Min inverter 24 till 240 V stendog helt plötsligt. Den hade ca 23 V DC in från batteri och den enda belastningen var min TV på 36 W. Den har fungerat ok i ca. 6 månader. Tyvärr en Kines så någon garanti verkar inte gälla. Går den att reparera till en rimlig kostnad. den kostade ca. 800 kr när jag köpte den.
Vad kan man misstänka det är som gett upp. Kan man mäta effekttransistorerna på plats eller måste de koppas bort. Jag har kollat samtliga temperaturskydd och säkringen de visar 0 ohm. Absolut ingenting händer när man ansluter och slår på den. Så det verkar vara någon krets som kontrollerar huvudspänningen in som inte slår på? Den den känner ju av om inspänningen är för hög eller för låg. Kanske det är något fel på den funktionen?
Någon som har erfarenhet av denna typ av inverter? Att köpa en ny tar tid så kunde den fixas så vore det guld.
Inverter stendöd.
-
Re: Inverter stendöd.
Doftar det som att den magiska röken har smitit från någon komponent?
Jag hade börjat att mäta efter kortis på primär (+24V) och sekundärsidan (+230V) för att sedan diod mätt varje trissa i kretsen.
Om det är någon som verkar vara kortsluten/avbrott eller liknande så hade jag demonterat för att göra om mätningen för att verifiera om det stämmer eller inte.
Finns det någon ”säkerhetsmotstånd” som har brunnit av?
Mer högupplösta bilder på kretskorten kommer att uppskattas
Jag hade börjat att mäta efter kortis på primär (+24V) och sekundärsidan (+230V) för att sedan diod mätt varje trissa i kretsen.
Om det är någon som verkar vara kortsluten/avbrott eller liknande så hade jag demonterat för att göra om mätningen för att verifiera om det stämmer eller inte.
Finns det någon ”säkerhetsmotstånd” som har brunnit av?
Mer högupplösta bilder på kretskorten kommer att uppskattas

Re: Inverter stendöd.
Många av dom här invertrarna är uppbyggda kring två moduler ESG002 och dess ESG-serie En modul som styr 24 till ca 350 volt DC och en modul som hackar sönder och styr ut MOS-transistorer så det blir 230 volt 50 Hz. Kolla om det lyser/blinkar från nån av modulerna.