ska googla...
Har sett nån reklam från SMC också men kanske är samma..
Den där sliden ska inte ha nån last alls. Så hela den väger kanske max 100 gram. Så vikten som ska flyttas är inte speciellt stor. Finns väl ett visst motstånd i alu-profilens spår som den är konstruerad nu men det är ju inte heller mycket.
Har sett nån reklam från SMC också men kanske är samma..
Den där sliden ska inte ha nån last alls. Så hela den väger kanske max 100 gram. Så vikten som ska flyttas är inte speciellt stor. Finns väl ett visst motstånd i alu-profilens spår som den är konstruerad nu men det är ju inte heller mycket.
Det finns en del fina grejer på amazon...inte alltför dyra.Icecap skrev: ↑15 februari 2023, 05:36:45 Jag ser omedelbart en axel från CNC. En skruvstång, en stegmotor, drivning till samma.
Det bör inte vara svårt.
Ändläget ska inte vara absolut, det ska bara vara känd.
Om ändläget är aktiverat vid uppstart ska den köre bort till det släpper + lite mer, sedan retur till det drar.
Då har du ett fast punkt och kan lägga in en offset om det behövs.
Ändläget ska inte vara absolut, det ska bara vara känd.
Om ändläget är aktiverat vid uppstart ska den köre bort till det släpper + lite mer, sedan retur till det drar.
Då har du ett fast punkt och kan lägga in en offset om det behövs.
enklast är att köra den som en cnc maskin, använda en axel
då kan man köra gcod
och div olika halvmanuella saker
vill du ha hygglig koll på att den inte tappar steg så kör closed loop stegmotor
kulskriv, och linjärskena med vagn så är det bra för det mesta
då kan man köra gcod
och div olika halvmanuella saker
vill du ha hygglig koll på att den inte tappar steg så kör closed loop stegmotor
kulskriv, och linjärskena med vagn så är det bra för det mesta
Beroende på massan som ska flyttas kan 3d-printer teknik med bara en rem runt ett remhjul funka.
Nollägesbrytare och räkna pulser till stegmotorn.
Nollägesbrytare och räkna pulser till stegmotorn.