Byta potensiometer själv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Banshee
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 januari 2014, 11:08:03

Byta potensiometer själv?

Inlägg av Banshee »

Hej,

Jag har en S.M.S.L AD 18 förstärkare som har trasig potentiometer. Symtomen är att när man ex höjer volymen så hoppar den ofta ner 10 steg lite då och då. Företaget har skickat en ny potentiometer och jag har lyckats öppna förstärkaren men det visar sig inte vara samma potentiometer vilket gör det klart svårare för mig att veta hur den ska monteras.

Bild
Bild

Misstänker att man skickat rätt potentiometer men att man har tvingats ändra den av olika anledningar.

Någon här som kan hjälpa till med hur den ska monteras?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33827
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta potensiometer själv?

Inlägg av Glenn »

Det där ser ut som en encoder, och fenomenet att det "Hoppar" tyder också på encoder.

Det kanske går att hacka in den du fått där, men det är ju helt klart inte samma modell.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17149
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Byta potensiometer själv?

Inlägg av AndLi »

Är det ens en potentiometer? och inte någon "Rotary encoder"

Det kan vara så att de tre benen motsvarar de tre benen på den nya och de två motsvarar de två på den nya, men enklast eftersom den gamla verkar fungera är att mäta upp pulstågen (om det nu inte är en potentiometer) och se till att få ut samma resultat från båda.

Vad säger tillverkaren om de bilderna med skillnaderna på komponenterna?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta potensiometer själv?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Läser man beskrivningen pratar datablad om "all digital" varför man kan gissa att det är en 'rotary encoder' och inte en potentiometer.

Något som slår mig att är det en encoder kan man fråga sig om den har en tryckknappsfunktion också, underförstått, klickar det om den om man trycker in axlen?! Och funkar den nya likadant?

Min väldigt vilda gissning är att de tre pinnarna i rad (gamla och nya) är själva "potentiometern", dvs pulsgivaren och de ska säkert monteras på samma sätt på den nya. De två pinnar som (på kortet) sitter med ett mellanrum är tryckknappsfunktionen och motsvarar de två pinnar som sitter på andra sidan av den nya.

Vill du vara 217% säker kolla med den som skickade dig den nya delen.
Banshee
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 januari 2014, 11:08:03

Re: Byta potensiometer själv?

Inlägg av Banshee »

Okay, låter som det faktiskt är en rotary encoder då och ja, även den nya har tryckknapp.

Har skickat till företaget som jag fick reservdelen av, får vi se vad de säger. Men om jag inte får svar där, kan man alltså mäta sig till vad som ska vara var? Avancerat?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta potensiometer själv?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innan jag svarar tvärsäkert, här är en artikel om sådana: https://electropeak.com/learn/rotary-en ... h-arduino/
Skriv svar