Piratradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kretsen
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 januari 2022, 19:29:00

Piratradio

Inlägg av Kretsen »

Letade grejor och hittade ett par ofärdiga projekt från ungdomen. Det ena var ett kretskort för Josty , en FM sändare. Det andra lyckas jag inte identifiera ännu men det är antingen till en lite bättre FM sändare eller till ett FM sändarslutsteg.

Något förslag?
20230203_195451.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Piratradio

Inlägg av Bjaellerud »

Skulle snarare tro att det är en antennförstärkare, dvs HF steg för VHF, kanske en TV antennförsärkare, förmodligen finns utrymme för avstämda kretsar för insignal.

Roysan
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Piratradio

Inlägg av rvl »

Saknas det möjligen en HF-trissa som ska ytmonteras genom hålet? Hur ser andra sidan ut?
Kretsen
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 januari 2022, 19:29:00

Re: Piratradio

Inlägg av Kretsen »

Jo det saknas en del komponenter, bland annat en HF-trissa som skall sitta i hålet
20230204_135540_remastered.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Piratradio

Inlägg av Electricguy »

Utan att ha följt banorna på kortet så skulle det potentiellt sett kunna vara en liten FM-sändare, ja. Jag kan vara skyldig till att ha byggt ett gäng såna i mina yngre dagar.. :D
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Piratradio

Inlägg av StureS »

Jag och en kompis byggde en kortvågssändare med ett triodrör. Blev inge bra, störde ut hela bostadsområdets TV-mottagning ... :)
(för mycket övertoner)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Piratradio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Electricguy skrev: 5 februari 2023, 12:43:50 Utan att ha följt banorna på kortet så skulle det potentiellt sett kunna vara en liten FM-sändare, ja. Jag kan vara skyldig till att ha byggt ett gäng såna i mina yngre dagar.. :D
SKÄMS PÅ DIG!!!!

"Vaddå, kasta sten?? Jag sitter väl inte i glashus!!! Jasså det ... jamen det är väl konserverat eller vad man säger för flera år sedan."
Jag byggde en Josty-sändare en gång som ung student och noterade vid ett tillfälle att en snubbe med "TV-antenn" trippade runt i studentområdet. Jag var nog inte ensam. Den där, förresten, sände nog på ALLA band.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Piratradio

Inlägg av Icecap »

Det finns en signal ingång och en dignal utgång och transistorn är en äldre typ HF-transistor.
Jag är mycket säker på att det är en antennförstärkare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Piratradio

Inlägg av Teknikern »

Electricguy skrev: 5 februari 2023, 12:43:50 Utan att ha följt banorna på kortet så skulle det potentiellt sett kunna vara en liten FM-sändare, ja. Jag kan vara skyldig till att ha byggt ett gäng såna i mina yngre dagar.. :D
Undrar vem härinne som INTE pysslat med dylikt i unga år? Bordellmammans visor på polisens frekvens var inte ett dugg poppis, då blev det livat i stan och husrannsakan hos lokala radioklubben,,,,,där det hittades en hel del som beslagtogs. :vissla:

Kallas för "betalt kvitteras" eftersom dom nekade mig och andra som inte gick styr-regler eller elektroniklinjen på gymnasiet inträde i klubben. 8) :mrgreen:
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Piratradio

Inlägg av Bjaellerud »

Ja en sändare har knappast två avstämda kretsar.
det är en antennförstärkare, idag kallad pre-amp.
går förstås att få att funka på 145 MHz , men det krävs då reläer etc för att kunna sända.
Kortet läggs lämpligen i lådan för återvinning av elektronik.

SM4FPD
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Piratradio

Inlägg av YD1150 »

En Dual-Gate MOSFET som BF981 till antennförstärkaren?
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Piratradio

Inlägg av RadioDJ »

För Er som vill se en RIKTIG piratradiosändare.
Jag har hittat min sändare som användes mycket flitigt i slutet på 70-talet och början på 80-talet.
På bilden finns allt utom några kablar, antennen och mc-batteriet.
Denna gav ca 20-25 W ut och med en 3 elements yagi, så hade vi en skaplig räckvidd på 2-3 mil, om platsen vi valde var tillräckligt hög.

Tyvärr går den inte att använda idag, då FM-bandet är helt fullt av kommersiellt skit och denna sändare drev ca 0.5 MHz innan den blev varm.

Men ett roligt minne är det i alla fall.
Kommer aldrig att göra mig av med denna.
1.jpg
2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Piratradio

Inlägg av Micke_71 »

I skolan så envisades kärringarna o spela P1 o P2 i rasthallar och uppehållsrum. Dvs tills jag tog över frekvensen med lite mer effekt och en bandspelare med lite hårdrock. Det var möjligt här för vi hade ganska svag signal och jag placerad mig på andra sidan väggen från där radion var placerad. (dvs lång från närmaste mast)

En annan lite rolig sak. Det visade sig runt 2000 att våra hörselskydd med FM radio hade en väldigt starkt strålande lokaloscillator. Genom att lägga sig typ 10Mhz ifrån så kunde jag tysta ner arbetskompisarnas radio inom 10meter. Det hade nog de flesta billiga klockradios o skit när jag tänker efter. Brukade roa mig med att tysta grannens radio med min klockradio.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Piratradio

Inlägg av Electricguy »

RadioDJ skrev: 9 februari 2023, 07:47:47 För Er som vill se en RIKTIG piratradiosändare.
Jag har hittat min sändare som användes mycket flitigt i slutet på 70-talet och början på 80-talet.
På bilden finns allt utom några kablar, antennen och mc-batteriet.
Denna gav ca 20-25 W ut och med en 3 elements yagi, så hade vi en skaplig räckvidd på 2-3 mil, om platsen vi valde var tillräckligt hög.

Tyvärr går den inte att använda idag, då FM-bandet är helt fullt av kommersiellt skit och denna sändare drev ca 0.5 MHz innan den blev varm.

Men ett roligt minne är det i alla fall.
Kommer aldrig att göra mig av med denna.1.jpg2.jpg
Det var slående likheter med de bilder från Radio 98's sändare som man hittar på antus.org.. :D Finns det någon koppling där?
http://www.antus.nu/pirat.html
Bild
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Piratradio

Inlägg av rvl »

RadioDJ skrev: 9 februari 2023, 07:47:47 På bilden finns allt utom några kablar, antennen och mc-batteriet.
Sändare, slutsteg och en sliten kassettspelare antar jag, men vad är enheten med knappar och display?
Skriv svar