Koppla in blåtand i gammal bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29904
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Ja, du skulle kunna skära av eventuella kretskortsbanor till den oanvända pinnen och dra en ledning dit direkt från pin 9 i kontakt A, permanent 12V.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av mrfrenzy »

Använd inte permanent 12V, ta den som kommer från tändningen eller radions av/på istället.
Det är jättestörande när man är hemma och går för nära den parkerade bilen så mobilen kopplar över på blåtanden. (har varit med om detta på kinesisk blåtandsadapter)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29904
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Ja jo… tänkte på om den inte orkade, men kom på nu att det lär den göra. :D
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Förutom det störiga med blåtand så är det ju också recept på att köra slut på batteriet i bilen.

Jag skulle dock rekommendera att göra det jag föreslog, en krets med en transistor som låter 12V från stereon slå av/på en extern 12V-matning. Om du sätter en diod i serie med 12V från stereon och låter den ladda en konding så kan du göra så att blåtandmojängen inte tappar ström när du kör startmotorn. Har inte själv upplevt blåtand som tappar länk när man kör startmotorn men kan tänka mig att det är extremt påfrestande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av mrfrenzy »

Aktiveras 12V i den ledningen bara när man väljer CD-ingången på stereon? Isåfall är det ju absolut bästa alternativet att använda den som styrning enligt MiaMs förslag.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Nej ha blåtand igång hela tiden vill jag ju inte. En krets som du beskriver MiaM låter ju vettigt men samtidigt skulle man väl kunna köra på den från tändningen då? Har en likadan i wn annan bilstereo som inte tappar uppkoppling mot blåtanden när man startar.
mrfrenzy skrev: 15 januari 2023, 15:48:19 Aktiveras 12V i den ledningen bara när man väljer CD-ingången på stereon? Isåfall är det ju absolut bästa alternativet att använda den som styrning enligt MiaMs förslag.
Ja ”remote” enligt bild ger 12v när stereon är på. Kanske något under, ca 11.7v. Men när jag belastar den med mina grejer sjunker spänningen till 5v vilket är synd. Hade ju varit perfekt annars.

(Fortfarande väldigt nöjd med att oljuden försvann. Skulle dock vilja förstå varför då jag nu verkar ha blandat jord)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Kopplade en tråd från 12vkey till den oanvända pinnen i CD-kontaken och det fungerar utan problem (den var inte kopplad till något alls så behövde inte kapa någon kopparbana någonstans). Dock är ju min 12vkey och 12v ihoptvinnade nu så blåtanden är fortfarande igång på bänken när jag slår av stereon men antar det funkar i bilen som tänkt. Behöver hitta på något att fixera delarna i lådan med och smältlim verkar ju lite lurigt med värme i bil så får kanske bli lite syrafritt silikon som nämnts tidigare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Som sagt så åtminstone på C70/S70/V70 så bryts "över nyckeln"-matningen till stereon medan man kör startmotorn. Om inte blåtandgrejen tål några sekunders strömavbrott så är väl risken att den måste koppla upp sig mot mobilen igen varje gång man startat bilen. Det är förstås en fråga om hur man använder bilen ifall detta är störigt eller inte.

Angående störningar: Om du enbart kört med bänknätagg och det här med jord osv är lite oklart så finns risken att du får störningar igen när den sitter i bilen, typ generatorstörningar eller liknande.

Om du vill kunna simulera generatorstörningar på matningen vid labbänken så kan en fulmetod vara att ta ett passivt högtalarfilter, ansluta ditt nätagg som "bas", ström till stereon som "förstärkare" och en signalkälla för simulerad störning som "diskant". Generatorstörningar är typiskt på någon/några kHz. En förstärkare som är väldigt idiotsäker och dessutom ekonomiskt nästan värdelös är perfekt för att mata in denna simulerade störning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av Glenn »

sådana där remotesignaler är ofta strömbegränsade, dom är ju eg bara en signal som ska vara hög eller låg så att säga.

Å andra sidan, i en bil har jag en clarion-stereo med CD-växlare och den drivs helt genom en enda kabel i stil med den där.


När jag byggde in BT i min saabstereo så letade jag rätt på en signal i själva stereon som var på när bilen var "vaken", det var bra av andra skäl med,
som ovan nämda problematik med att den måste synca om med telefonen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29904
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

robertr81 skrev: 15 januari 2023, 21:00:06 Men när jag belastar den med mina grejer sjunker spänningen
Ja man ska inte driva något med remote, utan man ska styra något som i sin tur slår på drivspänningen.
Då kan du stoppa in permanent 12v på extrapinnen i stereon, så du får ut både den och remote 12V i din låda, och då låta remoten slå på riktiga 12V mha exempelvis en mosfet.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Tips: Märk på stereon på baksidan med nån lapp eller så att CD-växlaruttaget är moddat så att det ger spänning på denna pinne. Man vet aldrig när man glömmer eller när nån annan ska meka med bilen eller vad som händer i framtiden.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Tack för tips om att simulera störningar ska testa det.

Nu har jag kopplat ACC till den oanvända pinnen som
inte leder någon vart på kretskortet. Låter ju vettigt att koppla 12V permanent och sen styra med remote signalen.
Kanske funkar även med ett litet relä om jag inte har en mosfet?

Låter bra ska märka upp på baksidan av stereon även om min modifikation kanske inte påverkar något annat då pinnen jag lagt 12V på inte har några ledningar i stereon.
Men kan ju vara bra ändå om blåtandsgrejen blir kvar i bilen så man vet att det krävs en liten modifikation. Även funderat på att göra ett uttag för 12V så att man kan ge den ström på alternativt sätt om man inte vill ha en moddad stereo.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Nu testat i bilen. Allt verkar funka ok förutom att jag får störningar från generatorn. Blåtanden stör inte. Låter ok när motorn är avstängd.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Generatorstörning (och även störning från t.ex. vindrutetorkare) = klassisk jordslinga.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Ska testdriva med ett separat batteri och se om problemet försvinner. Sen försöka separera matningsjord och se om det hjälper…
Skriv svar