Diskussion om lödverktyg

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>"Helping Hand" är nog bra men funkar inte i alla lägen

danei: Hellre fyra "händer" än två... :) Dessutom är de så billiga att man kan köpa fler om man behöver. Behöver man hålla fast större saker så är det bara att byta till större klämmor. Jag körde med klädnypor ett tag. Vid mindre monteringar så byter man till pincett.
Sedan bränner man sig inte lika lätt om man använder Helping Hand.

Jag har också hållit lödtennet (eller rättare sagt förpackningen) i munnen. Fungerar ganska ok om man låter bli att andas in röken... :)
Att hålla lödpennan och lödtennet i samma hand har jag aldrig lyckats med. Däremot sladd och lödtenn i samma hand, det är lite lättare.
"augile"
Inlägg: 15
Blev medlem: 2 december 2005, 07:14:59
Ort: Umeå

Inlägg av "augile" »

Om man har problem med lödrök och kass lukt så är kester 275 ett bra alternativ.

Jag är allergisk och kunde knappt uthärda mitt gamla lödtenn och tvingades sluta med min elektronikhobby för ett tag. Men nu har jag inga problem längre. Dessutom så slipper man fula bruna flussrester och som grädde på moset så är det blyfritt, så man slipper oroa sig för akut blyförgiftning :shock:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

"augile">> Tack för tipset, jag brukar få problem med ögonen speciellt på sommaren då det är som mest pollen i luften så nästa gång jag köper lödtenn blir det kester :)
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Hej alla!

Har nu tröttnat på alla billiga "icke-märkes" kolvar och pennor jag haft. Går bra några lödningar när dom är nya, men får dom ligga ett tag så är spetsarna körda på dom.

Dom har alltid också haft en skruv, som man skruvat fast spetsen med, och det gillar jag inte, spetsen böjs med tiden.

Så skall nu fläska på lite grann med en ny. Max kostnaden är 600:- exklusive frakt osv..

Har funderat på följande:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,13850000


http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,13850000

Eller denna enkla kolv hos bhiab, som är alldeles runt hörnet för mig:
VTS-25
Kolven kostar 125:-

Jag vill gärna veta vad ni andra har för erfarenheter om dessa.
Har ju läst en del i den klistrade tråden, men såg inget om just dessa.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

conrad.se har också ett trevligt sortiment. Jag fick precis 588600 i present av frugan.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Då får man gratulera ! :)


Nu var jag dock in till bhiab och köpte lödkolven, samt ett lödställ och en "hjälpande hand" har packat upp kolven, och den verkar shyst till det priset. Hyffsat mjuk sladd är det.

Fick ju dessutom pengar över, så införskaffade en luftpump, skall bygga en egen etstank. Så snart borde det dyka upp ett projekt med det.

Ha det !
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Jag håller med Jimmy Andersson. :)
Flussmedel, tennsug och helping hand är ovärderligt vid lödning.
Glöm bara inte avlödningsflätan.

/janne
Användarvisningsbild
manw
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 november 2005, 11:16:17
Ort: Södermalm

Hur är det med spetsar?

Inlägg av manw »

Har funderat länge på att skaffa en lite bättre lödpenna typ lödstation. Om man lägger en slant på en sådan vill man ju att det skall finnas lödspetsar att få tag på som passar ett tag framöver.

Tja, hur skall man veta det? Man kanske blir tvungen att köpa en av de dyrare kända märkena i alla fall? Eller finns det nån standard för lödspetsar :?:

I min egen enkla penna har jag använt Weller spetsar, men den grova har tyvärr fastnat, så en nyinvestering känns nu nödvändigt :cry:
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Just lödstationer och tillhörande lödspetsar är ett krångligt kapitel.
Nån bra lödstation från weller är nog enklast i slutändan då de har alla nödvändiga spetsar.
/janne
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har hittat ett nytt smidigt tillbehör för lödning: Tvålpump med vatten!
Ja..? Så man slipper springa och blöta svampen till lödstationen. 8)
Inget mer "javisst ja!". Bara några tryck och svampen är fuktig.

Kan även visa sig vara ovärdelig om något börjar ryka lite för mycket. :) :oops:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Jag brukar ha en vattenflaska stående vid lödkolven men det är lite opraktiskt. Man vill ju inte ha den stående utan kort ifall man välter den bland alla elektronikprylar och med kort så blir det lite omständigt.

Din idé är lysande, Jimmy!

PS. Funkar även utmärkt till diskmedlet i köket! DS
Skriv svar