Hur skarva solarkabel 6mm2?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

grottan,
Wago plintar sitter väl i DC-boxar som är avsedda för koppling av solarkablar från solcellsmoduler, som kan köpas.
Dina 800 Volt avser väl växelspänning, så toppvärdet är ca 1130 Volt.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

Elpress säger att man kan använda deras nakna skarvhylsa KS6 och sedan krympslang därpå, för skarvning av solarkabel 6mm2.
Vilket jag även misstänkte skulle gå bra.

Men man kan inte använda deras egna isolerade skarvar då isoleringen är godkända för max 400V, säger de.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 24 januari 2023, 11:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av mrfrenzy »

Att skarvhylsan är godkänd och fungerar tvekar ingen på.

Men sedan måste man läsa i elinstallationsreglerna för att hitta godkänd förläggning av denna skarv.
Dold mitt i ett elrör är knappast godkänd förläggning.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Mindmapper »

Haralt skrev: 23 januari 2023, 11:51:27 Elpress säger att man kan använda deras nakna skarvhylsa KS6 och sedan krympslang därpå, för skarvning av solarkabel 6mm2.
Vilket jag även misstänkte skulle gå bra.

Men man kan inte använda dras isolerade skarvar då isoleringen är godkända för max 400V, säger de.
Ska du skarva med oisolerade skarvhylsor må du även ha en krymslang med isolationsförmåga lika som den isolation kabeln har.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag förstår inte detta med att hitta på egna lösningar för att spara några få kronor på en anläggning som kan bli farlig, riskera brand och dessutom kommer stå i många år med mer eller mindre tillsyn.

Det är en sak om du vill testköra installationen. Men vill du lämna över den när bostaden säljes och kan du då skriva under på att allt är fackmannamässigt utfört?
Vad händer om ngn drar i solarkabeln? Håller skarven om den ligger i ett rör? Oavsett vilken isolerhylsa du sätter utanpå.

Det spelar ingen roll i sammanhanget att det finns massor av klåpare där ute som gör sådana här installationer. Det är vad du gör som räknas.


Eller rättare sagt din installatör eftersom det krävs att man installerar under behörighet.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

Man gör alltså på samma sätt för skarvning av 6mm2 solarkabel som man gör med mångkardelig vanlig 6mm2 kopparkabel, dvs använder naken skarvhylsa och rätt krimptång därtill. Sedan krypslang över det, kanske 2 lager krympslang. Då blir det fackmannamässigt utfört.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Henry »

Men inte av en fackman, så brinner huset ned och det kommer fram att man själv gjort det, vilket det gör, så finns det risk för att försäkringbolaget inte kommer att betala ut ett öre. Så det är en risk som man tar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det krävs inte att installationen är utförd av en fackman (elfirma) för att den ska vara fackmannamässigt utförd.
Det finns inget försäkringsbolag jag känner till som kräver att en fackman har utfört installationen. Däremot kontrollerar de ifall den är fackmannamässigt utförd, i händelse av en olycka.
Pressade skarvar görs i tusental men jag har aldrig hört talas om någon som fallerat.
Pressade skarvar är undantagna från kravet på inspekterbarhet.
Man skarvar aldrig FK i installationsrör....
Dessa solkablar är kablar, dvs dubbelisolerade, med ett extra mekaniskt skydd.
Men jag tycker ändå att man låter bli att skarva dem, ifall det inte handlar om stora pengar att tjäna.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skarvar du kabeln är den ju inte dubbelisolerad, om det inte finns krympslang som ger den funktionen.

Enkelisolerande krympslang, var skall kabeln skarvas? Utomhus eller inomhus? Fukt, temp osv? Mekanisk påvrkan?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Henry »

...Däremot kontrollerar de ifall den är fackmannamässigt utförd, i händelse av en olycka.

Tänkte väl det ja.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av MiaM »

En möjlig variant skulle väl vara att skarva med klassiska porslinsplintar. Inte helt säker men tror att de fortfarande används nyinstallerade i t.ex. mätartavlor. Kräver såklart att det görs i en lämplig kapsling också.

Skulle väl lite smådrygt kunna säga att om du har råd med nån slags grid-tie-system med pengar inflödande från elnätet emellanåt så har du råd att köpa en ny tillräckligt lång kabel.

Angående isolerade grejer för klämning så skulle jag allmänt vara skeptisk till saker som finns i olika storlekar med färgerna röd, blå, gul (och ev svart som mellanting mellan blå och gul) för det är de färger som normalt används till fordon och man måste nog verkligen vara på sin vakt för att vara säker på att varje enskilt exemplar har tillräcklig isolering. Även om man köper sådana som har rätt isolering så räcker det att de förvaras några dagar bland allmänt diverse elrelaterade grejer för att riskera att bli ihopblandade med de till synes likadana som tillverkaren enbart garanterar typ 32V eller så...
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Haralt »

Jag provade att göra en skarv på 6 mm2 kopparledare/flerkarderlig) med oisolerad skarvhylsa 6 mm2 fabrikat Klauke 121R och krimpade med Knipex Preciforce 975230 tång. Sedan lade jag över svart krympslang, krympte med värmepistol och sedan ytterligare en röd krympslang, och krympte igen med värmepistol. Det blev bra. Detta är bara en testbit för att se hur sådan skarv blir.

Ledarna här i provbiten är visserligen inte solarkabel. Med skulle bli lika bra skarv med solarkabel(förtennt 80-kardelig 6mm2).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 30 december 2023, 17:03:47, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Nerre »

Ett tips: Om krympslangen ska fungera som dubbelisolering så hade jag valt att sätta röd krympslang innerst. Då ser man tydligt om den yttre slangen skadats (d.v.s. ena halvan av dubbelisolationen är borta).

Sen ska såklart bägge krympslangarna vara specade för minst samma spänning som kabeln.

Om kabeln ligger "löst" så den kan utsättas för dragkrafter är det dock tveksamt om en sån där skarv är ok. Även om crimphylsan klarar lika mycket som kardelerna så bidrar inte krympslangen till draghållfastheten. Där bör man skarva med nån som även hanterar dragavlastningen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av Teknikern »

Skarvhylsmaterial på metervara hittar du på Biltema, kallas bromsrör och bränslerör i koppar och är tjockväggigt och samma kvalisort som skarvhylsorna som är färdigkapade men till en bråkdel av priset. :tumupp:
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hur skarva solarkabel 6mm2?

Inlägg av verkstaden »

Oväsentligt i det här fallet men många krympslangar är klassade för upp till 1kV, till exempel Melbyes skarvsatser och den här:
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... mm-3050866
Hur det är med högspänningsprodukter vet jag inte...
Skriv svar