Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Mindmapper:

Man kan minska risken för åskskador, men man kan knappast skydda sig 100% säkert. Vid en "direktträff" eller en träff tillräckligt nära så blir det omfattande skador. Inom tätorter, om man inte bor betydligt högre än alla grannar, så är nog risken för en direktträff ganska liten. Men, underskatta inte dom induktionsströmmar som kan uppkomma även om åskan slår ner en bit bort. Det är nog dom man i första hans ska försöka skydda sig mot.

Nätadaptrar borde alltid klara 2000 volt mellan primär och sekundär utan att det blir överslag. Så är det nog inte alltid. Kommer det då in skräp, t.ex. från åska, på elnätet, så är risken att det inte bara är nätadaptern som "brinner upp" utan även det som är kopplat till adaptern.

Man får göra så gott man kan utan att gå för långt. Jag har sett många åskskador, men aldrig råkat ut för någon själv. Kanske beror det på att jag är ganska försiktig och haft turen att dom nedslag som har varit har varit ett par hundra meter bort eller mer.

/Pi
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Labbsladdar till en modifierad Palm PDA jag har som portabel serieterminal. PDA'n har fått dock-kontakten utbytt till micro-USB för laddning, samt stift och hylslist för Rx, Tx och GND.
Jag valde 2mm banankontakter för att kunna använda multimeter-tillbehör som små probar, krokodilklämmor etc. Och för jag hade det liggande hemma..
Palmer på rad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 26 januari 2023, 19:07:43 Mindmapper:

Man kan minska risken för åskskador, men man kan knappast skydda sig 100% säkert. Vid en "direktträff" eller en träff tillräckligt nära så blir det omfattande skador. Inom tätorter, om man inte bor betydligt högre än alla grannar, så är nog risken för en direktträff ganska liten. Men, underskatta inte dom induktionsströmmar som kan uppkomma även om åskan slår ner en bit bort. Det är nog dom man i första hans ska försöka skydda sig mot.
Såhär såg det ut i en porttelefon efter att blixten slagit ner i ett träd i närheten..
åska.jpg
..Finn felet.. :)

Staketet telefonen sitter på sitter dock rätt ensligt i skogskanten.

F.ö var det åskskador även i switchen som kameran på samma ställe var ansluten till, men själva kameran överlevde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av hcb »

Är ju inte så dumt med ett inspektionshål så man kan kolla att chippet funkar som det skall 8)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Små Arduinoprojekt som är enkla att transportera och stoppa undan
Jag har flera småprojekt på gång som involverar Arduino, En del av dom ska integreras. Eftersom jag rör mig en del mellan olika platser så vill jag att mina projekt ska vara enkla att flytta.

Jag köpte en "Projekthållare med kopplingsdäck för Arduino Uno" för 180:- på Kjell & Co., för att testa.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... uno-p87222

Så här ser den ut och "projektet" kan placeras i en godisburk, som är transparent och stapelbar.
230201_arduino_01_kjell.jpg
Den är helt OK, men om man behöver 5-10 eller kanske fler, så överväger man att tillverka själv.

Jag kapade till några 158 x 106 mm plattor i masonit och målade dom vita.
230201_arduino_02_platta.jpg
M3 skruv, nylonbricka nylonmutter som distans och en nylock på undersidan för Arduinon. Dubbelhäftande tejp håller kopplingsplattan.

Det blev så här.
230201_arduino_03_more.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Jag köpte 10st https://www.aliexpress.com/item/1005003578131852.html för ett par veckor sedan, liknar din lösning @pi
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GeekJoan »

Men varför så stora plattor.
Jag gjorde dom lite mindre.
ad1.jpg
ad2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Plockade fram en 10-15 år gammal oanvänd Braun rakapparat, misstänkte att batterierna är körda i den.
Har motionerat den under dagen, med 1 timmes laddning och full urladdning, märkte att driftstiden ökade för varje gång, nu sista gången körde jag 4 timmars laddning, och då gick den i 24 minuter.
Enligt bruxen så skall den vara fullt uppladdad efter 1 timma och klara 30 minuters drift, nu får laddaren sitta i över natten så får vi se hur den funkar efter full urladdning med påföljande 1 timmes laddning.
Har nu hittat nya batterier i Tyskland för 6 Euro styck, om jag behöver byta, förvisso AAA NiMH celler men med väldigt speciella poler, så vanliga AAA celler funkar dåligt.
Hittade lite info på nätet, så här ser batteriernas poler ut: (obs, inte mina fingrar, de är för rena för det :D )
Batteripol.jpg
Och hållaren
Batterihållare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

TomasL:
Jag har bytt NiMH-batterier i Braun rakapparater några gånger.
Jag har hittat batterier med lödöron, på Clas Ohlson, om jag minns rätt.
Lödöronen har behövt modifieras, men det har fungerat.

Kanske kan sådana här fungera?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... mah-p32106

/Pi

Edit: Ser att du lagt upp en bild nu. Måste dom se ut som dom på bilden, eller passar vanliga AAA?
Senast redigerad av pi314 2 februari 2023, 19:57:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Inte dyrare att beställa från Tyskland och få riktiga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Nu har jag 24 minuters drift efter 1h laddning dock i tomgång, dvs den ligger på bordet och surrar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av frownlayer »

Min behöver ingen laddning och inga batteribyten. Och ett blad klarar många minuters användning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Inte mitt dock.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mindmapper »

pi314 skrev: 1 februari 2023, 18:56:50 Små Arduinoprojekt som är enkla att transportera och stoppa undan
Jag har flera småprojekt på gång som involverar Arduino, En del av dom ska integreras. Eftersom jag rör mig en del mellan olika platser så vill jag att mina projekt ska vara enkla att flytta.

Jag köpte en "Projekthållare med kopplingsdäck för Arduino Uno" för 180:- på Kjell & Co., för att testa.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... uno-p87222

Så här ser den ut och "projektet" kan placeras i en godisburk, som är transparent och stapelbar.

230201_arduino_01_kjell.jpg

Den är helt OK, men om man behöver 5-10 eller kanske fler, så överväger man att tillverka själv.

Jag kapade till några 158 x 106 mm plattor i masonit och målade dom vita.

230201_arduino_02_platta.jpg

M3 skruv, nylonbricka nylonmutter som distans och en nylock på undersidan för Arduinon. Dubbelhäftande tejp håller kopplingsplattan.

Det blev så här.

230201_arduino_03_more.jpg

/Pi
Bra initiativ!
Jag är lat så jag köper mina hos Lawicel. Tycker det är ett bra kit för nybörjare med övningar och allt.
Jag är inte bara lat utan tycker om att stödja svenska leverantörer.
https://lawicel-shop.se/embedded/starte ... 28p-ch340/
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Mindmapper:

Tack för tips om leverantör!

Jag har handlat en del från ett tyskt företag på eBay som jag tycker har hyggliga priser, mest om man beställer fler, och ofta fri frakt.

https://www.ebay.com/str/azdeliveryvertriebsgmbh

Här är ett par exempel:

– 25 st. DS18B20, fri frakt: EUR 16.99, Approximately 191.85 SEK
Dvs. ca 7:66 SEK/st.

– 5 st UNO-kloner, fri frakt: EUR 31.99, Approximately 361.23 SEK
Dvs. ca 72:25 SEK/st.

Det har kommit på en knapp vecka, så klart bättre än från Kina.

/Pi
Skriv svar