Billiga PCB ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Henry »

Gimbal skrev: 13 januari 2023, 21:53:57 Även jag har handlat där tidigare, men kommer inte ihåg om det tillkom några kostnader i efterhand. :humm:
Borde det väl göra då det inte görs i EU? Eller samarbetar de med EU kanske så moms är inräknat i priset?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju få ett prisförslag om man lägger upp sina gerberfiler och så kan man kolla de olika fraktalternativen. Jag väljer alltid billigast för jag får ändå mina kort inom två veckor.

Jag har också använt en annan liknande firma ... https://www.pcbway.com/ ... och eftersom jag hade kort i olika storlekar noterade jag prisskillnader mellan dessa p.g.a. kortstorlek. Somliga fick JLCPCB ta och somliga andra PCBway.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2631
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av hawkan »

Kollar alltid på pcbshopper.com innan jag beställer. Blev elecrow.com de senaste gångerna. Inga andra avgifter tillkom.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Darn »

Jag är inte imponerad av JLCpcb, arbete och materialkostnad:2dollar.. men sen tillkommer resten. kul.
Bild
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är väl fraktbolagen och staten du skall vara grinig på JLCPCB får två dollar.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Skogen »

Varför väljer du det snabbaste/dyraste fraktsättet (DHL Express) från Kina för nåt som kostar 2 dollar? Är det så himla bråttom så kanske Aisler eller något närmare passar bättre?
Och var bor du?
"Surcharge for remote area" ?

Om jag knappar in 5st kort 50x50, exempelvis, och billig frakt till Alingsås (ung 14 dagar) så kostar det $7.18 inkl allt.

Men det är ditt val.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Wirewrap »

Jag har några labkort och breakoutkort som jag beställer tillsammans med det som jag egentligen ska ha. Det blir bara en fraktkostnad.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Darn »

Skogen skrev: 4 mars 2023, 23:55:24 Varför väljer du det snabbaste/dyraste fraktsättet (DHL Express) från Kina för nåt som kostar 2 dollar? Är det så himla bråttom så kanske Aisler eller något närmare passar bättre?
Och var bor du?
"Surcharge for remote area" ?

Om jag knappar in 5st kort 50x50, exempelvis, och billig frakt till Alingsås (ung 14 dagar) så kostar det $7.18 inkl allt.

Men det är ditt val.
utanför umeå, kunde inte välja andra alternativ. Skumt att du fick ner det till 7.18dollar, Ska prova på nytt.

EDIT: missade tydligen lägga ändra shipping method vid betalning.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Synesthesia »

Någon som testat alternativet "EuroPacket" hos JLC, om någon vet så det inte tillkommer dolda tull-avgifter från Postmord eller nåt sånt?
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av agehall »

Lite sen, men jag ser att det har rekommenderats att montera komponenter från fabrik. Det kan jag INTE rekommendera, iallafall inte från JLCPCB.

Jag byggde en hel del PiStorm-kort (m68k emulatorer för Amiga) för ett tag sedan och valde att köpa kort med de komponenter de kunde få fram förmonterade och sedan löda dit det sista själv. Tyvärr var QA på korten obefintlig. Flera komponenter satt inte helt rakt men än värre var att det var lödbryggor någonstans på i princip alla korten. Det var även rätt mycket (enligt mig iallafall) flussrester kvar på korten.

Det hela slutade med att jag lödde om allt vilket blev mer jobb än om jag hade lött det själv från början.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av MiaM »

Bra info/varning. Särskilt användbart för oss stofiler som kanske inte alltid har utrustning och/eller förmåga att löda de mindre ytmonterade komponenterna, och kanske väljer att överlåta det till mönsterkorttillverkaren.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Synesthesia skrev: 8 mars 2023, 06:13:59 Någon som testat alternativet "EuroPacket" hos JLC, om någon vet så det inte tillkommer dolda tull-avgifter från Postmord eller nåt sånt?
Om det är det billigaste alternativet, är det precis det jag kör med och har hittills inte haft några issues.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av rvl »

szymon skrev: 16 januari 2024, 23:55:50 It is sad how I overestimated the total price, 20$ (for fastest shipment) is a little more than 200SEK, even if split it into half, still need somehow to get PCBs from another person. Postnord will take about 50SEK, SL ticket at least 40SEK, there is no economic sense to combine order and pay for transport in Sweden. Forget about my question, I can definitely order it myself and pay cost of shipment. I would appreciate if anyone share his story, if there is any additional tax or special custom procedure.
Thanks to the IOSS, there should not be any extra costs as you pay the required tax directly to JLCPCB and they take care of the rest and mark the goods properly so you don't get a jack pot in the Postnord lottery and have to pay their fee and the taxes again, which sometimes still seems to be the case if you order from outside EU on eBay.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Billiga PCB ?

Inlägg av Icecap »

Jag använde EuroPacket senast (kom torsdag). Nemas Problemas.

10 st 304 x 203 mm mönsterkort för totalt € 86 inkl. allt.
Skriv svar