Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ecenier »

Mönsterkort för ett LED-ljus som fladdrar i vinden. Jag har massa PIC12F675 från tiden jag gjorde 1-wire -> 433MHz-sändare. Portade koden här, https://www.wire2wire.org/LED_candle/LED_candle.html. Ursprungskoden är skriven i assembler för 12F508, så portningen till 12F675 var trivial.
Tänkte ha det till nästa års halloween.
5 LED:ar som är transistordrivna så att man kan driva lite mer ström.
IMG_3741.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ToPNoTCH »

Gjorde ett kort för en Multieffektpedal, baserat på FXCore DSP och en Wolfson CODEC.
Fick lov att pilla dit en liten PIC bara för att bitbanga in rätt värden o CODEC vis I2S, för det är ett sånt tråkigt chip som inte hoppar igång själv default.
Jag körde PIC'en i assembler mest för att det var så länge sedan (man förundras fortfarande hur små binärerna blir).

Det här är faktiskt ett (av få) kretskort som funkade på första försöket. Det brukar alltid vara något litet fel som bråkar.

FXCore är en dedicerad effekt DSP som är programmerbar. (LÄNK)
Att lära sig assembler för FXCore är en sak, men att förstå HUR en ljudeffekt byggs upp visade sig vara otroligt komplicerat (för mig i alla fall)
Just nu sitter kortet faktiskt i en pedal och det låter som det skall (men jag orkade inte ta bilder på den).
FXCore.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

En uppdaterad version av min testklädnypa, denna gång med en CP2104 seriekonverterare och USB C-kontakt:
Bild
Bild

I leveransen kom även ett multifunktionellt ESP8266-kort:
Bild

/// Marcus
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Gimbal »

Snitsigt. :tumupp:
Och ToPNoTCH, Damn! :tumupp:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Oftast så använder man bara stiftlisten en gång för att aktivera OTA, så varför montera den...

Ytterligare ett kort, P1 (HAN) till MQTT adapter, men inga problem att integrera i HA. Version 3 efter input från mina kollegor på jobbet.

Bild

Beställde 15, men fick 30st :D

/// Marcus
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Litet ovanligare kort. 4-lagers. Backplane till HP1000. Tanken är att det skall vara byggbart, dvs man stackar så många kort man behöver för önskat antal slots. HP's numrering är inte samma som AMP's för 50-pol kantkontakter för övrigt.
Förutom själva bussen har kortet elektroniken för "power good", plats för transildioder för matningen och terminering av vissa buss-signaler. Dessutom plats för jumpers för att "kortsluta" en slot om den är opopulerad. HP1000-serien kräver annars att korten sätts i uppifrnån och ned, utan tomma platser.
IMG_20230215_192601[2].jpg
IMG_20230215_192548[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Wirewrap »

Hur går stackningen till?
Lyckas inte klura ut det.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Hur går stackningen till?
Lyckas inte klura ut det.
För flerlagerskort? Jag använder KiCAD och där är det hur lätt som helst!
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Wirewrap »

Jag uppfattade att du seriekopplade flera plattor för att göra en valfritt lång buss.
Hur gör du det?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Sorry! Jo om du kollar i över och nedre änden av korten finns det footprints för stift/hylslister. Har inte hunnit löda dessa än. Kan plocka i dem och ta en bild i kväll.

Edit:
Orsaken till detta är kostnad. Minimiantal från Aisler är 3 kort och jag behöver 1 eller 2. Orginal så har HP1000 backplanes med 6, 18 eller 20 slots.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Jag uppfattade att du seriekopplade flera plattor för att göra en valfritt lång buss.
Hur gör du det?
Så här (nedan). Jag har dessutom lagt hål så man kan bygla 5V och Jord om man vill. Nackdelen är att avståndet blir ett annat mellan dessa två, dvs sista på övre och första på nedre. Skall vara 18mm på en HP1000, men det spelar mindre roll. Min stora A400 har visserligen två minneskort och på A400 sitted de hopkopplade med en "frontplane" så mellan de tre måste det vara rätt spacing. För andra kort spelar det mindre roll.

Tittade litet på en smart sorts "kantkontakt" med SMD som kanske hade funkat, men kände inte för att löda 200 st manuellt :)
IMG_20230216_161000[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Icecap »

Mitt första mönsterkort på jobbet är redan klart - samt en revision för att ta bort lite klantigheter från min sida.

Mitt nästa projekt är på gång. Det är en testenhet för 16 st enheter, de ska testas i klimakammare o långtidskollas.

Jag har petat i strömbegränsning, on/off samt spänningsval (24V eller 5V) till 16 enheter.
Data ut från enheterna är 2 kanaler.
En är seriell kommunikation o kan vara UART 3.3V, RS232 eller RS485.
Den andra kan vara 0-10V, 4-20mA, RS232 eller RS485.

Man ska prata med en enhet åt gången så det blir runt 70 SSR som ska petas dit för att växla signalerna.

Första mönsterkort i detta projekt är redan klar, det är anslutningarna, dubbla kontaktdon för varje sensor för att de kommer med endera typ.

Jag blir ta mig tusan fyrkantig i ögonen av att placera skiten!

Även om mönsterkorten är stora är det mycket som ska petas in.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Efter att ha lött ca 5 trådar på en SIMM sockel insåg jag att det behövdes bättre grejer...
IMG_20230223_165452.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Glenn »

Jag håller ju på att rita på en SIMM-testare (typ) och insåg just att det är inte kul då ju en simmsockel inte passar i verokort, och att löda tåtar är hopplöst.. Så min plan var att göra en likande adapter.. men då tänkte jag att jag borde lägga till fler saker osv och plötsligt så la jag allt på hyllan.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

Jag kan sända dig KiCad-filerna om du vill. Annars har jag ett extra kort du kan köpa, om du vill. Jag satte hylskontakter på det och drar trådar till breadboardet.
Skriv svar