Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ping
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 februari 2023, 21:37:53

Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Inlägg av Ping »

Hej,

Jag installerade nyligen 1st Philips Corepro universal LED lysrör i min T8 Gelia armatur med elektronisk ballast.
Den lyser upp som den skall men när man släcker den hör man ett klickande ljud (ett klick) och jag undrar givetvis vad det är som låter? Min elektroniska ballast var inte listad som kompatibel i Philips LED katalog. Enligt Philips så skall det inte låta.

Jag tänkte att någon här borde kunna svara vad det är som låter och konsekvenser?
Satte även i Osram LED lysrör i en annan armatur med glimtändare och där lyser och släcks den utan några ljud.
DSC_3703.JPG
DSC_3666.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Inlägg av TomasL »

Du kan knappast ha LED-rör ihop med elektroniskt lysrörsdon.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Inlägg av mrfrenzy »

Ta bort den elektroniska ballasten och koppla spänning direkt till lysrörskontakten så fungerar det.
Ping
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 februari 2023, 21:37:53

Re: Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Inlägg av Ping »

@TomasL skulle du kunna förklara lite mer ingående vad du menar?
Jag tänker mig att det du skriver motsäger lite de 2 största företagen jag känner till som håller på med lampor Osram(numera såld till ledvance) och Philips som marknadsför olika varianter av LED lysrör kompatibla med befintliga EM/ECG/CCG utan modifiering sålänge dessa är kompatibla.

https://www.lighting.philips.se/api/ass ... ROF.FP.pdf
"Philips CorePro LEDtube Universal T8 perfekt i alla armaturer som har elektromagnetiska driftdon, elektroniskt HF-driftdon eller nätspänningsanslutning."

https://www.ledvance.se/sv/product-data ... 1585/35265
SubstiTUBE T8 HF PRO | LED-lysrör för elektroniska drivdon, splitterskyddade


@mrfrenzy
Jag hade gärna modifierat min armatur, men tycker ansvaret faller på mig enligt elsäkerhetsverket.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor ... led-lampa/
Då köper jag hellre en helt ny LED armatur för att slippa ev bråk med försäkringsbolag eller att den dagen jag flyttar ut och nästa person sätter i en vanligt lysrör och nått händer.
Men vem vet i framtiden kanske man får göra denna ändring.


Men återigen jag är mest intresserad i detalj vad det är som klickar när man släcker LED lysröret och konsekvenserna, i detalj.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Inlägg av mrfrenzy »

Om några månader blir det förbjudet att köpa vanliga kvicksilver-lysrör så den risken elimineras.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Klickande ljud i HF armatur med LED retrofit?

Inlägg av TomasL »

Däremot, om nästa person sätter in ett lysrör från Jula/Biltema etc, så blir det problem iom att drivdonet sitter kvar.
Skriv svar