Transformator till led strålkastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Karl82
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 januari 2023, 09:11:00

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av Karl82 »

För att återkoppla till alla så funkar nu lampan, men med annan transformator.
Denna på 15 w gör sitt jobb bra.
Stort tack för alla kloka idéer och svar :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Karl82 18 januari 2023, 14:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av MadModder »

Så bra :tumupp:

Om du har lust och äger en multimeter så mät gärna vad du får ut för spänning obelastat från den andra drivaren. :D
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5818
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av pi314 »

MadModder skrev: 18 januari 2023, 14:02:38 Jag tror du har en viss övertro på drivare för LED-slingor. Det ska ju vara billigt, och inte ha en massa onödig elektronik.
Alla jag haft har använt sig av CV och sen motstånd i slingan. Den av bra kvalisort jag har nu är 31V CV.
Julas absolut billigaste ”anslut” jag hade förut har en tung 24-trafo, och likriktaren sitter i en klump på sladden. :)
Jag har inte dissikerat någon färdig LED-drivare, utöver sådana där som kallas LED-drivare, men som egentligen är fastspänningskällor. Dom är ju som vilket switchat nätaggregat som helst.

Jag har gjort lite och har planer på att göra lite mer LED-drivare. Det har stannat av för dom större eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta.

Jag har t.ex. kanske 4-6 10W ca 12 volt-LEDdar som jag vill göra en liten ljuspanel av.
LEDdar i serie och en linjär strömgenerator vore enkelt. Men, förlusteffekten över transistorn i strömgeneratorn kan variera en hel del, eftersom den måste ta upp drivspänningen minus LEDdarnas sammanlagda spänning och lite merginal eftersom LEDdarnas framspänning veirerar med bl.a. temperatur.

Det går att hantera, men har gjort mig tveksam.

Kan man göra en switchad strömgenerator med låg förlusteffekt utan att det blir alltför krångligt?

Finns det färdiga LED-drivare som är gjorda så?

Jag har inte direkt letat...
Kanske sätter jag bara ribban för högt?

/Pi
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av MadModder »

Hum hum... En switchad med CC.
Säg att man har en källa som ger ut 24V eller nåt. Sen har man ett drossel i serie och ett shuntmotstånd efter, precis där man ansluter slingan.
När strömmen går över ett inställt värde, så klipper en mosfet spänningen.
När strömmen går under, så slår den på igen.
Chopper-drivning funkar utmärkt till stegmotorer, men de har ju en fin inbyggd induktans. :)
Därav drosseln i serie. Frågan är om det är så enkelt...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av rikkitikkitavi »

pi314 skrev: 18 januari 2023, 14:39:08
MadModder skrev: 18 januari 2023, 14:02:38 Jag tror du har en viss övertro på drivare för LED-slingor. Det ska ju vara billigt, och inte ha en massa onödig elektronik.
Alla jag haft har använt sig av CV och sen motstånd i slingan. Den av bra kvalisort jag har nu är 31V CV.
Julas absolut billigaste ”anslut” jag hade förut har en tung 24-trafo, och likriktaren sitter i en klump på sladden. :)
Jag har inte dissikerat någon färdig LED-drivare, utöver sådana där som kallas LED-drivare, men som egentligen är fastspänningskällor. Dom är ju som vilket switchat nätaggregat som helst.

Jag har gjort lite och har planer på att göra lite mer LED-drivare. Det har stannat av för dom större eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta.

Jag har t.ex. kanske 4-6 10W ca 12 volt-LEDdar som jag vill göra en liten ljuspanel av.
LEDdar i serie och en linjär strömgenerator vore enkelt. Men, förlusteffekten över transistorn i strömgeneratorn kan variera en hel del, eftersom den måste ta upp drivspänningen minus LEDdarnas sammanlagda spänning och lite merginal eftersom LEDdarnas framspänning veirerar med bl.a. temperatur.

Det går att hantera, men har gjort mig tveksam.

Kan man göra en switchad strömgenerator med låg förlusteffekt utan att det blir alltför krångligt?

Finns det färdiga LED-drivare som är gjorda så?

Jag har inte direkt letat...
Kanske sätter jag bara ribban för högt?

/Pi
Ja, absolut finns det riktiga konstantströmsdrivare med variabel utspänning för direktkoppling mot LED som är switchade. Beror på inspänningen vad de får kosta :)

Googla eller om du vill bygga själv från en enkel step down (klenspänniing såklart) så går det också, eller så köper man färdigt.
https://molectric.com/69-drivers

Googla constant current driver step down eller något.

Bifogar en enkel LTSpicefil med LT1074 buck step down switcher IC men vilken sådan som helst duger för självplågeri/bygge. Finns motsvarande för några tior överallt på färdigt PCB. Vill man ha absolut bästa verkningsgrad sätter man in ett strömavkänningsmotstånd med låg resistans och en instrumentförstärkare som ger återkopplingssignal.
Du förlorar alltid en spänning från in-ut till motsvarande Vref.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5818
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Transformator till led strålkastare

Inlägg av pi314 »

rikkitikkitavi:

Tack för tips!

Det finns några orsaker till att jag emellanåt lutar åt att göra själv.

– Jag tycker ofta om 5500K, som är lite ovanligt bland färdiga LED-lampor. Dom kallar 4000K för "kall vit". :?

4000K ser IMO gult ut jämfört med 5500K som är färgneutralt. Vitt. Som en högt stående sol en klar dag.

https://www.lamporochljus.se/allt-om-lj ... der-kelvin

– Jag tycker att det är lite konstigt att:
(a) En LED som inte överbelastas håller nästan hur länge som helst.
(b) Elektroniken i en LED-lampa ibland bara håller ca 15000 timmar och sällan mer än 30000 timmar, MTBF.
(c) Armaturer som man köper ska ofta bytas hela när något går sönder.
(d) Att det är svårt att hitta LED-ljus med 5500K, när det finns LEDdar och det var en vanlig standard på "lysrörstiden".

Om man har, vad som blivit, lite specifika krav så drar priset snart väg.

Kallvita 10W-LEDdar kostar nästan ingenting. Kylning och strömförsörjning är ju inte raketforskning att fixa.

Med nuvarande elkostnad bör man väl gömma sina 1000W halogenbelysningar? 8)
Att köpa 5500K lysrör till ljusbord går väl inte?

C´est la vie...

/Pi
Skriv svar