Nixie klocka funderingar och tankar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Nixie klocka funderingar och tankar

Inlägg av Purre »

Halloj

Vill göra en Nixie klocka och har hittat NI-16 rör. 4 st, två för timmar och två för minuter. Sekunder vill jag inte ha. Ingen PIC vill jag heller ha för den delen då jag saknar programmerare och då blir det lite väl dyrt känns det som om man ska köpa en sådan också.
Dom vill ha en katodspänning på 170V, någon som har en aning om hur man ska lösa det?
Även schema och komponentlista i övrigt är av intresse :roll:
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Vart hittade du rören? vill också ha.. fast picstyrd då jag byggt mig en Wisp628 Och vill programera.

//Jim
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nixierör hittar man billigast på eBay, eller TubeHobby som har drägliga priser. Låt Er inte luras av diverse fidusmakare som tiodubblar priserna på de enklare rören. Där kan man även köpa K155ID1 drivkretsar, det är ryska 74141. Det finns även de som säljer färdigprogrammerade PIC för ändamålet.

Anodspänningen finns det många sätt att få. Enklast är att köpa ett litet kort på eBay med en switchregulator som skapar den från 12V. Den är tänkt just för nixieklockor. Annars går det det ju att bygga själv, men sådant fungerar inte bra med labbplattor o.dyl. Det skall vara korta trådar och inga övergångsresistanser.

Andra sätt är att vända en trafo baklänges. En spänningsstege från 24 eller ännu bättre 48V kan också fungera med så små rör. Kjell & Co har billiga små kinatransformatorer.

Eller köpa en byggsats av TubeHobby för USD80, alla problem lösta...

När Ni köper ryska rör, tänk på följande: IN1 och IN4 har ultrakort livslängd. IN1, IN4, IIN12 och IN14 har en upp-och-nedvänd "2" som "5". Det har även IN2, men de är så små att det knappt märks.
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Köpte en byggsats från Tubehobby (http://www.tubehobby.com/show_det.php?det=42). Riktigt fin med en massa kul funktioner.

Kan rekommendera dom. Bra service och så.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

http://www.tubehobby.com/show_det.php?det=43

Var intressant dessvärre är det sekunder med samt kolon. Tycker att IN-14 och IN-18 rör är för stora.
Därför är egetbygge mer intressant då man får bestämma själv. Sen att få välja mellan 12h och 24h visning o.s.v. är överdrivet. Ska vara enkelt och simpelt :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Klockan från TubeHobby har rören på ett separat kort. Du kan själv göra ett sådant kort och sedan bara strunta i att montera kolon och sekundrör. Då blir det precis som Du vill ha det.

Vill Du bygga själv utan PIC så blir det en hel drös med kretsar, alternativt att Du köper en gammal krets på eBay. Se bara till att den klarar 24h visning om det är så Du vill ha det.

En fördel med att bygga själv är att Du kan göra den utan muxade rör, då håller de längre. Använd lägsta möjliga ström, livslängden är ungefär omvänt proportionell mot I^2.5, så det gör en hel del att hålla igen.

Gå inte under minsta rekommenderade ström, då håller katoderna sig inte fria från beläggning. Använd PWM istället för att sänka ljusstyrkan. Det lär dessutom öka livslängden ännu mera.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

De håller kortare tid om du muxar dom men länger om du kör med PWM. Hur får det ihop?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag väntade mig nästan denna fråga. Det beror på att om man muxar och vill behålla ljusstyrkan så måste strömmen ökas. Förkortningen i livslängd följer inte då I^2.5, utan exponenten reducera. Det antas bero på att gasen blir kallare och därmed tätare. Eftersom man använder PWM för att sänka ljuset så håller de längre.

Givetvis kan man då muxa om pulskvoten tillåter det. T.ex. två grupper om man har lite mindre än 50% pulskvot. "Lite mindre än" kommer sig av att det behövs en kort paus för omkopplingen, annars blir det lite "överhörning" eftersom anoddrivstegen oftast är lite tröga.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Hur ska man lyckas åstakomma 170V då? Hittar inget smart och trevligt sätt till det dessvärre
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Är man lite cool och har koll på vad man gör så kan man göra som dom gjorde förr, man likriktar nätspänningen och kör med ett förkopplingsmotstånd på varje nixierör... *hehe*

Jag byggde en step-up från 12-volt på vero...
Finns lite bilder här!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Att fixa 170V är inte så himla svårt: flyback-konverter! Det trixiga är att linda transformatorn men jag antar att det inte är sådär gigantmycket ström som ska gå åt där.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Angående Icecaps inlägg.

http://www.powerdesigners.com
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Icecap skrev:Att fixa 170V är inte så himla svårt: flyback-konverter! Det trixiga är att linda transformatorn men jag antar att det inte är sådär gigantmycket ström som ska gå åt där.
170VDC/1,5 mA så nej det är ingen större ström även om det är fyra rör totalt.
Den där sidan fick man huvudverk av och inte blev det bättre av att den är på engelska :p Attans att man glömmer så fort ifrån skolan :|

Hmm kanske blir smidigare med en PIC ändå och sen fixa en programmerare också. Behöver ju inte bli så dyrt om det är så. Fast då måste man få igång hjärnan för det också, var ett tag sen man höll på med det också
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Purre. fixar du koden så skickar jag en Wisp628 till dig.

Jag ska beställa hem IN-16 rör i veckan. någon som vill vara med?
Skriv svar